Kia Carnival 2.5 V6 (1999)
Vlieg er eens uit
Met een lengte van maar liefst 4,89 meter en de bijbehorende vorstelijke breedte is de Carnival een ruimtewagen die niet over het hoofd te zien is. Maximale binnenruimte, daar draait het om. Het is mooi als de stilisten er nog een fraai jasje voor kunnen bedenken en dat is bij deze MPV aardig gelukt. Kia heeft bij de opstelling van het meubilair duidelijk naar de Amerikaanse markt gekeken, want de Koreanen kozen voor een daar populaire indeling, met twee stoelen voorin, twee stoelen daarachter en tot slot een bank. Daarmee is de het een echte zevenzitter. Die opstelling heeft voor- en nadelen: op de tweede rij zit je prima in riante stoelen met armleuningen, maar helemaal achterin eisen de wielkasten in de breedte ruimte op waardoor drie volwassenen eigenlijk te weinig plaats hebben.
Variëren maar
Daarnaast is de hoofdruimte helemaal achterin aan de krappe kant; de bank staat erg ver naar achteren, hetgeen ook nog eens ten koste van de bagageruimte gaat.
De Carnival heeft een over een forse afstand verschuifbare, wat laag zittende achterbank die, bij behoefte aan extra laadruimte, tegen de middelste stoelen kan worden neergeklapt. Die stoelen hebben een omklapbare rugleuning met daarop een tafelblad en ze kunnen ook voor de gezelligheid tegen de rijrichting in worden gedraaid. De middelste stoelen en de achterbank zijn niet uitneembaar, hetgeen het spelen met de ruimte wat beperkt. Voor de zevende passagier is er geen hoofdsteun beschikbaar. De Carnival heeft overigens een heus gangpad: je kunt eenvoudig tussen de voorstoelen door helemaal naar achteren lopen. Het interieur was niet vrij van gerammel, maar gezien de afwerking van de auto viel het ons nog mee.
Kia schotelt zijn bestuurder een recht-toe-recht-aan commandocentrum voor dat een ietwat rommelige indruk maakt. Het plastic oogt goedkoop en de afwerking vinden we ronduit teleurstellend. De stoel met armleuningen zit best goed. Minder gecharmeerd zijn we van de voetbediende parkeerrem, ook weer zo'n Amerikaans trekje.
De Kia Carnival wordt aangedreven door een 2,5-liter V6, een moderne machine die het onder de 3500 toeren laat afweten als het op trekkracht aankomt. Bij hoge toeren klinkt het machien buitengewoon sportief en wil de Carnival best vooruit. Het kost wel wat moeite omdat de koppeling een veel te lange slag heeft en de bak geen toppunt van schakelgenot is. Daarnaast zijn de motorsteunen veel te slap waardoor de motor nogal kantelt bij sterke wisselingen in de stand van het gaspedaal. Grootste nadeel is het hoge verbruik: 1:6,4 is gewoon teveel. Door de erg soepele vering helt de Carnival nogal over en daardoor komt ook de tractie in het geding. De banden piepen nogal rap bij een beetje flink gasgeven in een bocht en onderstuur kent de Kia ook als zijn broekzak. De besturing is dan ook nog eens van het vage soort, niet erg direct en niet zo nauwkeurig rond de middenstand. De Carnival voelt dan ook aan als een logge auto waar geen greintje rijdynamiek in zit. Het tot stilstand brengen ging na enkele noodstops al gepaard met hevig stinkende remmen. En een parkeerrem met voetbediening kan ons evenmin bekoren. Aan de Kia beleef je eigenlijk alleen maar enig plezier als je geen hoge eisen stelt en er een rustige rijstijl op nahoudt.
Kia biedt zijn Carnival standaard aan zonder airco en ABS. Onze testwagen had die extra's wel, maar dan houdt het luxueuze gevoel wel zo'n beetje op.
Voordat we overgaan tot de conclusie van deze test, moeten we eerst een blik werpen op het prijskaartje. En dan heeft Kia op de valreep nog een enorme opdoffer in petto voor de concurrentie. Deze Carnival was de meest luxe uitvoering en daar hangt een prijskaartje aan van zo'n 60 mille - dat is zomaar een kleine dertig mille minder dan een Ford Windstar en bijna veertig mille minder dan een Renault Grand Espace V6 24V RXT. Dan is die Kia toch een aantrekkelijke keuze? Kijk, die Carnival voldoet wel, als u niet te veel geld wilt uitgeven, geen geraffineerde auto zoekt en er een rustige rijstijl op nahoudt. Hij is idioot goedkoop in aanschaf. Goedkoop in gebruik is 'ie echter niet, want hij lust een heel forse slok en voor de afschrijving vrezen we met grote vrezen. Daarom toch niet direct onze keus.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Carnival 2.5 V6 |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.861 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.497 cc |
Maximaal vermogen | 121 kW / 165 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 222 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.900 mm / 1.735 mm |
Wielbasis | 2.905 mm |
Massa leeg | 1.736 kg |
Laadvermogen | 689 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 570 kg |
Banden | 215/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 13,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,0 s / 21,5 s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 265 g/km |