Kia Magentis 2.0 (2001)

Magische Magentis?

Kia Magentis 2.0
De Magentis is in alle opzichten het nieuwe vlaggenschip van Kia. Groot, imposant, luxueus en nog best stijlvol ook. Maar wil de zakelijke rijder wel 55 mille neertellen als hij voor datzelfde geld ook bekendere producten kan krijgen?

Het moet gezegd: er staat een behoorlijk imposante limousine voor je deur. Met een lengte en breedte van respectievelijk 472 centimeter en 181 centimeter praat je wat zijn formaat aangaat beslist over een auto in de eredivisie. Ook ziet de kloeke Koreaan er helemaal niet verkeerd uit. Als de Magentis voor het eerst op je af komt rijden, is het duidelijk dat er een serieuze auto in aantocht is. De brede voorpartij, enorme koplampen, een fraaie chromen grille, grote luchthappers en natuurlijk dat tamelijk eigenwijze, hoekige design geven hem absoluut een eigen gezicht. Maar goed, je kunt het veel slechter doen. Dat geldt met nadruk niét voor de vreselijke wieldoppen. Mocht je in de markt zijn voor "n Magentis: direct onderhandelen over lichtmetalen velgen en andere banden. Tijd om eens binnenin te kijken. We beginnen helemaal achterin, waar de Magentis heel best kan meekomen. Zijn bagageruimte is bijvoorbeeld prima bruikbaar. Ook al dankzij een fraai in de zijkanten weggewerkt scharniermechanisme van het kofferdeksel en de niet al te hoog uitgevoerde tilrand. De opgegeven inhoud voor de bagageruimte klinkt op papier niet al te imposant, 386 liter, maar je blijkt er wel probleemloos een heel serietje koffers en tassen in te kunnen schuiven. De rugleuningen zijn gedeeld neerklapbaar en kunnen vanuit de laadruimte met een knopje worden vergrendeld. Het interieur ziet er opmerkelijk strak en compleet uit. Zo hier en daar doet het een tikje te plastiekerig aan, dat wel. Daar staat tegenover dat de Kia verbluffend goede stoelen meekrijgt. Groot, met lekker lange zittingen, meer dan zat breedte om veel steun te geven en lekker stevig gevuld.
Ook achterin is het zitcomfort goed voor elkaar. De beenruimte is daar voorbeeldig, en ondanks de toch vrij hoge bank hou je voldoende speling boven de kruin. Je verwacht in zo"n tamelijk kostbare Koreaan een uitrusting om eng van te worden, maar in feite onderscheidt hij zich op dat vlak helemaal niet. Standaard heb je in deze 2-liter uitvoering bijvoorbeeld airco, ABS, twee airbags, elektrische ramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Maar daar heb je het wel mee gehad...
We starten de Koreaanse 2-litermotor maar eens. Met 100 kW/136 pk is de 16-klepper er eentje uit de categorie "voldoende". Echt overhouden doet het in zo"n grote auto niet, zou je denken. Op zich is er weinig mis met deze krachtbron, maar het doet allemaal aan alsof er best iets meer isolatiemateriaal tegen het schutbord had kunnen worden geplakt. De prestaties blijken vervolgens op een heel redelijk niveau te liggen. De 2-liter sleurt de grote limousine in minder dan tien tellen naar de 100 kilometer per uur en draaft ook daarna nog krachtig verder. De Magentis heeft een top van 207 km/h. Overigens merk je bij inhaalspurtjes wel dat er een boel auto aan de aandrijfassen hangt. Vooral in de hoogste versnelling moet hij duidelijk even nadenken.

Tanden poetsen

Er moet echt eens naar de synchronisatie van de bak worden gekeken. Vooral van één naar twee is het "tandjes poetsen" wanneer je probeert vlot op te schakelen. Nog hinderlijker is het tamelijk irritante geluid dat van de banden komt. Zelfs op asfalt overheerst dat alle andere geluiden. Echt te gek in deze luxe klasse. Dat verklaart meteen waarom de V6 uitvoering op Michelins en niet op Koreaanse Hankook banden staat. Andere banden zouden trouwens wel eens een heel verdienstelijk weggedrag op kunnen leveren. Op dat gebied heeft de Kia namelijk best talenten in huis. De vering is niet de meest verfijnde die je onder een auto kunt aantreffen, maar dat neemt niet weg dat hij desgewenst in een opmerkelijk hoog tempo over een klaverblad gaat. Hij helt de bocht een beetje in, lijkt zich dan schrap te zetten en vervolgt vervolgens strak zijn koers. Gaat hij toch ondersturen, dan kan de neus meteen tot de orde worden geroepen door even wat gas te minderen. Het design is niet verkeerd, je zit prima, hij is ruim en de 2-liter wil graag aan het werk. Maar de kopers in deze klasse zullen absoluut terugschrikken van zijn bandenlawaai, de wat matige isolatie van het interieur, de krakerige bak en de voor een toch vrij dure Koreaan ronduit verbijsterend krappe uitrusting. De grote Kia heeft het absoluut in zich om een aardig deuntje mee te blazen, maar is gewoon niet echt af.

Signalement

Merk Kia
Model Magentis 2.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 184 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.815 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.378 kg
Laadvermogen 607 kg
Aanhangermassa geremd 1.700 kg
Banden195/70R14Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,0 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 207 g/km