Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Kia
  • Sorento

Kia Sorento 2.5 CRDi EX (2003)

Kloeke waggelaar

Kia Sorento 2.5 CRDi EX (2003)
  • Autotest
1 oktober 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wat moet je in Nederland met een offroader? De Nederlandse autokoper kickt simpelweg op de uitstraling. De Sorento's vliegen werkelijk als warme broodjes over de toonbank. Daar doen het onprettige motorgeluid, de gevoelloze besturing en het wiebelige weggedrag niets aan af.

De Sorento 2.5 CRDi heeft een viercilinder common rail-dieselmotor. Met de kruipversnelling én het koppel van 320 Nm moet je in principe heel ver kunnen komen. Belangrijk is wel dat je beseft dat je met de standaardbanden in zand en modder nauwelijks uit de weg kunt. Overigens heeft de Kia automatische vierwielaandrijving. Dat betekent dat hij onder normale omstandigheden achterwielaandrijving heeft en de voorwielen bijschakelt als de wielen achter grip
verliezen.

Niet om aan te horen
Met de Kia kun je goed meekomen in het gewone verkeer én kun je serieuze beklimmingen doen. Het motorgeluid is echter nogal onvriendelijk. Bij constante snelheid is het nog wel te pruimen, maar bij accelereren laat de motor zich op een onprettige manier horen. Dat kan tegenwoordig stukken geraffineerder. En wanneer deze diesel koud is, is hij helemaal niet om aan te horen. Geen commentaar hebben we op de versnellingsbak. Anders is het met de besturing. Want de Koreaan stuurt ultralicht, zonder noemenswaardig gevoel en alles behalve direct. Je draait je dus een ongeluk aan dat wiel. Ook de koppeling is lastig te doseren; nadat we een week geprobeerd hadden zonder horten en stoten van kiet te gaan, lieten we 'm nog steeds te snel opkomen. De auto komt daardoor helemaal uit de veren voordat hij begint met rijden.
De Sorento staat behoorlijk slap op z'n wielen en hij waggelt over hobbelige wegen en verkeersdrempels. Volgens Kia heeft Porsche gewerkt aan het onderstel voor de Europese Sorento... Op de snelweg merk je niet zoveel van die slappe vering en rij je als een vorst. Met onder je pedaal een vracht koppel waarmee je goed kunt doorrijden en onder je kont een paar puike stoelen. Maar wanneer je even snel een rotonde wil nemen, word je weer met twee benen in de realiteit gezet: wiebel, waggel.

Hoogtemeter?
Over de binnenruimte hoeft niemand te klagen. Want voor- en achterin zit je best. Het is voor de achterpassagiers hooguit wat lastig om de voeten op te bergen. Omdat de Sorento vooral in de Verenigde Staten goed wordt verkocht, is er aan bekerhouders geen gebrek. Hij heeft verder nog een kompas waar ook een barometer en een hoogtemeter op zit. Maar die laatste werkt niet helemaal goed. Toen we voor de fotografie bijna ín de zee stonden, meende de meter dat we nog 220 meter bóven zeeniveau zaten.
De Sorento EX heeft standaard automatische airco, cruise control, lichtmetalen wielen, een roofrack, een gedeelde achterklep, airbags voor bestuurder en passagier en gordijnbags vóór en achter. De houtafwerking op het dashboard hoort er ook bij, maar het woordje hout is niet helemaal op z'n plaats. We durven te wedden dat dat stuk geprinte kunststof nog nooit hout heeft áángeraakt.
Om te voorkomen dat modder en vuil in de auto komen, heeft Kia de achterportieren aan de onderkant voorzien van een slim randje dat tot in de wielkuip valt en zo de naad tussen het portier en de auto afschermt.
De Sorento 2.5 CRDi EX kost € 35.495. Dat is natuurlijk veel geld, maar we moet eerlijk zeggen, er wordt ook veel waar voor geboden. Want je hebt wel een kloeke auto voor de deur staan.

Signalement

Merk Kia
Model Sorento 2.5 CRDi EX
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 36.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 3.800 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.863 mm / 1.724 mm
Wielbasis 2.710 mm
Massa leeg 1.956 kg
Laadvermogen 644 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.800 kg / 750 kg
Banden245/70R16Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 14,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,1 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,7 s / 16,3 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Kia Sorento
Kia Kia Sorento

PRIVATE LEASE Kia Sorento

INFO
ANWB
ANWB
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 799
Bekijk nu ⟩
Kia
Kia
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 799
 
Kia Sorento in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Sorento 3.5 V6 M-bition

    Kia Sorento 3.5 V6 M-bition

    • 2006
    • 137.144 km

    Op aanvraag

    Kia Sorento 2.4i EX

    Kia Sorento 2.4i EX

    • 2004
    • 179.052 km

    € 3.250

    Kia Sorento 2.4i EX 1 E EIGENAAR. NL AUTO

    Kia Sorento 2.4i EX 1 E EIGENAAR. NL AUTO

    • 2005
    • 176.409 km

    € 3.799

Meer Kia Sorento occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Sorento

    26
    • 27 november 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sorento specificaties
  • Kia Sorento occasions
  • Kia Sorento video's
Advies en informatie
  • Kia Sorento tests
  • Kia Sorento gebruikersreviews
  • Kia Sorento index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    9
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine...

    3
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    7
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine...

    13
    • 9 april 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    8
    • 6 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine (2016)

    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine...

    3
    • 10 november 2016
meer reviews
Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

Om verschillende redenen is de plug in-hybride aan een soort tweede jeugd begonnen. De gunstige...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    5
    • 26 november 2021
  • Kia Sorento - afscheid duurtest

    Kia Sorento - afscheid duurtest

    22
    • 12 oktober 2021
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    • 7 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV...

    • 29 juni 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    • 15 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Kia vernieuwt compacte cross-over

    Kia vernieuwt compacte cross-over

    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    60
    • 28 juni 2022
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden