Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Kia Sorento

Kwestie van trots

Kia Sorento
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
20 augustus 2002 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 nummer 29
AutoWeek 2002 nummer 29

Je leest het in AutoWeek 2002 nummer 29

Kia aast op de BMW X5 en Mercedes M-klasse. Dat doen ze met de Sorento, waarmee we voor het eerst reden. Eerste indruk: BMW en Mercedes kunnen gerust zijn - de Sorento is een prima auto, maar aan de Duisters tipt 'ie nog niet. Maar als je het over waar voor je geld hebt...

Zit dat logo nou in de weg of niet? Dat is de vraag die door het hoofd spookt als we aan het stuur zitten van de Kia Sorento. Het Koreaanse merk heeft de afgelopen jaren naam gemaakt als fabrikant van betaalbare auto's in de meest uiteenlopende klassen. Van kleine autootjes als de Pride tot grotere MPV's als de Carnival. En uitblinken deden ze in ieder geval op één vlak: de prijs. Maar verder waren het auto's die je niet gemakkelijk warm of koud maakten. De verfijning, de afwerking en de hedendaagsheid lieten te wensen over.
Maar nu rijden we de Sorento, de laatste creatie van de Koreanen. En die doet ons die andere Kia's even vergeten. De afwerking is eenvoudigweg top - alle naden zijn keurig gelijk, er zitten geen scherpe randen aan het kunststof en we voelen mooie materialen. En modern is 'ie ook: hij is getekend met strakke lijnen, er tokkelt zachtjes 'n common-raildiesel onder de motorkap en we zien een draaiknopje voor de elektronisch inschakelbare vierwielaandrijving.

Hulp van Porsche
Technisch gesproken is de Sorento een echte terreinwagen. Hij is gebouwd op een ladderchassis en heeft een inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing. Broodnodige voorwaarden voor de beste terreineigenschappen, maar ingrediënten die vaak killing zijn voor een behoorlijk weggedrag op de verharde weg. Daar verrast Kia ons weer. De testroute die we reden met de nieuwe Sorento op de buitenweg was afwisselend met snelweg, bochtige bergwegen en wat rustigere provinciale wegen. Een mooie mix om een heel behoorlijke indruk te krijgen van Kia's 4x4. En die eerste indruk is positief. Hij is zeker wat stuiterig op korte oneffenheden, maar hij gaat niet overdreven op een oor hangen als het wat harder de bocht in gaat. En op lange stukken is hij de rust zelve. Saillant detail: voor de onderstelafstemming voor de Europese markt werd de hulp van Porsche ingeroepen. Niet dat 'ie nu strak als een 911 op de weg ligt, maar we denken dat in elk geval 't ongewenste waggelen en stuiteren er wél door de Duitse specialisten zijn uitgehaald.
Het introductieprogramma bood niet de ruimte om de Sorento eens uitgebreid op z'n terreincapaciteiten te beoordelen; we moesten ons beperken tot een paar kilometer onverharde wegen met een paar flinke kuilen erin. Maar zonder uitputtende hellingen zodat we de lage gearing niet hebben hoeven gebruiken. Maar door kuilen en over stenen kruipt hij in ieder geval met gemak.

Vreemde bakken
De Sorento-klant kan kiezen uit drie motoren: een 2,4-liter viercilinderbenzinemotor, een 3,5-liter V6-benzine en een 2,5-liter viercilinder common-raildiesel. Die laatste was als enige beschikbaar op de introductie en dus baseren we al onze indrukken daarop. Deze nieuwe diesel komt bij Kia-moeder Hyundai uit de kast en met name op de snelweg laat hij zich van z'n beste kant zien. Niet speciaal door z'n snelheid, want daarover hebben we nog wel wat te wensen, maar door z'n rust en stilte. Bij 140 km/h heb je niet het idee met een diesel onderweg te zijn.
We reden zowel de handbak als de automaat en over beide zijn we niet onverdeeld enthousiast. De automaat weet vaak niet wat hij wil en schakelt druk heen en weer tussen de derde en vierde versnelling. Met de handbak konden we er zelf ook niet altijd uitkomen en moesten vaak even terugschakelen omdat de CRDi zich bijna verslikte.

Eigen trots
De eerste Sorento's staan bij de dealer als u dit stukje leest. Bij de de 2.4 en de 2.5 CRDi is er keus uit vier uitvoeringen; de V6 heeft maar twee versies. Instappen doe je in de 2.4 LX voor 24.995, en dan heb je al lichtmetalen velgen, voorruitverwarming (alleen ter hoogte van de ruitenwissers) en airconditioning. De EX Custom doet daar nog cruise control, chroom in het interieur en een hoogtemeter in het plafond bij. De EX heeft een vierwielaandrijving die vanzelf inschakelt en de krachten over de voor- en achteras verdeelt. Ook de airco regelt zich trouwens automatisch. De EX Luxe is helemaal de top met standaard leren bekleding en een elektrisch verstelbare stoel.
Als u naar de prijzen kijkt, ziet u dat de vraagprijzen niet overdreven hoog zijn. En eerlijk is eerlijk, u krijgt er een leuke auto voor terug, met heel beschaafde rij-eigenschappen. En het is aan uw eigen trots om te bepalen of dat logo in de weg staat.

  • Houd me op de hoogte over de Kia Sorento
Kia Kia Sorento

PRIVATE LEASE Kia Sorento

INFO
ANWB
ANWB
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 699
Stel samen ▸
Kia
Kia
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ComfortLine (5D/6A)
€ 799
 
Kia Sorento in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD Aut. | Slechts 181.000KM | Panorama | Xenon | Facelift | Leder | Stoelverkoeling | Trekhaak |

    Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD Aut. | Slechts 181.000KM | Panorama | Xenon | Facelift | Leder | Stoelverkoeling | Trekhaak |

    • 2012
    • 180.694 km

    € 13.945

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid 2WD ExecutiveLine Nieuw Binnen ;  7 Zitplaaatsen

    Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid 2WD ExecutiveLine Nieuw Binnen ; 7 Zitplaaatsen

    • 2020
    • 36.547 km

    € 50.950

    Kia Sorento 1.6 T-GDi/230pk Hybrid ComfortLine AT6-Autom. ECC SmartLink-Navi Camera+BT Cr.Control 19"LMV Trekhaak  7jr.Garantie

    Kia Sorento 1.6 T-GDi/230pk Hybrid ComfortLine AT6-Autom. ECC SmartLink-Navi Camera+BT Cr.Control 19"LMV Trekhaak 7jr.Garantie

    • 2021
    • 18.018 km

    € 49.950

Meer Kia Sorento occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Sorento

    26
    • 27 november 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Sorento specificaties
  • Kia Sorento occasions
  • Kia Sorento video's
Advies en informatie
  • Kia Sorento tests
  • Kia Sorento gebruikersreviews
  • Kia Sorento index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    9
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine...

    1
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD...

    7
    • 20 september 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2021)

    Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine...

    13
    • 9 april 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive (2007)

    8
    • 6 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine (2016)

    Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD ExecutiveLine...

    3
    • 10 november 2016
meer reviews
Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek Dubbeltest

Toyota Aygo X vs. Kia Picanto - AutoWeek Dubbeltest

63

We konden al eerder met de Toyota Aygo X op pad, maar toen was de auto nog niet helemaal af....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    Kia Sorento (2012) - Facelift Friday

    5
    • 26 november 2021
  • Kia Sorento - afscheid duurtest

    Kia Sorento - afscheid duurtest

    22
    • 12 oktober 2021
  • Reportage
    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

    18
    • 12 september 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

    • 7 september 2021
  • PREMIUM
    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

    4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

    • 24 augustus 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV...

    • 29 juni 2021
  • PREMIUM
    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    Kia Sorento PHEV vs. HEV - Dubbeltest

    • 15 juni 2021
Merk
Merk
  • Autotest
    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger zeer populaire cross-over

    Eerste rijtest Kia Niro - zo rijdt opvolger...

    • 15 mei 2022
  • Nieuws
    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model 3 Performance maar goedkoper

    Kia EV6 GT bijna net zo snel als Model...

    212
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Kia XCeed - Back to Basics

    Kia XCeed - Back to Basics

    37
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse verlichting

    Kia Soul neemt afscheid van dubbellaagse...

    28
    • 5 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Nieuws
    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer is interessante pionier

    Kia Niro Plus: oude Niro met maatje meer...

    25
    • 26 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden