AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
19

Hardnekkige hardheid

Jeep Patriot

  • Andrew Mason
  • Eerste rijtest
9 juli 2009 om 09:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 22/2009
AutoWeek 22/2009

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 22/2009

Ondanks dat het nog geen twee jaar geleden is dat de eerste Jeep Patriot zijn banden op het Nederlandse asfalt liet rollen, vond Jeep het nu al tijd voor de eerste (en laatste?) lichte plastische ingreep. De carrosserie bleef echter ongewijzigd, de grootste verandering gebeurde dáár waar die het hardst nodig was ...

Een dashboard opgetrokken uit bikkelhard plastic dat rechtstreeks uit een speelgoedfabriek uit de DDR had kunnen komen, strekt zich voor ons uit als we op het vliegveld van Berlijn in één van de 'oude' Jeep Patriots stappen die ter vervoer dienen naar de plek waar de vernieuwde versies ons op staan te wachten. Het is dat er een passagiersairbag in het rechterdeel van het dashboard verwerkt zit, want zou je er als bijrijder tijdens een crash mee in aanraking komen, kun je gedag zeggen tegen je tanden; een vuist van Mike Tyson (zonder bokshandschoen dan) is waarschijnlijk zachter. De nare, zilverkleurig kunststof die rondom de radio, kachelbediening en middelste ventilatieroosters is gedrapeerd, helpt niet het geheel naar een hoger plan te tillen.

De 'hardheid' zet door in de deurpanelen die van dezelfde kunststoffen zijn gemaakt en eerder lijken te zullen scheuren dan vervormen indien je er per ongeluk tegenaan schopt. Een stukje tapijt of iets dergelijks op het vlakke gedeelte dat voor armleuning moet doorgaan, achtten de ontwerpers blijkbaar ook niet nodig.

Dezelfde leverancier

Zo'n zeventig kilometer verderop, net buiten de Duitse hoofdstad, staan de vernieuwde Patriots gelukkig al klaar om de oude af te lossen en ons te verrassen met een geheel vernieuwd interieur. En eerlijk is eerlijk, het nieuwe dashboard ziet er een stuk beter uit met zijn vloeiendere vormen. Zolang je er gewoon naar kijkt, lijkt het veel hoogwaardiger en moderner, maar die indruk wordt bezoedeld als je het aanraakt. Het lijkt erop dat ze bij Jeep niet zijn veranderd van kunststofleverancier.

Een ander detail dat meteen opvalt, is de bediening van de ventilatieroosters. Een uur geleden vroegen we ons (in het oude model) nog af waarom, in al die jaren van auto-ontwikkeling een fabrikant het nog presteert dit soort eenvoudige bedieningselementen te verpesten. De roosters lieten zich weliswaar eenvoudig van links naar rechts bewegen, maar om ze naar boven of beneden te richten of geheel te sluiten, moest je de veel te buigbare louvres bijna door de uitstroomopening naar binnen drukken. In het nieuwe dashboard zijn die krengen gelukkig vervangen door ronde, Alfa-Romeo-achtige exemplaren die zich uitstekend laten bedienen en er ook nog eens prima uitzien. Was dat nou zo moeilijk?

Net als het dashboard hebben ook de deurpanelen nog geen behandeling met weekmakers gehad, maar de armsteungedeelten zijn nu wel wat zachter.

Startkabels

Nieuw zijn verder de bekerhouders met LED-verlichting (stel je voor dat je ze in het donker niet kunt vinden…) en het optionele stereo/navigatiesysteem met kleurenscherm en 30 gigabyte harddisk voor muziek. Gebleven zijn geinige details als de luidsprekers die uit de (geopende) achterklep omlaag kunnen klappen voor tijdens een straatfeest. Startkabels vanwege de lege accu aan het einde van de avond worden niet meegeleverd.

Eveneens onveranderd is de riante hoofd- en beenruimte voor de achterpassagiers, absoluut een sterk punt van de Patriot. Het meubilair is thans voorzien van nieuwe vuil- en geurwerende bekleding, dus als je honden hebt, kun je die nu met een gerust hart op de achterbank laten spelen.

De nieuwe Patriot is nog steeds leverbaar met een 2.4 benzine en een 2.0 TDI van Volkwagen die dan ineens CRD heet. Er zijn twee nieuwe uitrustingsniveaus: de 'Adventure' en de 'Liberty' (die de 'Sport' en 'Limited' vervangen). Beide hebben onder andere vierwielaandrijving (met de mogelijkheid om het centrale differentieel te blokkeren, voor het betere terreinwerk), 17-inch lichtmetaal en ESP. De duurdere Liberty biedt daarnaast cruise control, mistlampen vóór, uitneembare en uitwasbare bekleding van de bagageruimte (voor als de honden achterin hebben gezeten) en lederen stoel- en stuurbekleding. Indien je een Liberty met de benzinemotor bestelt, krijg je standaard een automaat in de vorm van een CVT-transmissie. De Adventure is er vanaf E 26.900 en de Liberty vanaf E 29.900, waarmee de Patriot ten opzichte van het oude model, bij gelijk gebleven uitrusting, in prijs is gedaald.

Slordig

Jeep veranderde ook meteen wat andere, onderhuidse zaken. Om meer rust in het nieuwe interieur te krijgen zijn het motorcompartiment en de wagenvloer beter geïsoleerd. De wielophanging en het uitlaatsysteem zijn op hun beurt stiller gemaakt. Van die aanpassingen hebben we niet veel gemerkt, maar zowel de oude als de vernieuwde Patriot is en blijft vooral een auto om lekker op de cruise control over de (snel)wegen te zoeven, want comfortabel is de Patriot nog steeds. Ook als de wegen een stuk minder worden, rollen de 1515 kilo's soepeltjes over de oneffenheden, waarbij het stereotypische, Amerikaanse gedein gelukkig achterwege blijft, evenals vervelende kraakjes of rammeltjes. De materiaalkeus is nog steeds enigszins dubieus, maar met de afwerking lijkt het nu dus wel goed te zitten.

Hoewel, bij ons testexemplaar sijpelde regenwater, dat waarschijnlijk via het schuif/kanteldak naar binnen was gedrongen, tijdens het remmen door de plafonnière op de stereo-installatie. Niet echt netjes. Ook slordig was een motorstoringslampje dat bleef branden, maar wat betreft de prestaties was er weinig van een storing in de turbodiesel te merken. De motor heeft in elk geval geen moeite de Jeep vooruit te sleuren en dankzij de zesbak blijft het toerental bij 120 km/h (en hoger) lekker laag.

Aan het einde van de rit is de Patriot toch best een fijne auto. Sommige details blijven slecht, maar de auto heeft wel karakter en een uiterlijk dat nog steeds opvalt. Ondanks de vernieuwingen en verbeteringen, haalt de Patriot niet het niveau van bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan, maar die is dan ook flink duurder.

  • Houd me op de hoogte over de Jeep Patriot
Jeep Jeep Patriot

Uitgelicht aanbod

    2.4 Limited Liberty Leer,17inch,Trekhaak,Cv 4x4 Bj 2009 Dealer onderhouden

    Jeep Patriot 2.4 Limited Liberty Leer,17inch,Trekhaak,Cv 4x4 Bj 2009 Dealer onderhouden

    • 2009
    • 175.156 km

    € 8.950

    2.4 Sport, Cruise, Navi, Airco, Trekhaak.

    Jeep Patriot 2.4 Sport, Cruise, Navi, Airco, Trekhaak.

    • 2009
    • 196.782 km

    € 6.499

    2.4 Sport | 1e eigenaar ! | Uniek! | NAP - NL auto | 170PK! |

    Jeep Patriot 2.4 Sport | 1e eigenaar ! | Uniek! | NAP - NL auto | 170PK! |

    • 2008
    • 57.557 km

    € 10.945

Meer Jeep Patriot occasions

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Patriot specificaties
  • Jeep Patriot occasions
  • Jeep Patriot video's
Advies en informatie
  • Jeep Patriot tests
  • Jeep Patriot gebruikersreviews
  • Jeep Patriot index
Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride...

Lees meer
Jeep Grand Cherokee SRT-8 - Op de Rollenbank

Jeep Grand Cherokee SRT-8 - Op de Rollenbank

We zien het steeds vaker: een stoere Amerikaan op de rollenbank. En doorgaans presteren ze...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Jeep Patriot 2.4 Limited (2009)

    Jeep Patriot 2.4 Limited (2009)

    11
    • 29 juni 2015
  • Autonieuws
    Jeep Patriot vermomd als Renegade

    Jeep Patriot vermomd als Renegade

    18
    • 28 mei 2015
  • Review
    Jeep Patriot 2.4 Sport Liberty (2010)

    Jeep Patriot 2.4 Sport Liberty (2010)

    • 1 april 2015
  • Autonieuws
    Voor het vaderland: Jeep Patriot Freedom Edition

    Voor het vaderland: Jeep Patriot Freedom...

    15
    • 28 mei 2013
  • Review
    Jeep Patriot 2.4 Limited Liberty (2010)

    Jeep Patriot 2.4 Limited Liberty (2010)

    7
    • 24 maart 2013
  • PREMIUM
    Ford Kuga 2.0 TDCi FWD - Hyundai ix35 2.0 CRDi VGT 2WD - Jeep Patriot 2.0 CRD -

    Ford Kuga 2.0 TDCi FWD - Hyundai ix35 2.0...

    • 6 april 2010
  • Review
    Jeep Patriot 2.0 CRD Limited (2008)

    Jeep Patriot 2.0 CRD Limited (2008)

    3
    • 21 augustus 2009
Merk
Merk
  • Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    Jeep Compass vs. Volvo XC40 - Dubbeltest

    • 22 januari 2021
  • Autonieuws
    Dít is de Jeep Grand Cherokee L

    Dít is de Jeep Grand Cherokee L

    41
    • 7 januari 2021
  • Autonieuws
    Jeep Wrangler met 'halve portieren' gesnapt

    Jeep Wrangler met 'halve portieren' gesnapt

    8
    • 6 januari 2021
  • PREMIUM
    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

    Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs....

    • 30 december 2020
  • Autonieuws
    Gesnapt: nieuwe Jeep Grand Cherokee

    Gesnapt: nieuwe Jeep Grand Cherokee

    4
    • 24 december 2020
  • Autonieuws
    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    Gefacelifte Jeep Compass in Europa

    5
    • 9 december 2020
  • Review
    Jeep Renegade 1.3T 4WD Limited (2019)

    Jeep Renegade 1.3T 4WD Limited (2019)

    4
    • 3 december 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep