AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Klokje Rond: Nissan Almera 2.0 D GX (1999)

Versleten wieldoppen

76 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 4 2015
AutoWeek 4 2015

Je leest het in AutoWeek 4 2015

Willem Robbertsen kocht vijftien jaar geleden een hagelnieuwe Nissan Almera. Nu, vijftien jaar en een half miljoen kilometers later, rijdt hij er nog steeds mee. Moet hij binnenkort toch echt afscheid gaan nemen, of kan hij nog vrolijk verder met zijn Almera? Keurmeester Joep zoekt het uit!

Lezersreacties (76) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Top, zoals alleen maar een Nissan product top kan zijn !
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een nieuwprijs van ongeveer 19.000 euro lijkt mij niet zo waarschijnlijk in 1999.
Audio
Audio
  • 0
Geweldig toch. Wat er niet op zit gaat niet kapot.

Mooie combinatie met die reclame vooraf voor huidverjongingsmiddeltjes.

19.000 euro in 1999 voor deze auto lijkt me voor de hand liggend.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Audio
OK, ik word oud. Auto's waren toen ook al duur..
Audio
Audio
  • 0
Moet je eens opletten in de laatste shots: daar zie je een Toyota Celica uit laat jaren '70 rijden.
Audio
Audio
  • 0
@427 mijn Oudi kostte in 1994 ook al ongeveer zoveel...
vd Laar
vd Laar
  • 0
Geweldig!
Mijn ouders hadden vroeger een Sunny diesel met dezelfde motor, echt een topding.
Na 400.000 kom kwam er een aanrijding en was hij total loss helaas.
Was behalve gewoon onderhoud niks aan vervangen, uitlaat, dynamo,schokbrekers enz.
Alles was nog origineel.

Ik vroeg ze eens of de auto lang moest voorgloeien, ze wisten niet wat ik bedoelde, hadden ze nooit gedaan, hij startte altijd met een tik aan de sleutel!
jon86
jon86
  • 0
Respect voor deze Primera! Heb zelf een alfa 156 gehad met ongeveer dezelfde leeftijd maar met de helft aan km. Fijne auto om te rijden, fantastische stoelen en qua uiterlijk een stuk minder oubollig dan deze Nissan. Maar wat ik daar wel allemaal niet aan heb moeten vervangen: kachelunits, draagarmen, dempers, ruitenwissermotor, hele blok, om over de roest maar niet te spreken.

Verder geniet ik enorm van de kennis en kunde van keurmeester Joep. Ben onder de indruk van de manier waarop hij zijn observaties tijdens de proefritten gebruikt om gebreken vast te stellen tijdens de keuring.
s velthuis
s velthuis
  • 0
Wat een leuke rubriek is dit toch, zeker met dit soort inzendingen!
Jan Jan
Jan Jan
  • 0
Prima auto inderdaad. Destijds waren ook de Primera's en Maxima QX-en volstrekt probleemloos.
En keurmeester Joep is top inderdaad: gewoon een no-nonsense verhaal en goed uitleggen wat hij doet en wat de zwakke plekken zijn.

Trouwens: mooie Celica op de achtergrond op 6:51!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bizar. Ik heb ooit zo'n typische groene Almera gereden, die was ook niet kapot te krijgen.

Échte kwaliteit.
EWi e
EWi e
  • 0
TOP filmpje met een auto uit de tijd dat Nissan nog zelfstandig probleemloze auto's mocht maken.

Helaas ligt die tijd ver achter ons...
yvo249
yvo249
  • 0
Bewezen Japanse betrouwbaarheid.
Anoniem
Anoniem
  • 0
van 1986 tot 2001 reden mijn ouders Nissan; 2 Sunny's 1.6 en een Primera 2.0. De Primera heb ik nog in gereden toen ik net mijn rijbewijs had; was aardig vlot en had een ontzettend goede wegligging door een mooi oderstel. Er ging nooit wat kapot! Toen Nissan nog gewoon Nissan was (al kwam de Primera uit de UK, Sunderland toch?)

Dit Klokje Rond en die van de S2000 brengen toch stiekem het plannetje in mijn hoofd om desnoods nog een jaar of 10 in de Jazz te blijven rijden (is nu toch 2e auto) en er over een paar jaar een nette S2000 voor de zomerfun bij te nemen!
r v t
r v t
  • 0
Mooie kwaliteit, na 5 ton nog zo droog is best opmerkelijk. Dat die carterpan dan ook gaat roesten zou je bijna kwaliteit noemen, die is mooi droog gebleven over de jaren.. Als je zo lang in zo'n auto rijdt ben je gewoon cool in mijn ogen, op naar het miljoen.
Ik zag de Celica ook al, maar we gaan voor de Sunn... eh Almera!
Autonoom
Autonoom
  • 0
Geweldig!

Heb jaren een Sunny met dezelfde 2.0 dieselmotor gereden.

Carterpan wegens doorroesten moeten vervangen, omdat die altijd droog was aan de buitenkant i.t.t.
mijn auto's daarvoor...

Voor de rest: op en top betrouwbaar en richting 4 ton mee gereden.

Reden verkoop: Mijn baas vond dat ik hard toe was aan een meer representatieve (lease)auto, en daar
was ik mee eens :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit was mijn 1e auto! Ook een zilveren Almera sedan 1.4, alleen 'n paar maandjes ouder. Het enige probleempje wat ik toentertijd had was de afgebroken ruitenwisser-stang. Was 'n bekend euvel, aangezien m'n toenmalige collega dat toen ook had.
vd Laar
vd Laar
  • 0
Jullie kunnen EWi wel een min geven, maar hij heeft wel gelijk.
Ik kende iemand die bij de receptiebalie van Nissan werkte, er waren nooit rare zaken aan de Sunny's, Almera's, Primerea's enz.
Toen Renault zich samenvoegde met Nissan begon de ellende.
Mensen die echt kwaad werden omdat hun met sensor bediende achterklep niet meer open ging, lampjes die brandden op het dashboard enz.
De Nissan rijder was dit gewoon niet gewend.
luigi74
luigi74
  • 0
een draak van een auto, maar onverwoestbaar! Om dit te vergelijken met een moderne diesel is krom, vergelijk dit met een VW Golf 2 diesel of een Mercedes 190D, dan heb je een eerlijkere vergelijking. Genoemde 2 gaan ook nooit stuk, maar net als de Almera niet vooruit te branden!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goeiendag he!! ?100.000 aan diesel, verzekeringen, wegenbelasting! En zonder onderhoudskosten... Waar doet die man dat van... Arme Pietje...
Bimmert
Bimmert
  • 0
Het is inderdaad een ontzettende draak van een auto, maar wel degelijk. Bijna net zo goed als mijn Golf van destijds, die roestte helemaal niet. Ging met 480k weg met zelfs nog de originele uitlaat.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 0
75pk toen 'ie nieuw was. Hoeveel zou daar nog van over zijn :-p?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zie, vroeguh bouwden 'ze' tenminste nog gimmickloze en daardoor hyper-betrouwbare auto's.
EWi e
EWi e
  • 0
@ vd Laar: Thanks... De Nissan die ik zelf heb gehad was ook zo'n halve Renault en die auto heeft heeeeel erg veel bij de garage gestaan. Maar hetgeen er stuk ging waren continue de Renault onderdelen...

Heb de Auto destijds gekozen omdat verschillende kennissen goede ervaringen hadden met het merk, maar dat waren allemaal non-Renault Nissans. Voor mij is de oorzaak van het probleem duidelijk en die ligt dus niet in Japan!
C greg
C greg
  • 0
@Jon86
dan ben je een van de weinig die een jtd blok kapot heb gekregen. staan in de auto industrie als super betrouwbaar te boek niet voor niets kopen zoveel merken in bij fiat. en dempers en draagarmen vind je raar voor een auto van 15 jaar? iedereen zeurt altijd als er wat vervangen moet worden dan moet je geen auto rijden alles slijt. vervang liever een onderdeel dan dat ik stil sta lang de weg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk filmpje. Ik heb dezelfde zilveren Almera 2.0 diesel als hatchback 3 jaar gereden. (Voor de liefhebber m'n oude review http://www.autoweek.nl/autoreview/22491/nissan-almera-20-d-gx)

Zelfs de lelijke bekleding is hetzelfde. Financieel heb ik het misschien wat beter gedaan, gekocht voor 2450, 140.000 km. verder nog verkocht voor 950 euri. Ik vond de dieselprijs en wegenbelasting (90,- p/mnd) echt de pan uit reizen, anders had ik waarschijnlijk ook rond de 5 ton gezeten. Inmiddels overgestapt op LPG, scheelt me flink bedrag per maand en ook wat milieu vriendelijker. Deze dieselmotor is milieuvervuiler 1e klas, vooral de rookpluimen bij het optrekken waren soms behoorlijk.

Motor is echt onverwoestbaar japans en startte altijd in 1x ook bij -10, een heerlijk vertrouwd trekker geluid. Jammer dat hij met z'n 1 op 15/16 niet meer van deze tijd is. Ik kon met z'n 75 pk makkelijk meekomen en heb een turbo nooit gemist . Alle luxe die je nodig hebt zit erop en wegligging was subliem.
Kalmah
Kalmah
  • 0
Wederom het bewijs dat wanneer grote motoren weinig hoeven te doen, ze heel lang meegaan. Goed te zijn dat de eigenaar er ook correct mee om gaat: bijvoorbeeld aan het schakelen. Lijkt me overigens sowieso een rustige rijder. Goed filmpje van een goede auto.
jon86
jon86
  • 0
@C-greg.
Was geen JTD maar een 1.8t.s. Ik heb ook geen problemen met slijtage van onderdelen en ik snap dat zaken soms vervangen moeten worden. Maar sommige van die onderelen, zoals de draagarmen waren echt gemaakt van suiker. Elk jaar was het weer raak.

Begrijp met niet verkeerd. Ik heb genoten van mijn Alfa. Het was altijd weer een plezier om er mee te rijden. Zeker na een onderhoudsbeurt als alles - ookal was het maar voor korte duur - het weer deed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bijma het ultieme bewijs, dat laag belaste (diesel) motoren veel langer mee gaan.

Maar dat weten we al van de laag belaste Amerikaanse V8 ' en.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oer oer oer saai,
maar ook oer betrouwbaar!

Eerlijk is eerlijk
C greg
C greg
  • 0
@Jon86 dat draagarm probleem ken ik heb een gt gehad Was ieder jaar raak maar prijs viel mee en Was meer dat ze geluid maken dan dat ze echt defect zijn. de twinspark Is idd geen super betrouwbaar blok(daarom ook niet meer in de maak) maar dat kan je dus ook niet vergelijken met een diesel zonder turbo met 75 pk was geen aanval naar jou over onderdelen vervangen maar ia het algemeen veel mensen praten over betrouwbaarheid en klagen als er wat stuk gaat maar van een auto genieten Is er vaak niet bij. bodem van een 156 kan idd redelijk krokant worden gelukkig nu geen probleem meer bij alfa.
C greg
C greg
  • 0
@Jon86 dat draagarm probleem ken ik heb een gt gehad Was ieder jaar raak maar prijs viel mee en Was meer dat ze geluid maken dan dat ze echt defect zijn. de twinspark Is idd geen super betrouwbaar blok(daarom ook niet meer in de maak) maar dat kan je dus ook niet vergelijken met een diesel zonder turbo met 75 pk was geen aanval naar jou over onderdelen vervangen maar ia het algemeen veel mensen praten over betrouwbaarheid en klagen als er wat stuk gaat maar van een auto genieten Is er vaak niet bij. bodem van een 156 kan idd redelijk krokant worden gelukkig nu geen probleem meer bij alfa.
MR PMG
MR PMG
  • 0
Gewoon een superding zonder al die electronische flauwekul van tegenwoordig.
En met dank aan de eigenaar die er rustig mee omgaat en z'n auto goed onderhoud.
Lancia Lover
Lancia Lover
  • 0
Respect voor deze Nissan. Ik heb zo het gevoel dat deze man de Almera erg goed onderhoudt, dus dat zal ook een duit in het zakje doen. Vreselijke auto om te zien, maar doet gewoon waar 'ie voor gemaakt is: rijden. Geen idee hoe deze generatie rijdt, maar toen ik in de tweede generatie reed stond ik versteld hoe lekker deze reed.
Gerald Thus
Gerald Thus
  • 0
Nieuwprijs anno 1999 voor meer dan 40.000 oude Nederlandse guldens?
Bofkont
Bofkont
  • 0
C-greg,

Heb zelf 4 alfa's gehad met een twinspark blok, absoluut betrouwbaar hoor, rustig warm rijden en verder met verstand omgaan met de wagen, ze hebben me nooit laten staan.

Ontopic: top wagen deze Nissan maar idd zo'n laag belaste diesel kan eigenlijk ook niets stuk aan gaan.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Volvo 444,

