Jeep Cherokee – 1998 – 369.354 km - Klokje Rond
De wintersport lonkt
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Vanuit een hyperzuinige en uitermate dynamische BMW 320d stapte Joris Hoogendoorn een tijd geleden over in deze rouwdouwende Jeep Cherokee. “Die heb ik door zijn hoekige vormen altijd een mooie auto gevonden en ik vind dat hij beter bij me past dan die BMW.” Inmiddels nadert zijn Amerikaanse cultmobiel de 400.000 kilometer. Wat gebeurt er als je Joep Schuurman daar op loslaat?
Ik ben een beetje een atypische autoliefhebber, hoor”, waarschuwt Joris Hoogendoorn als hij zijn Jeep Cherokee aanbiedt voor een Klokje Rond-keuring. “Zo zul je het waarschijnlijk vreemd vinden dat ik pas op mijn 27-ste mijn rijbewijs heb gehaald. Van techniek weet ik een klein beetje. Mijn vader sleutelde zelf aan zijn auto’s en van hem heb ik het nodige opgestoken.”
Gedurende de middag blijkt inderdaad dat hij best weet waar Joep het allemaal over heeft als hij zijn technische toverdoos opentrekt. Maar waarom rijdt de Cherokee van Joris bijvoorbeeld niet op lpg? “Ik heb gehoord dat die brandstof helemaal niet goed is voor de motor en heb expres gezocht naar een auto zonder gasinstallatie.” Na de BMW, waarmee Joris gemakkelijk 1:20 reed op diesel, is de Cherokee dus een dure kostganger. “Bij lange ritten op de snelweg rijdt hij 1:10, dus dat vind ik nog aardig meevallen. Maar ik ga niet ontkennen dat het tankstation een belangrijke plek voor mij is. Per maand verstook ik zo’n 350 tot 400 euro.” Waarom lpg dan zo slecht voor de motor zou zijn, daarop moet Joris het antwoord schuldig blijven. Wat ons betreft kan zo’n vierliter prima op gas.
IETS MINDER NET
Hoe het ook zij, het verhaal dat Joris bij zijn Cherokee heeft, is best bijzonder. “Hij is ooit jonggebruikt geïmporteerd uit Duitsland. Daarna is hij achttien jaar bij dezelfde eigenaar geweest. Die heeft hem bij Cherokeeland ingeruild voor zo’n zelfde auto. Cherokeeland is een handelaar die alleen heel nette Cherokees verkoopt, die flink aan de prijs zijn. Van deze vonden ze de kilometerstand te hoog om hem door te verkopen. Ze hebben de auto daarom doorgeschoven naar Cherokee4Me, waar je voor minder geld een iets minder nette Cherokee koopt. Daar heb ik hem gekocht.”
En nu staat Joris te trappelen om de eerste grote reis met zijn auto te maken. “We gaan een paar dagen op wintersport en ik heb bedongen dat we met deze auto gaan”, vertelt hij. Een alternatief is voorhanden, maar dat is voor hem geen optie. “Nee, we gaan niet met de Opel Corsa die we ook voor de deur hebben staan. Dan kan ik eindelijk eens rijden in de sneeuw, want dat is toch wat je wilt met een 4x4.”
Speciaal voor de gelegenheid heeft Joris een tweedehands set winterbanden gekocht op de originele wielen. Die zitten er nu onder. We horen Joep al brommen … Hoewel, als hij terugkeert van zijn proefrit, is hij opvallend positief over de Jeep. Veel verder dan een wat zingend geluid uit de aandrijflijn komt hij niet. “En de motor klinkt marktconform”, roept hij als hij de auto de brug op stuurt. Wat hem wel zorgen baart, is de geur van koelvloeistof die de auto na de proefrit loslaat. Die moet Joris bijvullen, maar dat is het probleem niet. Na wat speurwerk in de motorruimte komt de oorzaak niet bovendrijven. “Wel goed in de gaten houden”, drukt Joep Joris op het hart.
SLECHT REMMEN
Onder de motorkap vinden we de eerste oorzaak voor het feit dat de auto wel erg slecht remt. “De remvloeistof is heel oud. Maar er is meer aan de hand, hoor. De remklauwen zouden opnieuw gangbaar moeten worden gemaakt en de trommels aan de achterkant moeten ook eens worden geopend om schoongemaakt te worden.”
Als de auto omhooggaat, toont Joep zich van zijn milde kant. “Vanuit de klepdekselpakking lekt er wel wat, maar dat zullen we maar afdoen als een stevige zweetbui.” Dat de aftapplug aan de carterpan vastzit met kit, vindt hij niet bepaald een teken van goed onderhoud. Ook daaruit lekt wat olie. Over aftappluggen gesproken: Joep zoekt vergeefs naar een plek waar hij cardanolie kan aftappen. Want het zingende geluid wijt hij aan slijtage van die onderdelen. “Als we daar nu wat olie uit konden halen, zouden we kunnen zien of er ijzerslijpsel in zit, maar dat gaat dus niet. Toch weet ik bijna zeker dat het lagerwerk daarin versleten is. Eigenlijk is dat aan revisie toe. Je zou eens moeten zoeken naar een goede 4x4-specialist die dat voor je kan doen.”
Hoewel de Jeep Cherokee over het algemeen in prima staat is, zitten er dus wel een paar dure reparaties aan te komen. “Zo’n Cherokee staat nou niet bepaald bekend als goedkoop vervoer”, zegt Joep. “De kosten dekken die je aan deze auto hebt, red je niet met je vakantiegeld.” Maar Joris laat zich niet uit het veld slaan. Hij is vast van plan om zijn Cherokee helemaal op te knappen. “Het is natuurlijk niet zomaar een auto. Voor mij is het ook een hobby en die mag best wat geld kosten.” Bovendien is er ook een opsteker voor hem: over de tweedehands bandjes die hij onlangs kocht, horen we Joep niets negatiefs zeggen. Eerst maar eens op wintersport, daarna krijgt de Cherokee van Joris de liefde die hij verdient.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Voor een Jeep Cherokee met deze kilometerstand is het een heel aardige auto. Vanwege de slechte remmen, dito rubbers in het onderstel en versleten assen gaat de duim toch omlaag.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.