Kia Sorento 3.5 V6 M-bition (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sorento 3.5 V6 M-bition |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Iedere morgen dat ik de Sorento start, moet ik effe lachen.
Wat een auto! De V6 is echt geweldig; onhoorbaar, soepel en onopvallend als je rustig rijdt, maar een beer van een motor met veel trekkracht als je hem even op zijn staart trapt.
Positief:
- supercomfortabel; geen geluid, stevig geveerd: echte snelwegauto
- heerlijke automaat (5-bak schakelt soepel en onopvallend; handgeschakelde modus gebruik ik alleen af en toe met caravan)
- stoer uiterlijk; no-nonsense
- goede stoelen; groot, veel steun en lendesteunverstelling (alleen bestuurder)
- solide indruk van binnen; alles zit stevig in elkaar
- moeiteloze perfecte caravantrekker (trekker van het jaar in de UK); ook met caravan moet je jezelf erg goed onder controle kunnen houden in deze auto; je rijdt als snel veel te hard.
Negatief:
- ik mis mijn regensensor van de C5
- verwerkt hobbels niet zo makkelijk als een Citroën (das nogal logisch met zo’n bladveren onderstel); het hobbelt af en toe een beetje net als een Ford Taunus van vroeger, maar de goede stoelen compenseren veel
- verbruikt aardig wat benzine. Ik had me ingesteld op 1:6,5 (test Autoweek), maar ik weet niet wat ze daar aan auto-mishandeling doen. Ik kom op 1:9 gemiddeld solo en 1:7 met caravan (1500 kg en 7,20 lang). Je hoort mij dus niet klagen..... Alhoewel ik de eerste keer tanken (80 liter ja, ja) boven de € 100 wel even moest slikken (net als de cassière van het benzinestation die spontaan ’jezus, wat veel’ uitkraamde....).
TIP; ik rijd 30.000 km per jaar. Bij aanschaf heel erg getwijfeld over diesel vs benzine; wilde natuurlijk graag een V6 en geen tractor. Ik heb alle kosten voor beide versies met de accountant onder elkaar gezet en wat blijkt... per maand voor de benzine variant € 30 meerkosten (auto staat wel op mijn eigen zaak). Dus was de keuze gauw gemaakt.
Update 25.000 km
Winterbanden op laten monteren. Was aanbieding bij dealer; Goodyear Ultra Grip in iets kleinere maat (225) maar wel met lichtmetaal. bevallen dus echt veel beter dan standaard Hankooks; veel zachter comfortabeler rijden nu.
Update 32.000 km
Still going strong; grote beurt gehad. Geen opmerkingen. Op wintersport prima bevallen met de nieuwe Kabe erachter. Verbruik blijft ook met kou solo stabiel op 1 op 9 (tot mijn verbazing); met caravan (1500 kg beladen) ligt het verbruik tussen de 1 op 8 (vlak, 90 km) en 1 op 6 (14% hellingen en bergen).
Update 47.000 km
Net terug van tussenbeurt op 45.000 km; geen bijzonderheden.
Olie in differentieel vervangen; belde de garage voor op ter goedkeuring??
Wordt schijnbaar aangeraden door Kia.
Rijdt nog steeds als een trein; vebruik blijft stabiel op 1:9
Had een nieuwe Astra mee als leenauto; dan weet je weer hoe lekker onze Sor rijdt!
Update 62.000 km
Grote beurt gehad. De ruitewissers kraakten en zijn vervangen. Verder geen opmerkingen; onze Sor snort nog altijd als een onvervalste Amerikaan!
Update 90.000 km
Grote beurt incl vervangen alle aandrijfriemen.
Slik.. € 1200 zonder bijzondere werkzaamheden...
Update 115.000 km
Inspectiebeurt; € 169
Blaadjes in de ventilatiekanalen weggehaald
Motor lijkt steeds soepeler te draaien
Update 130.000 km
Beurt gehad bij nieuwe dealer; oude dealer was failliet gegaan.
Nu Denissen in Tilburg; prima tevreden.
Wederom geen problemen; we waggelen lekker door.
Was weer genieten met de caravan erachter deze zomer in Frankrijk.
Met 45 C in Parijs gestaan met files; 2 uur lang!
Hele tunnels stonden vol met stilstaande auto+ caravans die koelingsproblemen hadden (waaronder 3x nieuwe Espace...).
Temperatuurwijzer van Sorento verschuift geen mm; wel fijn gevoel.
Update 140.000 km kleine beurt
Ruitewisserblad vervangen + opmerking dat rechterachterband binnenkort aan vernieuwing toe is.... Mag ook wel na 140.000 km natuurlijk (doe nog steeds met eerste setjes winter- en zomerbanden). We zoefen lekker verder.
Update 155.000km grote beurt
Kosten beurt bij de Kia dealer waren 305 euro (viel me weer mee).
Geen bijzonderheden; lampje in koplamp vervangen.
Update 160.000km zomerbanden vervangen
Originele Hankooks vervangden door Pirelli Scorpion STR M+S banden.
Banden rijden beter, hebben meer grip, maar maken wel iets meer geluid.
Update 176.000km vervanging distributieriem (2de keer)
alle riemen vervangen + nieuwe remmen
1400 euri afgetikt; we waggelen weer verder!
Slotwoorden bij 186.000 km; de Sorento is niet meer van mij. Auto stond op de zaak en na 5jr heb ik besloten hem niet prive over te nemen maar in te ruilen voor een oude liefde: Citroen C5 Tourer 1.6 THP Selection. Alle lof voor de Sorento; vooral als caravantrekker en (typisch genoeg) als stadsauto (want hoog en vrij compact) vond ik hem ideaal! Bovendien vind ik hem nog steeds mooi; wat ik niet van het nieuwe model Sorento kan zeggen.
PROBLEMEN
Dit is mijn eerste auto die de gehele rit zonder enkel technisch probleem doorgereden is. Mijn complimenten aan Korea!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sorento
