Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)
Publiekslieveling
Ja, er staat een tamelijk onbekend logo op de neus. En ja, in andere segmenten heeft Kia het best nog moeilijk. Maar dat drukt de pret en de verkoopcijfers niet. En met de komst van benzinemodellen zullen de verkopen waarschijnlijk een extra impuls krijgen. De Sorento pakt punten met zijn uiterlijk. Van welke kant je hem ook bekijkt, hij ziet er goed uit. Zeker in de uitvoering met verbredingsset, die alleen het basismodel moet ontberen. Alle uitvoeringen staan van huis uit op lichtmetalen velgen. Je zou Kia hooguit kunnen betichten van jatwerk, want de Sorento heeft absoluut trekjes van de huidige Lexus RX300 en de Mercedes ML. Maar de verhouding lengte/breedte/hoogte klopt, zodat er een lekker dikke auto staat.
Een blik in de Sorento maakt duidelijk dat er sprake is van een 'wat goedkopere' auto in deze klasse. Hij is, zoals dat dan heet, 'netjes'. En uiteraard rijkelijk voorzien van kunststof dat als hout door het leven moet gaan. Wie ligt er wakker van? Gelukkig is Kia wel zo wijs om de stoelen van de EX Luxe te overtrekken met huid van échte koeien! Laten we de uitrusting nog eens verder onder de loep nemen. Kia levert leer en stoelverwarming, maar biedt zijn klanten verder weinig tot geen mogelijkheden tot individualisering van de auto. Kia weet kennelijk niet wat ESP of een remassistent is, zaken die in het Koreaanse vocabulaire niet voorkomen. Wat veiligheidsvoorzieningen betreft, zou Kia zijn licht dus best eens elders mogen opsteken. Hoofdairbags heeft de Sorento weer wel, en dat is een goede zaak.
Dikke zespitter
De V6 van de Sorento meet 3,5 liter. Op constante snelheden fluistert 'ie op de achtergrond, maar tijdens vlot optrekken geeft de motor een onbeschaafd luide brul. Hij klinkt dan wat – het hoge woord moet er toch een keer uit – goedkoop. Maar ook alleen dan, want verder is het een fijne machine. Z'n koppel en paardenkrachten transporteert hij naar de vier wielen via een automaat met vier overbrengingen. Inderdaad, vier. Daar merk je in de dagelijkse praktijk weinig van. Sterker; bij een constante snelheid van 100 km/h draait de V6 van de Sorento slechts 2.100 tpm. Zijn top ligt bij 192 km/h en de sprint van 0 naar 100 kost hem 11,0 seconden.
In de Sorento valt diens behoorlijk strakke weggedrag direct op. Zeker, hij is best een tikkie wiebelig, maar het is nimmer hinderlijk. In het stuur voelt hij prettig aan en in rechte lijn houdt hij vastberaden zijn koers. Hij laat onverwacht hoge bochtsnelheden toe, zonder daarbij gevoelsmatig op één oor te gaan liggen. Wat rijplezier betreft, scoort de Sorento. Wie had dat verwacht?
Rationeel?
Zuiver rationeel is de Sorento een beste optie. Maar je moet kunnen leven met het logo en het bijbehorende imago. Want op dat vlak heeft het merk meer dan een neuslengte achterstand op de concurrentie. De aanschaf van een auto is niets meer of minder dan een optelsom van een aantal disciplines, met elk een eigen puntenwaardering. Scoort imago in uw geval hoog, dan gaat u met een dikke knip naar een ander merk. Tilt u daar minder zwaar aan, dan gaat u voor de Kia. Zet die overgebleven duiten op de bank of verkwist ze aan een te dure vakantie of een heerlijke roadster voor zonnige tijden.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sorento 3.5 V6 EX Luxe |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 41.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.497 cc |
Maximaal vermogen | 143 kW / 195 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.567 mm / 1.863 mm / 1.724 mm |
Wielbasis | 2.710 mm |
Massa leeg | 1.917 kg |
Laadvermogen | 643 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 286 g/km |