Kia Rio 1.3 RS Visto (2004)

autoreview

Kia Rio 1.3 RS Visto (2004)

Signalement

UitvoeringRio 1.3 RS Visto
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf34.000 km
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bang for the buck

  • 34.000 km

Tijdens mijn studentenperiode was ik op zoek naar een goedkope, betrouwbare auto. Mijn oude Suzuki Alto was echt 'op' dus het werd tijd voor een nieuwere, bij voorkeur iets grotere auto.

Mijn oog viel op deze Kia Rio, die nog geen 34.000km op de teller had staan en afkomstig was van de eerste eigenaar, die het met zijn 93 levensjaren wel had gezien achter het stuur. Wat moest het kosten? € 2.600. Verse apk en de complete onderhoudshistorie waren inbegrepen. De beste man gaf de auto netjes al haar onderhoudsbeurten.

Proefrit gemaakt. Auto reed goed, zag er als nieuw uit en het gesprek met de verkoper 'voelde goed'. De volgende dag stond de auto bij mij voor de deur.

Voor een dubbeltje op de eerste rang

  • 107.000 km

Inmiddels is de Kia bijna vijf jaar in mijn bezit, dus ik heb een aardig beeld gekregen van de kwaliteiten en kwaaltjes van de auto. In deze jaren heb ik er ongeveer 70.000 kilometer opgezet waarbij de Kia zich als zeer betrouwbare metgezel heeft bewezen: Hij is in de jaren vaak flink op de proef gesteld / mishandeld tijdens volbepakte vakanties naar onder meer Tsjechië, Slowakijke, Oostenrijk en Polen. De auto gaf geen krimp. Buiten de vakanties om is de auto voornamelijk voor woon/werk gebruikt op zowel snelwegritten als korte stadsritten.

Met de aanschafprijs en de onderhoudskosten in het achterhoofd durf ik te stellen dat de prijs/kwaliteit van de auto uitmuntend is gebleken. Toegegeven, het plaatwerk is dun, de het dashboard is opgetrokken uit treurig hard jaren '90 kunstof en van opties hadden ze bij deze uitvoering nog niet gehoord. Geen airco of elektrische ramen of zelfs een toerenteller. Maar hé, wat er niet op zit gaat ook niet kapot!

Echter, de stoelen bieden veel steun en zitten fijn, het schakelen gaat opvallend trefzeker en fijn en de auto stuurt licht, maar met voldoende gevoel. Voorin heb je meer dan genoeg ruimte. Op de achterbank houdt het niet over en de kofferbak is opvallend ruim te noemen. Gooi je de achterbank plat, dan heb je een lel van een bagageruimte terwijl de auto in het B-segment valt.

Ook technisch heeft de auto op mij een zeer goede indruk achtergelaten. De 1.3 trekt de straatstenen er niet uit maar komt prima mee in stadsverkeer en op de snelweg (boven de 130 is de fut er wel echt uit) en de auto heeft me nooit in de steek gelaten. Rumoerig wordt het wel aan boord boven de 110km/u. De auto verbruikt geen drup olie en is aan de onderkant kurkdroog. Een compliment waard voor een auto van 15 jaar oud. De enige onderhoudskosten buiten het reguliere onderhoud zoals kleine beurt, bandenwissel en distributieriem die ik heb gehad zijn twee kapotte wiellagers. Verder niks. In vijf jaar tijd. Voor een auto van € 2.600 euro.

Goedkoop en betrouwbaar rijden dus met de Kia. Is alles dan hosanna? Nee. Je wordt wel elke keer dat je instapt geconfronteerd met het harde feit dat er duidelijk is bespaard op bepaalde zaken. De deur dichttrekken klinkt blikkerig. Het plaatwerk is dun en de onderkant van de auto toch wel roestgevoelig. Beide kokerbalken zijn inmiddels gelast omdat ze begonnen te rotten. Niet ernstig, maar toch. Zó oud is de auto nou ook weer niet. Het dashboard voelt degelijk maar is niet meer van deze tijd. Daarnaast is het centrale slot van de achterklep enkele jaren geleden plots opgehouden met werken. Een jaartje terug besloot ook de achterruitenwisser om met pensioen te gaan.

Allemaal klein bier maar het doet enigzins afbreuk aan een solide indruk. Dat maakt de auto echter ruimschoots goed met zijn algemene betrouwbaarheid en lage gebruikskosten. Immers: een auto van nog geen €3.000 euro die qua comfort, prestaties en binnenruimte veel beter afsteekt dan een A-segmenter en mij op vlak van betrouwbaarheid volledig heeft overtuigd, tegen onderhoudskosten die niet noemenswaardig zijn. Een betere koop had ik me niet kunnen wensen als student.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Rio

Kia
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV 100pk ComfortLine (5D/6H)
€ 399
 

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens