Jeep Patriot 2.4 Limited (2008)

Recht voor z'n raap

Jeep Patriot 2.4 Limited
De Patriot van Jeep houdt het midden tussen een stationcar en een compacte SUV. Deze eerlijke, stoere verschijning is bovenal een auto van uitersten. Of je vindt hem geweldig, of je verafschuwt hem.

De Jeep Patriot grijpt met z'n relatief grote 2,4-litermotor nog enigszins terug op z'n Amerikaanse roots, voor zover daar nog iets van over is. Compleet haaks op het verzorgde interieur van veel van zijn concurrenten staat de leefomgeving in de Jeep Patriot. Keihard plastic, hoekige vormen en een bedenkelijk afwerkingsniveau kenmerken de het binnenste van de Amerikaan. Maar ook elders komen we tegenvallers tegen, zoals een lelijk afgewerkte binnenkant van de achterklepsponning en portieren die niet helemaal in het lood hangen.


Stoere verschijning
De Patriot moet het vooral hebben van z'n charme. Wat, charme? Jazeker. Het duurt even voordat de Amerikaan z'n ware aard laat zien. Z'n bonkige koets, waaraan alles hoekig is, komt misschien wat onbehouwen over en oogst waarschijnlijk bij weinig mensen liefde op het eerste gezicht. Maar als je er een paar dagen in rijdt, begin je de Patriot steeds meer te waarderen. Die ver naar voren geplaatste voorruit en zo'n grote motorkap voor je neus, dat heeft wel iets stoers. Hij is in ieder geval comfortabel.
Geen gestuiter op klinkerwegen of gerammel op oneffenheden, gewoon lekker soepel deinend eroverheen, echt ouderwets op z'n Amerikaans. En die wazige besturing, daar leer je mee leven. De stoelen blinken niet uit in zitcomfort, maar de zijdelingse steun is oké.

De 2,4-liter is met z'n 170 pk niet onderbemeten, maar dat zie je in de acceleratiecijfers niet weer. Integendeel, als je het sprintje van 80 naar 120 km/h inzet, kun je er maar beter wat tijd voor uittrekken. Maar ook bij de tussensprints blinkt de Jeep niet uit met toptijden. Niet echt een soepele krachtbron, ondanks het toch niet geringe koppel van 220 Nm.
De pook van de Patriot staat hoog en mooi binnen handbereik. Hij laat zich een beetje hakerig bedienen, maar dat ervaren we niet als onprettig. Best oké, die bak. Alleen hadden de verhoudingen misschien wat anders gekozen kunnen worden, voor wat meer pit.
Achterpassagiers hebben het in de Jeep wat minder getroffen. De achterportieren zijn relatief klein, wat het instappen er niet makkelijker op maakt. Zit je eenmaal achterin, dan is het met de beenruimte toch best goed gesteld. De achterbank is niet verschuifbaar, maar heeft wel een verstelbare rugleuning. Een maximale laadruimte van 1.277 liter (met de achterbank plat) valt voor zo'n auto wat tegen. Ook houdt de standaard bagageruimte met 334 liter allerminst over. Wel weer lachen zijn de luidsprekers die je uit de binnenkant van de achterklep kunt klappen voor het betere barbecuewerk!

Signalement

Merk Jeep
Model Patriot 2.4 Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 38.616

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.359 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.410 mm / 1.755 mm / 1.630 mm
Wielbasis 2.635 mm
Massa leeg 1.465 kg
Laadvermogen 425 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 450 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,3 s / 10,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,2 s / 19,0 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 196 g/km