Ja joh?
Ook die olie zuipende 1.8 16v blokken?
Autobahn87
Autobahn87
  • 0
M'n moeder had ook zo'n Almera Sedan Diesel uit 1998.
Gekocht in 2000 als 2jaar oude wagen en heeft er tot 2009 zonder problemen mee rond gereden tot zware motorpech abrupt einde maakte aan het mooi leventje van de auto.
C greg
C greg
  • 0
@ bofkont ja dat Is met alle techniek ik Had geen 159 gekocht als hij een ts Had te veel blokken om me heen gezien met 1 liter op 1000 km. maar on topic saaie auto maar doet niks af aan de prestatie!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat verbazen velen zich over die €19.000, in 1990 koste een Sunny m'n ouders ook ruim 27.000 gulden, dus dat een diesel tien jaar daarna 40.000 kostte is toch niet raar? Mij ouders betaalden in 2001 ongeveer diezelfde €19.000 voor een Civicje 1.4s 5-drs met airco..!
J Donders
J Donders
  • 0
Japanse topkwaliteit zien we hier duidelijk.
Leeno
Leeno
  • 0
topauto maar daar twijfelde ik niet aan alleen ik denk dat er meer reparaties aan geweest zijn als de eigenaar laat uitschijnen. gr
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als het dezelfde 2.0 Diesel is die ik destijds in mijn Bluebird (5D) had, is dat een top motor. Rijdt als een tank, zelfs met caravan er achter ... vergat je wel eens, dat je een caravan er achter had, je merkte niks. Betrouwbaar ten top!
Roest onder de motorkap, tja ... als je hem als occasion heb, kan je de vorige eigenaar verwijten, maar als je zelf nog steeds de éérste eigenaar bent, waarom niet ff met een rol staalborstel in de boormachine, ontroesten, beschermen en een menie laag over heen, zit toch onder de motorkap, klein minpuntje, verder zie ik juiste onderhoud terug.

Leuk detail: radiofrontje was verwijderd in Joep's proefritje, vul het zelf maar in, ik hou mijn klep dicht :P
Arrows
Arrows
  • 0
Wat een mooi resultaat van een merk dat het niet meteen van zijn charmes moet hebben...
Goed zo Nissan!
Opel gek
Opel gek
  • 0
Deze rapportage is kwalitatief zo goed dat menig autoprogramma zich hier gerust aan kan meten.

Marc Klaver straalt rust uit en geeft de eigenaar volledig de ruimte zijn auto te tonen. Vervolgens beschrijft de keurmeester exact de staat van auto op dezelfde vriendelijke wijze.

Het geheel is dus een prachtig filmpje.
Maxi Me
Maxi Me
  • 0
6:52 .. die ouwe Celica !!!! Mooi !!!!
Spons
Spons
  • 0
Prachtig staaltje betrouwbaarheid, deze Almera. Nog even over de prijs, mijn Nissan 100 NX kostte in 1995 al net geen 17000 euro... dus geen verbazing bij mij.
Een autoliefhebber
Een autoliefhebber
  • 0
Super om te zien hoeveel man die Celica op de achtergrond gespot hebben in zo'n korte shot.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Motorkap dicht en naar buiten ermee!
Oranje B
Oranje B
  • 0
Wat doet die Joep dat toch geweldig goed!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik denk dat roest voor deze auto op afzienbare termijn wel een serieus probleem gaat worden. Motorisch zal die nog wel even meegaan. En tja, een roetfilter zou de auto weer helemaal up to date maken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een roetfilter op zo'n oudere auto monteren zal nooit werken als de huidige generatie DPF. Er zal een motormanagement systeem nodig zijn die registreert wanneer het filter vol zit en geregenereerd moet worden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
In Autotest 1999 heeft deze Almera 2 liter diesel sedan een vanafprijs van 37.495 gulden (=17.043). Schijnbaar heeft de eigenaar er voor ruim 2000 euro (4400 gulden) aan opties opzitten. Geen lichtmetalen velgen zo blijkt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wees er maar trots op... NOT
autofanaat231
autofanaat231
  • 0
Altijd leuk, klokje rond. Geen spannende auto maar niet kapot te krijgen. Vind dat joep het ook erg leuk doet.
J Donders
J Donders
  • 0
Ja zo'n goed werkend roetfilter als op een moderne diesel die dan tijdens het regenereren het 4dubbele aan diesel verbruikt dat is pas echt goed voor het milleu. Sorry voor mijn sarcasme maar die dpf's vind ik de meest kansloze uitvinding ooit.
Korff
Korff
  • 0
Grappig,omdat het over Japanse toptechniek gaat: een Toyota Celica van het eerste type (1970-1977) op 6:54. Die moet dus ongeveer 40 jaar oud zijn en rijdt ook nog steeds rond. Misschien iets voor de volgende klokje rond?
Mc1
Mc1
  • 0
@C-greg: Ken iemand uit onze vriendenkring die een 2.4JTD kapot had. Motor liep warm op vakantie met de caravan er achter. Was direct het einde van het motorblok.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 0
Ik heb tot vorig jaar een Lybra 2,4JTD met 400.000km op de klok gehad met een olieverbruik van 1 op 15.000km.
En nu?!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja ja. Het ziet er niet uit, het rijden erin is vreselijk saai maar kapot gaan ze niet. Echt auto's voor mensen die gewoon een betrouwbaar vervoermiddel zochten. De prof waarbij ik ben afgestudeerd kocht altijd zulke auto's.
Herr Fuchs
Herr Fuchs
  • 0
Prima auto als je geen autoliefhebber bent en gewoon van A naar B wilt. Je hebt er geen omkijken naar, maar de auto is dan ook alles behalve spannend.
C greg
C greg
  • 0
@mc1 daarom zei ik ook een van de weinige ieder blok kan stuk. heb zelf weer een collega die 555000 op ze 166 2.4 heb staan en still gooien strong.maar We dwalen af
Glijsteen
Glijsteen
  • 0
Ik had een '89 Toyota Carina 2 2.0l diesel. Reed ook erg lekker maar, was supertraag. Motorisch goed maar, carrosserie nogal roestgevoelig. Dat had Toyota toen nog niet goed voor elkaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eenvoudige auto's met een eenvoudige motor die niet te hard moet werken gaan veel langer mee.
Al dat cdi, tsi, tfsi, dci is nergens goed voor, althans toch niet om er zoveel kilometers mee te rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn zus heeft al meer als 13 jaar een Almera maar dan een 1.6GX sedan met automaat, uit 1998, zover ik weet zijn er nog nooit dure reparaties aan geweest, echter gaat die dit jaar als de APK is afgelopen de deur uit vanwege de roest. Beide dorpels zijn verrot en de lak boven de achterwielkasten vertoont sinds een jaar allemaal bobbels.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke aflevering alleen jammer dat het weer zo'n ongezonde stink diesel is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
als die man uit gaat rekenen wat het hem gekost heeft per jaar, dan is ie goedkoper dat een hybride!

Heb jaren primera gereden, prima kwaliteit!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zwaar onderschatte auto weet ik uit ervaring! Jarenlang een Almera in de familie gehad (1.6 benzine). Dodelijk saaie auto maar NOOIT, maar dan ook NOOIT iets aan gehad buiten normaal regulier onderhoud.

Kwaliteit? Stukken beter dan de meeste Mercedessen die ik heb gehad!
Wim van Kampenhout
Wim van Kampenhout
  • 0
Knappe prestatie.....,maar mijn auto is het niet.
Liever een mooi modelletje met iets meer onderhoud,dan 15 jaar lang rijden in een bejaarden-sedan met de uitstraling van een zak aardappelen.
Joep Goethee
Joep Goethee
  • 0
Mooie repo weer. Marc Klaver houdt wel van ouwe bakken met veel kilometers.

Vreselijk saaie auto, zoals Marc al suggereert, maar wat een kwaliteit! Was mijn BMW maar zo betrouwbaar. Dan was de keuze eenvoudig.
dens
dens
  • 0
Technisch zal ie niet kapot te krijgen zijn. Wel moet roest in de gaten gehouden worden, ik zag nml. op de rechter achterdorpel wat blaasjes. Maar als je dat in toom houdt (en dat kan nu nog) dan verwacht ik 'm over 10 jaar weer in deze rubriek!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heb een 1 jaar oude rode 5 deurs hatchback uit 1999 gehad (met standaard airco en abs, toen een pro t.o.v. de concurrentie) en na 4 jaar ingeruild . Daarvoor had ik een jonge tweede hands VW Golf 3, pas toen begreep ik wat een verschil er zit tussen een kwalitatief goede auto en een ijzersterk imago: geld heel veel geld. Die Nissan had nooit wat, beurtje voor de vorm, en weer karren. Die Golf bleef maar stukgaan, afgelopen ventilatorriem, kapotte waterpomp en achterwiellagers enz en vrat banden.

Zie op de RDW site dat de Almera in maart 2013 is geëxporteerd. De Golf is in 2009 gesloopt. Tsja...
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie rode celica op - 6:55
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie rode celica op - 6:55
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nissan motoren zijn bijna onverslijtbaar , zoals hier te zien is.
Vandaar dat ik het erg jammer vind dat Nissan er nu kleine Franse torretjes in plaatst.
Mijn Nissan QQ 360cvt is nu bijna twee jaar jong maar ga hem zeker nog niet vervangen.
Meestal om de twee jaar inruilen , maar nu even niet.
Mazda CX-5 met ook prachtige motoren is misschien een optie.
Nadeel weinig dealers in de buurt , dat vind ik een nadeel.
Heb nog steeds geen 2015-folder mogen ontvangen.
Ben naar een showroom geweest maar daar wisten ze niet zo erg veel van de CX-5.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.