Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1995)
Prijzig ploegen
Jeep is zonder twijfel de belangrijkste Amerikaanse 4x4. Ofwel sport-ute, zoals ze 't in zijn vaderland noemen. 't Begon destijds allemaal met het General Purpose-voertuig van Willys-Overland, dat in de oorlog kortweg beroemd werd als GeePee, ofwel Jeep. De Wrangler (die overigens eind volgend jaar compleet zal worden vernieuwd) staat nog het dichtst bij dat originele verkenningsvoertuig, maar de Grand Cherokee is sinds 1992 het vlaggeschip van het merk. In die (lange) uitvoering zijn de vaardigheden op het ruwe terrein gecombineerd met moderne techniek, motorvermogen en vooral ook luxe.
De Grand Cherokee heeft voor het modeljaar 1996 een kleine facelift ondergaan. De grille is vergroot - de acht verticale koelopeningen zijn vervangen door zeven stuks, die bovendien wat langer zijn dan vroeger; de mistlampen zijn nu ge‹ntegreerd in de bumper en verder heeft de grote Jeep nieuwe beschermingspanelen aan de zijkanten gekregen. Zowel de Laredo als de nog luxueuzer uitgeruste Limited hebben nu een apart te openen ruit in de achterdeur en nieuwe aluminium wielen. Ook het binnenste van de Jeep werd vernieuwd. Zo is het instrumentenpaneel vernieuwd en zijn de schakelaars en hendeltjes overzichtelijker en beter onder handbereik geplaatst, zodat de bediening logischer is geworden. De stoelen in de Limited hebben nu elektrisch bediende lendesteunen en een geheugen, waarmee twee bestuurders hun eigen stoelpositie kunnen programmeren. Stoelverwarming wordt als optie leverbaar. De op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling maakt deel uit van het Jeep Memory System, waarmee twee bestuurders behalve de juiste stoelpositie ook die van de buitenspiegels en de voorkeuzestations op de radio kunnen instellen. De zonneklep aan de bestuurderszijde is voorzien van een uitschuifbare, universele garagedeur-opener. Nieuw is verder het dikkere stuur, een linker voetsteun voor de chauffeur en de airbag voor de passagier.
Gewijzigde techniek
Naast al die optische vernieuwingen is ook de techniek van de Grand Cherokee onder handen genomen. De 4,0-liter 6-cilinder heeft een stijver motorblok met nieuwe aluminium zuigers, terwijl bovendien het nokkenasprofiel is gewijzigd. Met als resultaat een stillere en wat sneller reagerende motor. Aan de V8 is niets veranderd, maar de vierversnellingsautomaat die aan deze 5,2-litermotor is gekoppeld heeft nieuwe overbrengingsverhoudingen gekregen, waarmee het acceleratievermogen is verbeterd, met name vanuit stilstand.
De voorwielophanging is gemoderniseerd; het QuadraTrac-systeem geoptimaliseerd. Dat laatste brengt onder normale omstandigheden op een droge asfaltweg 100 procent van het vermogen aan de achterwielen. Vroeger was dat verdeeld over 50% voor en 50% achter. Indien nodig wordt al het vermogen automatisch naar de voorwielen gedirigeerd. Daarmee zijn de rijkwaliteiten van deze Jeep op de normale weg aanzienlijk verbeterd en is er betere tractie bij off-road-omstandigheden.
Juist naar die terreinvaardigheden van de vernieuwde Grand Cherokee waren we nieuwsgierig. Want de luxe terreinwagen was tot nog toe meer een compromis met de nadruk op 'on-road' dan een echte off-roader. We gingen in Amerika met de vernieuwde Grand Cherokee Laredo V8 aan de slag op een goed zwaar testterrein. De 220 pk sterke V8 kan bergen werk verzetten en zelfs de ongeoefende bestuurder kan iedere moeilijke helling-met-bocht 'nemen' mits hij of zij het woord beleid kent. Door de hoge zit en de grote ruiten is het uitzicht rondom prima en kan een goed strategische route worden gekozen, zonder om de haverklap van het gas af te hoeven.
Het blijft een apart gevoel om door het terrein te ploegen in zo'n luxe auto. De Grand Cherokee zal aan zijn pure terreinbroeder Wrangler wel een stukje terrein moeten prijsgeven, maar zijn veelzijdigheid is dat toch meer dan waard. Want zijn wegligging is goed, zijn motor is in het dagelijks verkeer beslist snel en zijn besturing is plezierig. Toch blijft de Grand Cherokee ondanks zijn verbeterde all-round kwaliteiten een auto voor liefhebbers, want prijzen van tussen f 100.000 en f 120.000 en een verbruik van zo'n 1:7 zijn op z'n minst extravagant.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Grand Cherokee 5.2i V8 Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 55.711 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.216 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 87 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.501 mm / 1.760 mm / 1.648 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.815 kg |
Laadvermogen | 765 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | 15,7 l/100km |
Lees ook
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.