Jeep Grand Cherokee 5.9i V8 LX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Cherokee 5.9i V8 LX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 182.000 km |
ERVARINGEN
- 182.000 km
Woooeeaaaaa, wat een brute machine!! Wat heb je hierna weer te wensen? Hiervoor had ik een Cherokee uit 1989. Uiteindelijk wil je toch weer eens wat anders. Ik was eigenlijk op zoek naar een 4.0 grand cherokee. Waarom weet ik achteraf ook eigenlijk niet.
Al weken op zoek naar een goede, en een aantal proefritten verder die me niets opleverden, trof ik een advertentie op autotrader. Een Grand Cherokee was het. Geen plaatje erbij, helemaal niets, auto moest ook nog aankomen, dat was de volgende ochtend. Negen uur stond ik op de stoep. Bij aankomst kon ik mijn ogen niet geloven, wat zag die er mooi uit. Maar wat voor blok zat er in? Geen idee, de typeplaatjes zaten er er niet op. Aan de sleuven op de motorkap te zien moest het wel een 5.9 zijn. Is dat niet wat teveel van het goede? Verbruikt dat niet teveel? Is dat eigenlijk niet een beetje te asociaal? Nee dus, sleutel omdraaien en meteen verkocht! Na het proefritje was die direct de mijne.
Nu 12.000 kilometer verder kan ik zeggen dat ik er echt GEEN SECONDE spijt van heb gehad. Tuurlijk, het verbruikt wat fossiele brandstoffen maar op lpg g3 valt het qua kosten eigenlijk allemaal wel mee. Met de auto zelf ook nog geen enkel probleem gehad. Enige kosten die ik tot dusver heb gemaakt zijn de kosten voor het verversen van alle olien, vervangen rotor, verdeelkap, luchtfilter en nieuwe bougies. Wat achteraf een prima investering was, het beest liep nu nog mooier.
Zou ik iemand deze auto aanraden? Ja direct doen. Zoek alleen wel naar een goede. En kies bij voorkeur die 5.9. Is toch wat extraspecialer, zijn er maar 12.000 van gemaakt en echt veel meer dan een 4.0 of 5.2 kost het tweedehands ook weer niet. Krijg je wel heel wat voor terug. Een racemonster op de weg, een limousine als je in de chillmodus zit en een auto die in het terrein ook prima de weg weet (van horen zeggen :-) ) En het 10 stereosysteem natuurlijk, standaard schuifdak, mooie lichtmetalen velgen, overal leer, tientallen knopjes, houtafwerking, alles electrisch etc etc etc...
Voor deze auto zakelijk ook een Volvo V40 diesel gehad en echt veel scheelt het niet in de prijs de auto te rijden. De V40 diesel is iets goedkoper qua wegenbelasting dan deze veel zwaardere lpg g3. Prijs per kilometer nagenoeg gelijk als je er vanuit gaat dat lpg 60 cent kost en je er 5 kilometer per liter mee vooruit komt ten opzichte van diesel 1.35 en je daar 13 kilometer mee vooruit komt. Ik weet in ieder geval wel dat ik iedere keer weer met een glimlach in deze superbrute machine....
PROBLEMEN
- 182.000 km
Geen...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1995)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8
