Kia Rio 1.5 LS (2004)

autoreview

Kia Rio 1.5 LS (2004)
Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)Kia Rio 1.5 LS (2004)

Signalement

UitvoeringRio 1.5 LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf148.568 km
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Kia Rio blinkt nergens in uit maar is oke

  • 240.000 km

in 2015 waren we op zoek naar een auto met 4 deuren, airconditioning, hatchback uitvoering en een trekhaak. Onder de 150.000 km op de teller en zuinigheid: 1 op 13 of beter en minder dan € 3000,-. Aantoonbaar goed onderhouden. De Kia Rio past perfect in het plaatje. Dealeronderhouden en net geen € 3000,- inclusief het vervangen van de D-riem.

Goede punten:
- De airco doet het altijd en heeft geen onderhoud nodig, het gebruikte koudemiddel hoeft niet vervangen te worden.
- Het lijkt op een stationwagen, maar is kleiner. Het is geen kleine auto, zoals een Peugeot 206 of een Kalos, maar net een maatje groter.
- Je krijgt veel auto voor weinig geld: elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, verwarmde en elektrisch verstelbare spiegels, ABS, hij heeft het allemaal.
- Een onderhoudsbeurt is goedkoper. Je betaalt voor een kleinere auto.
- Betrouwbaar. Het ding start altijd. Geen olieverbruik.
- Zeer groot ruitenwisserreservoir.
- De Kia Rio lijkt altijd blij te kijken.

Minpunten
- De autolak is heel dun, dus kwetsbaar. Je ziet overal krasjes (niet heel boeiend).
- De auto roest erg. De wielkasten werden in 2017 (13 oud) jaar echt krokant.
- Bij het aanslaan van de airco verlies je motorvermogen.
- Het motorvermogen is bij volle lading of het trekken van een aanhanger met huif op de snelweg, net te weinig. Voor normaal gebruik prima.
- De auto heeft een grote dode hoek.

Betrouwbaarheid / problemen:
Boven de 120 km/u gaat het ABS lampje branden. Motor uitzetten en weer starten verhelpt het probleem. We hebben dit niet verder onderzocht.
In het laatste jaar (2019) gaat het motormanagement lampje af en toe branden. Bij uitlezen bleek dit de pingelsensor te zijn. De auto heeft het vervangen hiervan niet gehaald.
Verder kleine dingen. Het raam ging niet meer omhoog (motortje defect). Dit is 2x gebeurd en 2e keer viel onder de garantie. Daarna niet meer voorgekomen.
De deurhendel aan de buitenkant brak aan de binnenzijde van de deur af.
De remcilinder is een keer stuk gegaan.
Alarmlichtschakelaar is stuk gegaan (knipperlichten werken dan niet meer).

Wat ik er zelf van vind.
Dit is een auto van compromissen. De wegligging is redelijk tot goed. De kofferbakruimte is groot voor een kleine middenklasser. Je hebt een trekhaak, maar mist wat power. De airco krijgt de auto een stuk koeler in de zomer, maar niet ijskoud. Alles is het net niet, maar wel weer beter dan een auto zonder al die extra's.
De cupholders zijn prettig, de ruime achterbak ook. Opbergruimte zat. Passagiers kun je meenemen, maar die zitten wel krap (weinig beenruimte). De auto rijdt zuinig (1 op 13 a 1 op 15) en weegt weinig. Voor iemand die geen groot budget heeft een prima keuze.

De nekslag.
De draagarmen achter zijn doorgeroest. Deze zitten vast aan de achteras of iets. Afijn, ze kunnen niet los vervangen worden en het is te duur (boven de € 1000) om het te repareren. Tijd om naar iets anders uit te kijken. Dikke pech, want de distributieriem was net voor de 2e keer vervangen.

Advies
Als je op zoek bent naar een auto voor weinig geld, dan is dit een goede keuze. De wegenbelasting is laag, de verzekering kost weinig. Let goed op roest in de wielkasten en draagarmen. Motorisch is dit een goede auto. Als je er 1 kunt vinden die onderhouden is en niet al te duur (onder de 1000,-), dan kun je de gok gerust wagen. De 1.3 versie zou ik persoonlijk links laten liggen.

Verkocht!

  • 240.000 km

Te koop gezet op marktplaats, binnen 1 minuut gereserveerd en 2 uur later is hij opgehaald. Nog 500,- voor gekregen. Hij gaat nu zijn dagen slijten in Libië. Ik heb nog eens de onderhoudskosten bekeken: Tussen de 5 a 6 cent per kilometer, exclusief afschrijving.

Voor het mooi de foto's hier ook geplaatst.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens