Jeep Patriot 2.4 Limited (2008)

Jeep Patriot 2.4 Limited (2008)

UitvoeringPatriot 2.4 Limited
Bouwjaar2008

De nieuwe gezinsauto

Op dit moment rijdt ons jonge gezinnetje in een 2018 Lease Kia Ceed sportswagon. Echter nu er aan dit werk een eind komt werd het ook tijd om te kijken naar een andere gezinsauto. Kijkend naar iets soortgelijks, of een Opel astra, Seat station enzovoort had ik hier naar een tijdje aardig de smoor in. Als ik zelf een auto koop moet het wel iets "leuks" zijn om mee te rijden, ipv het toch ietwat suffe standaardmodelletje. Nu had ik eerder een periode in Canada al in een Jeep Patriot gereden, en daar zie je deze auto werkelijk overal. Na enig speurwerk staan er hier in Nederland ook wel een aantal te koop.

Na een aantal weken kwam ik deze tegen, niet te duur en een relatief lage km stand. Maar eens kijken dus... bij aankomst een testritje gemaakt en ik wist in iedergeval zeker dat het een Jeep Patriot zou worden. Echter brande bij deze patriot alle alarmlichten en had ik ook mijn twijfels bij het achterste subframe (hierop zijn terugroepacties geweest). Oké een auto met werk dus... die waarschijnlijk de meeste "rijders" aan zich voorbij laten gaan. Echter het blok liep wel mooi... en ik ben niet helemaal vies van wat sleutelen dus met een kleine inschatting en een fors lager bod de gok maar genomen.

Eenmaal thuis gelijk de schade opgemaakt en onderdelen besteld:
-ABS sensorhouder verrot = compleet wiellager vervangen + sensor
-Subframe vervangen
-Achterwielophanging vervangen

Eigenlijk stelde de montage hiervan niet veel voor, en een beetje handige Harrie sleutelt dit er in anderhalve dag onder. Kosten voor dit alles ca 500,- euro. Het oude subframe was echt in bedroevend slechte staat. Dikke gaten in het ijzer en vele scheuren. En dit terwijl de rest van de onderkant er best knap uitzag.

Met het vervangen van het wiellager en de abs sensor de meeste storingen opgelost (4wd werkt weer, cruisecontrol werkt weer, abs lampje uit).
Alleen brand nu het lampje van de tractiecontrol en ESP nog. Niet hinderlijk en vermoedelijk zit dit in de stuurklok. Onderdeel hiervoor is onderweg, maar vooralsnog eerst maar eens rijden!