Test: Kia Rio (2003)

Boodschap aangekomen

Kia Rio
AutoWeek 2002 week 42
AutoWeek 2002 week 42

Je leest het in AutoWeek 2002 week 42

Ruim twee jaar na de introductie van de Rio presenteert Kia een gefacelifte versie van dit model. Hebben de Koreanen de kritiek op de huidige Rio serieus genomen? Een eerste rij-indruk moet duidelijkheid verschaffen.

Gerekend naar prijsklasse biedt de Rio flink wat ruimte en een heel behoorlijke standaarduitrusting. Maar het ontbrak de auto aan raffinement. Tijdens het rijden had je daardoor al snel in de gaten hoe die scherpe prijs mogelijk was gemaakt. Met name het sponzige onderstel en de luidruchtige motoren deden het enthousiasme omslaan in lichte teleurstelling. Desondanks liet de auto dit jaar relatief goede verkoopcijfers noteren. Dat dankt de compacte Kia met name aan zijn prijs en zijn geslaagde uiterlijk. De vernieuwde Rio is uiterlijk te herkennen aan zijn gewijzigde front. Behalve met de vorige generatie Honda Civic vertoont de neuspartij tevens overeenkomsten met de Carens, de Carnival en de Sorento. Kia streeft naar een familiegezicht, waarmee alle modellen direct als representanten van het Koreaanse merk herkenbaar zijn. Wat dat betreft valt de nieuwe Magentis behoorlijk uit de toon. Ook het Rio-dashboard werd aangepakt en kreeg een fraaiere middenconsole. Kia spreekt van hoogwaardiger materialen, maar dat valt wel mee. We zien het regelmatig beter. Belangrijkere verbeteringen vinden we in de vorm van ABS (met EBD) en zij-airbags. Daarnaast is er extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie, het onderstel, de carrosseriestijfheid en de motoren. Eens zien hoe al deze fijnslijperij zich in de praktijk vertaalt.

Merkbare verbeteringen
Vanachter het stuur ziet de Rio er inderdaad heel aardig uit. Het middendeel van het dashboard is in de LS aluminiumkleurig, terwijl het bovendeel vervaardigd is van grijze kunststof. Niet het mooiste in z'n soort, maar we houden de catalogusprijs van de auto in ons achterhoofd. De eerste testroute leggen we af met de 1.5. Al snel is duidelijk dat de vernieuwde Rio stiller is dan zijn voorganger en dat de carrosserie stijver aanvoelt. Hoe slecht het Spaanse wegdek soms ook is, de Rio kraakt of tordeert nauwelijks. Daarnaast is ook het veer- en dempergedrag merkbaar verbeterd. De Rio helt minder over en wacht in bochten langer met wegschuiven over de voorwielen. Op de snelweg trappen we even door naar 130 km/h en bij dat tempo ronkt de viercilinder tevreden, zonder dat het geluidsniveau storend wordt. Vervolgens stappen we over op de 1.3. Die heeft, heel begrijpelijk, meer moeite om de vaart erin te krijgen. Heuvel op en airco aan betekent vooral veel geduld hebben. Maar ook met deze motor is het geluidsniveau bij snelwegtempo zonder meer acceptabel. Het doordringende gedreun dat de vorige Rio 1.3 kenmerkte, is totaal verdwenen. Kortom, de boodschap met betrekking tot Rio's zwakheden is aangekomen. Daardoor is deze Kia, meer nog dan voorheen, een sterke aanbieding in z'n prijsklasse. Vanaf december staat hij bij de dealers. De importeur rekent op een prijsverhoging van circa 550 tot 1.000 euro, afhankelijk van uitvoering en motorisering.