Jeep Patriot 2.4 Sport Liberty (2010)

autoreview

Jeep Patriot 2.4 Sport Liberty (2010)

Signalement

UitvoeringPatriot 2.4 Sport Liberty
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf41.500 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gemengde gevoelens

  • 48.500 km

De Patriot is mijn 5e Jeep sinds 2000. Merktrouw heet dat geloof ik :-)

Eind november 2014 kocht ik bij de Goudse Mazda dealer Van Vegten deze Patriot met slechts 41.500km op de teller. Van Vegten leverde de Jeep in 2010 nieuw. De Jeep had 6 maanden Bovag garantie, stond er keurig gepoetst bij en de proefrit beviel goed.
In het verleden had ik wel mijn bedenkingen over de Patriot. Het pure Jeep gevoel ontbreekt bij deze auto. In feite is het een stoere Dodge Caliber. Die bedenkingen heb ik dus nog steeds, maar met een beperkt budget is de Patriot de enige "moderne" Jeep die bereikbaar is.
Op de dag van aflevering merkte ik al dat het onderstel van de Jeep bij het rijden over klinkerwegen en het nemen van drempels kraakt. Bij de proefrit heb ik dit niet gemerkt omdat ik toen alleen over gladde wegen heb gereden.
Direct heb ik beroep gedaan op de garantie. Van Vegten heeft onder garantie de voor draagarmen vervangen. Helaas is het gekraak zowel voor als achter niet verdwenen. Van Vegten heeft later de achterrubbers nog ingevet maar dat hielp slechts 1 dag.
Een second opinion bij een Jeep dealer bracht aan het licht dat er wat spelling zit op een stuurkogel en dat de rubbers van de achterophanging slecht zijn.
Helaas lijkt Van Vegten niet meer van plan nog iets aan de auto te doen.
Overigens rijdt de auto verder prima. Het gekraak is alleen hinderlijk.
Nieuw probleempje is de lichtschakelaar. Als ik de richtingaanwijzer naar links aanzet komt het regelmatig voor dat ik onbedoeld een grootlicht signaal geef. Hinderlijk en verwarrend voor medeweggebruikers.
Al met al heb ik wat gemengde gevoelens over de Jeep die ik nu 4 maanden (7000 km) heb. Hopelijk wordt het beter.

Meer vertrouwen

  • 51.500 km

Onder garantie is er toch een flink aantal gebreken verholpen door Van Vegten. Prima!

Links voor is opnieuw een draagarm vervangen. Er is een spoorstangeind vervangen. De remblokken voor zijn vervangen en een remcilinder gangbaar gemaakt. Kortom de voortrein is flink onder handen genomen.
Al met al geeft de Jeep mij nu veel meer vertrouwen. Hopelijk blijft dat voorlopig zo.

Na een jaar

  • 61.500 km

Nu ik de Patriot een jaar heb en er 20.000 km mee gereden heb kan ik er een aardig oordeel over geven.
De Patriot is de zomer goed doorgekomen. Nu het kouder wordt blijft het onderstel gelukkig stil. Dat was vorig jaar wel anders. Toch ben ik niet echt gelukkig met de auto. Ik mis het echte Jeep gevoel dat ik met de Cherokee's en Wrangler had. Ook het gemis van een automaat begint te knagen. De 5 versnellingsbak in de Sport uitvoering is matig. Hakerig schakelen en soms met een harde knal uit de 1e versnelling springen als je wilt optrekken bij een stoplicht geven geen vertrouwd gevoel. Dat laatste is mijn eigen schuld want je moet de pook echt goed naar voren duwen bij het inschakelen van de 1e versnelling.
Sinds enkele dagen branden onder het rijden de ABS en ESP lampjes. Niet altijd maar vaak wel. Zal wel een sensor zijn. Hinderlijk! Binnenkort naar de garage dus.
Wat ik ook hinderlijk vind is het oxideren van de lm velgen. De gepolijste delen worden erg lelijk. Poedercoaten is een oplossing, of ergens 2e hands velgen zien te vinden.
Voor de rest doet de auto wat hij moet doen: rijden.

Verkocht

  • 80.000 km

Op de dag dat de APK verliep heb ik de Jeep ingeleverd bij de Fiat dealer in Hillegom. Voor een redelijke prijs ingeruild op een nieuwe Fiat 500S.
De Jeep zou niet zonder hoge kosten door de APK gekomen zijn. Dan maar weg.
Later stond de Jeep te koop in Naaldwijk bij een Eagle vestiging. Was redelijk snel weer verkocht.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens