Lancia Kappa Coupé 2.4 20v (1998)

autoreview

Lancia Kappa Coupé 2.4 20v (1998)

Signalement

UitvoeringKappa Coupé 2.4 20v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst248.500 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 169.500 km

Mijn derde Kappa alweer! In 1999 kocht ik een 3 jaar oude 2 liter LS op LPG, na hier in twee jaar tijd ruim 175dkm in te hebben doorgebracht, kwam er een 2.4 TDS. Deze Lancia heb ik na zo'n anderhalf jaar weer moeten verkopen wegens de komst van een leaseauto (Fiat Stilo 1.9 JTD Multiwagon). Tot mijn vreugde was ik een paar maanden geleden weer van mijn leaseauto af en dus weer vrij om een leuke auto te kiezen. Natuurlijk werd dit weer een Lancia Kappa, met name vanwege de goede ervaringen die ik de afgelopen tijd met deze auto heb opgedaan.

Het is niet meer zo heel eenvoudig om nog aan een nette Kappa te komen. Op zich ook niet zo verwonderlijk als je je realiseert dat de laatste exemplaren eind 2000 van de productieband rolden.

Ik besloot te gaan voor een Kappa Coupe 2.4. Ik wilde liever geen automaat en dan valt de 3.0 in Nederland vanzelf af, enkele al dan niet naderhand gemodificeerde exemplaren daargelaten.

Na een tijdje zoeken kwam ik op een net exemplaar dat al enige tijd te koop stond bij een voormalig Lancia-dealer in Naarden. Proefrit gemaakt en eigenlijk al vrij snel (uurtje later) stond mijn handtekening onder het koopcontract.

Het comfort is fantastisch! Alles werkt elektrisch: stoelverstelling, lendesteun, stoelverwarming. De stoel beweegt automatisch naar voren wanneer deze naar voren wordt geklapt om de passagiers voor de achterbank te laten instappen. Vervolgens komt de stoel automatisch terug tot de knieën van de achterpassagiers (zachtjes) worden geraakt, om vervolgens een centimeter of 5-10 weer naar voren te gaan.

Het betreft een coupe-uitvoering, het comfort (ruimte) op de achterbank is dan ook beperkt. Wanneer de auto voornamelijk door twee personen wordt bevolkt (zoals in onze situatie), is dat uiteraard geen probleem.

Tot op heden heb ik geen spijt gehad van deze aankoop, de auto is werkelijk als nieuw en altijd goed onderhouden (rekeningen van Lancia-dealers zaten bij de auto).

PROBLEMEN

  • 169.500 km

Onder garantie is bij aflevering de distibutieriem, spanrol, waterpomp en multiriem (conform onderhoudsinterval) vervangen.

Na een week constateerde ik dat de koelvloeistof niet goed op temperatuur kwam. De thermostaat is toen vervangen onder garantie. Dit bleek de oplossing. Overigens een veelvoorkomende Kappa-kwaal.

Update

  • 191.000 km

Vorige week voor de APK naar de Lancia-specialist geweest. Gelukkig alleen maar een setje achterbanden, ik kreeg een compliment over de goede staat van de K coupe ;-)

Update

  • 210.000 km

De afgelopen 20.000 km wat problemen gehad met het koelsysteem. In de file op een warme zomerdag spoot alle koelvloeistof eruit! Direct aan de kant gezet en door Route Mobiel laten afslepen naar de dealer. Hier hebben ze een nieuwe radiateur geplaatst en een nieuwe sensor. Het probleem was hier gelukkig mee opgelost.

Bij de laatste beurt (210.000 km) gelukkig alleen maar de 'standaard zaken'.

Update

  • 210.000 km

Ook nog leuk nieuws.... Ik heb mijn donkergrijze alcantara interieur vervangen door een nog perfecte Poltrona Frau lederen interieur.

Update

  • 216.000 km

De problemen rondom het koelsysteem blijken nog niet te zijn opgelost. Als ik de motor lang stationair laat draaien, loopt de druk in de slangen en het reservoir hoog op.

Een ander vervelend probleem is dat ze steeds meer olie lust. Het verbruik liep op naar rond de 1 op 1500.

Uiteindelijk heb ik de 'kC' maar eens even goed onder handen laten nemen. Dagelijks rijd ik immers zo'n 175 km woon-werk met deze auto en een beetje betrouwbaarheid is dan wel zo relaxed.

De volgende werkzaamheden laten uitvoeren:

- Koprevisie en nieuwe clinderkopbouten
- Distributie (moest sowieso al bijna) incl. regelbare en vaste riemspanner
- Multiriem incl. nieuwe spanrol en meelooprol
- Waterpomp

De radiateur was nog nieuw (circa 6 maanden).

Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden bleek dat de vierde zuiger zwaar beschadigd was aan de bovenzijde. Het blok is door de Lancia-specialist uitgebouwd en naar een revisiebedrijf gebracht. Daar is e.e.a. gecontroleerd en 'gelukkig' was het niet nodig de andere vier zuigers te vervangen. De beschadigde zuiger uiteraard vervangen, evenals de zuigerveren van alle zuigers. Ook zijn de cilinderwanden gehoond.

Omdat de koppeling er ook al weer een ton in zit deze ook maar vervangen. Uiteraard zijn alle pakkingen en keerringen ook vervangen.

Ten slotte ook meteen maar twee nieuwe voorbanden laten monteren (Michelin) en de auto laten uitlijnen.

Het resultaat mag er zijn! De kC rijdt gewoon als een nieuwe! Echt doodstil op de snelweg. Met circa 130 km/uur (moet haar nog inrijden) hoor je alleen de banden een beetje en de rijwind, verder niets.

Gisteren heb ik in een hele lange file gestaan tussen Apeldoorn en Utrecht. De temperatuur bleef keurig tussen de 85-95 graden en ze heeft geen druppel koelvloeistof eruit geperst. Ook drinkt ze nog geen olie, dus het iet er allemaal goed uit.

De kosten van deze actie, daar praat ik liever niet over ;-)

Update

  • 217.000 km

Helaas, vorige week wilde de kC niet meer starten, beetje jammer midden in de nacht in de stromende regen...

Ze staat nu bij de Lancia-specialist waar de revisie is uitgevoerd. Probleem is waarschijnlijk te zoeken in de elektronica, de brandstofpomp krijgt geen spanning meer.

Zodra het probleem is opgelost post ik weer een update. In de tussentijd moet ik het maar met diverse huur- en leenauto's doen...

Update

  • 217.200 km

De Kappa Coupé is weer gemaakt... Het mocht even duren, maar ze loopt weer fantastisch. Het probleem bleek een defecte brandstofpomp (kortsluiting) te zijn. Toen deze diagnose was gesteld, begon het probleem pas echt. Uitgerekend deze pomp (van Bosch) was niet meer verkrijgbaar en door Bosch uit het assortiment gehaald wegens problemen, daar was ik inmiddels al achter gekomen.

Na zo'n beetje iedere 'Lancia-onderdelen-handel' aan de lijn te hebben gehad, heb ik uiteindelijk een vervangend exemplaar gevonden. Als deze het ook weer 12 jaar volhoudt, komt het allemaal wel goed...

Update

  • 219.950 km

Vanmorgen vroeg heb ik de Lancia aangeboden voor de jaarlijkse APK. Gezien de problemen van de afgelopen periode was ik er niet helemaal gerust op. Gelukkig kreeg ik na een uur te horen dat ze met vlag en wimpel door de APK gekomen is. Meteen de airco maar laten afvullen, want die gaf alleen nog maar warme lucht.

De Lancia is nu weer heerlijk koel (zelfs koud) van binnen!

Update

  • 243.300 km

In de tussentijd alweer flink wat kilometers erbij gezet en dat zonder enige problemen! De Lancia rijdt echt als een zonnetje.

Wel heb ik recentelijk het standaard onderhoud laten uitvoeren. Nieuwe banden, nieuwe remmen (schijven en blokken) en ook heb ik stuggere veren achter laten plaatsen. Dit omdat de achterkant behoorlijk begon door te hangen, waarschijnlijk mede vanwege de LPG G3-tank in de achterbak.

Vooral wanneer benzine- en gastank vol waren, hing de achterkant door, het gaf een beetje een Citroen CX-effect ;)

Na ruim 2.5 jaar ben ik nog steeds erg tevreden met de Kappa Coupe.

Update

  • 246.000 km

Probleem gehad dat (bijna) alle elektronica spontaan uitviel. Oorzaak bleek mijn JVC radio/mp3-speler. Vervangen voor een andere speler en geen problemen meer. Gisteren na 6 weken de auto gestart (vakantie) en dat was geen enkel probleem. Volgende week weer de jaarlijkse APK.... Update volgt ;)

Update (APK)

  • 246.000 km

Gisteren de Lancia naar de specialist gebracht voor de jaarlijkse APK. Gelukkig geen noemenswaardige zaken en ze mag dus weer een jaar de weg op ;)

Te Koop

  • 248.000 km

Na 3.5 jaar in deze luxe coupe te hebben gereden, heb ik besloten de auto te verkopen. Door allerlei omstandigheden maak ik niet meer zoveel kilometers en een zware auto op LPG is dan gewoon niet 'handig'.

Daarnaast ben ik erg onder de indruk van de Fiat 500 Twinair. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit dan ook de (mini)opvolger van mijn Kappa Coupe.

Verkocht

  • 248.500 km

Vandaag heb ik met best veel pijn in mijn hart de Kappa Coupe verkocht aan een echte Lancia-liefhebber.

Deze review zal ik dan ook niet meer voortzetten.

Zodra ik een andere auto heb gekocht, volgt er na enige tijd uiteraard weer een review.

Het wordt zeker weer een Italiaanse...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens