Jeep Cherokee 4.0i 60th Anniversary (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 4.0i 60th Anniversary |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 287.000 km |
KM-stand laatst | 381.000 km |
Aanschaf vierkante Cherokee
- 287.000 km
Als kersverse ouders (baby 3 mnd. oud) werd het tijd om naast de Hyundai Accent voor mijn vriendin een gezinsauto erbij te kopen i.p.v. de Toyota Mr2 waarmee ik naar mijn werk reed.
Als vakantieauto hebben wij destijds in een Jeep Wrangler gereden met de 4 liter 6 in lijn motor. Wauw, het geluid en eigenlijk de hele beleving met deze Jeep en zeker ook de off road kwaliteiten sprak mij aan.
Bij een Cherokee specialist wezen kijken en na een proefrit besloten de Jeep aan te schaffen. Km-stand 287000, de Jeep verkeerde in een nette staat. Geen roest of ernstige gebruikerssporen, eigenlijk alle opties werkend zoals airco, elektrische ramen voor+achter spiegels, cruise control, elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch inschuifbare antenne enz. Meer dan genoeg luxe voor mij, het ging me vooral om de motor 4 liter 6 cilinders in lijn. Ik was verkocht! De auto had een lpg g3 installatie met een onderbouw tank, meer dan genoeg aan bodem vrijheid blijft erover en de gehele kofferbak blijft beschikbaar. Vanwege woon/werk verkeer wilde ik op lpg gaan rijden, om toch het forse verbruik te tackelen en vanwege het milieu.
50000 echte km ervaringen
- 337.000 km
De Jeep ruim 3 jaar in bezit en 50000 km verder.
Wat zijn de ervaringen geweest, verbruik, onderhoud, kosten/problemen en het belangrijkste plezier?
Verbruik:
Ik heb de Jeep voornamelijk voor woon/werk verkeer gebruikt. Dit kwam neer op zo’n 50 km per dag. Grootste gedeelte hiervan was snelweg.
Zoals al aangeven reed ik op lpg, verbruik was 1 op 4,5 dit kwam neer dat mijn actieradius ongeveer 250km was. Ik tankte steeds rond de 50 liter. Onderbouw tank was trouwens 70 liter en daarnaast nog een 30 liter benzine tank die ik het liefst ongebruikt liet. Ook het verbruik op benzine was zo’n 1 op 5. Het zal gerust iets zuiniger kunnen, maar ik reed goed door in het verkeer. 130 op de snelweg vond ik prettig rijden en in de stad van stoplicht naar stoplicht liet ik ook menig auto achter me.
Balans verbruik: ondanks het verbruik hoog was, kon ik mezelf wijsmaken dat in een stationwagen het verbruik op benzine ongeveer 1 op 10 a 12 zal zijn. Dit verbruikte ik omgerekend van lpg prijs naar benzine eigenlijk ook. Alleen de wegenbelasting €113,- per maand was uiteraard dan wel hoger.
Toch werd het vele tanken best vervelend, gelukkig volle tank rond de €25,- a €30,- dat viel dan weer mee.
Onderhoud:
Het normale onderhoud bestond uit elke 15.000 een grote beurt, remblokjes, remschoenen/afstelling voor de trommelremmen achter, remleidingen tectyleren, stuk uitlaat, banden en ruitenwissers dit vindt ik onder normaal onderhoud vallen. Dit alles koste toch wel €1000/€1200 per jaar.
Problemen/kosten:
Het belangrijkste is dat de Jeep mij nooit heeft laten staan, dus ondanks de km-stand vindt ik het een betrouwbare wagen.
Ik heb toch wel veel kosten gehad aan het lpg systeem wat tot problemen leidde. 2 keer de verdamper, doorbranden van computer van het lpg systeem, de onderbouw tank was rot en dus vervangen. Dit alles in de loop der tijd koste tezamen wel bijna een volledige inbouw van een nieuwe lpg installatie.
Het plezier:
Dat is er zeker. Bij het zien van de wagen kreeg ik al een glimlach op mijn gezicht en dan het omdraaien van de sleutel om die 6 cilinder aan de gang te krijgen. Het geluid van de motor is duidelijk hoorbaar (geen V8 geluid) en ik werd erg blij van de roffel.
De Jeep komt makkelijk mee in het hedendaagse verkeer. Invoegen op de snelweg ging gemakkelijk, meestal was mijn snelheid bij het invoegen al harder dan de toegestane snelheid van de weg. De automaat trekt met gemak lekker door. Uiteraard tijdens het doorrijden meer geluid gerammel/getril maar niet op een storende manier. Het bandengeluid was op de snelweg duidelijk hoorbaar. Maar er zaten sneeuw/modder banden onder dus te verklaren. Ik heb me altijd veilig gevoeld in deze auto mede door het vermogen om goed mee te komen in het verkeer. De robuuste uitstraling van de auto speelde ook een rol hierbij.
Remmen viel iets tegen, waarschijnlijk door de trommelremmen achter.
Het leukste waren de off road momenten. Helaas niet veel gedaan, ik woonde in de randstad dus niet veel mogelijkheden. Op vakantie pakte ik wel eens het strand. Met gemak rijdt hij door het zachte zand en gaat hij zonder moeite de heuveltjes over. Soms pakte ik ‘De Kuil’ in IJmuiden en daar kon hij ook zeker uit de voeten, nooit vastgezeten.
De tussenbak had meerdere standen zoals alleen achterwielaandrijving, permanent 4x4 of 4x4 bedoelt voor zachte ondergrond en de bekende boom eruit trek stand..
De Jeep heeft een relatief laag gewicht. 1690 kg i.v.m. de lpg installatie.
Daarentegen 180 pk en vooral voldoende koppel.
In 10 seconden op de 100 met dank aan de automaat. Dit zorgde ook voor plezier rondom stoplichten.
Karakterbak
- 381.000 km
Wederom 44000 km gemaakt met de Jeep. Buiten de jaarlijkse grote beurten die werden uitgevoerd door een Cherokee specialist afgewisseld en mijn vertrouwde garage uit de buurt, vielen de problemen mee.
De garage uit mijn buurt vindt het overigens prima als ik de onderdelen zelf bestelde en zij wilde de onderdelen dan monteren. Op deze manier kon ik daar iets op besparen. Deze garage dacht ook mee aan alternatieve oplossingen en/of repareren van onderdelen indien dit mogelijk was.
Problemen:
Een aantal (kleine) problemen waren, gasveren van de achterklep, aansturing richtingwijzers, luchtfilterhuis vervangen (vanwege backfire), behuizing van de ventilator en een loszittend hittewerend plaatje uitlaat deze probleempjes heb ik zelf verholpen. Er zijn diverse Jeep Cherokee onderdelen sites te vinden voor zowel nieuw als gebruikte onderdelen.
Rond de 350000 begaf de waterpomp het, gelukkig bij terugkomst van de rit.
Vanwege het doorzakken van de achterkant van de Jeep, heb ik heave duty hulpveren laten plaatsen. De originele bladveren waren slap geworden mede door het gewicht van de lpg onderbouw tank. Eigenlijk had jaren geleden dit al verstevigd moeten worden bij plaatsing van de lpg onderbouw tank.
De achterkant stond hierdoor weer iets hoger dan de voorkant en bij hevige belading zakte de achterkant nauwelijks in. Door deze hulpveren werd de Jeep stugger aan de achterkant. Vooral merkbaar bij drempels, het trampoline effect was weg.
De hulpveren worden bij veel auto’s geplaatst voor bijv. ook het rijden met caravans. Ik heb zelf de hulpveren aangeschaft voor minder dan €200,- en de garage heeft deze geplaatst voor nog geen €100,-
Wederom is opnieuw de lpg installatie afgesteld, stationair liep de motor onrustig en rond de 80 km/uur een hinderlijke trilling. Op benzine liep de motor altijd goed, dit was mijn referentiekader dat de motor in orde was.
Voor lpg problemen ging ik in de laatste 2 jaar naar een lpg specialist een verademing moet ik zeggen.
En als laatste probleempje de accu vervangen.
Een aantal (luxe) opties als airco en de elektrische antenne werkten in de laatste jaren niet meer. Een veel voorkomend probleem is dat het contactslot de sleutel niet meer in positie houdt maar dat de sleutel eruit valt tijdens het rijden. Motor blijft gewoon draaien, maar het is afwijkend natuurlijk. Deze mankementen heb ik destijds maar gewoon geaccepteerd.
Er kwam een raar geluid uit het dif. van de achteras. Deze is open gehaald en er zijn wat brokjes in gevonden. Nieuwe olie erin en nog jaren mee rondgereden. De limiet slip was eigenlijk niet meer werkend maar ik heb hiermee een (kostbare) revisie bespaar. Roesten van de Jeep viel over het algemeen reuze mee. Ergste plek ontstond onder het raamrubber aan de bovenkant, waardoor er water naar binnen liep. Dit opgelost door dit op te vullen met speciale kit (uiteraard het roesten gaat door).
Helaas de Jeep ingeruild met een km stand van 381000!
De Jeep heb ik in november 2019 ingeruild op mijn huidige (tussenauto) Ford Focus 2005 en de Jeep is als export weggegaan.
Reden dat ik hem verkocht heb is een wisseling van baan. Grotendeels een financiële keuze, echter speelt ook mee dat de Jeep steeds meer (kleine) problemen kreeg. Voor het mooie had de Jeep uit elkaar gehaald moeten worden en vanaf de basis weer opgebouwd moeten worden. Hiervoor heb ik de kennis niet en het geld niet om dit te laten doen. Jammer!
Ik heb met de Jeep een onvergetelijke tijd beleeft. Bijna een ton mee gereden!
De Jeep is als gezinsauto geschikt als je niet bezig bent met het verbruik, rammeltjes en gekke geluiden voor lief neemt en accepteert dat onderhoudskosten hoger zijn dan een standaard stationwagen.
Pluspunten (voor mij):
- onverwoestbare motor 4 liter, 6 cilinders in lijn
- automaat (betrouwbaar)
- veiligheid mede door 4x4 in de winter
- volwaardig terreinwagen, met een rijklaar gewicht van 1719 kg
- hoog trekgewicht van 3250kg op kenteken
- veel (luxe) opties
- hoge zit, daardoor erg overzichtelijk, makkelijk parkeren
- ruime auto, ondanks dat de auto niet veel groter is dan een stationwagen
- met een beetje technische kennis kan je veel zelf repareren/vervangen en onderhoud plegen
Minpunten voor een ander :)
- fors verbruik
- kosten onderhoud/reparatie’s
- geen climate control
- trommelremmen achter, remmen van de Jeep zeker i.c.m. hoog trekgewicht had beter gemogen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Jeep Cherokee – 1998 – 369.354 km - Klokje Rond

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden

Nieuwe Dacia Duster scherper dan ooit - Vooruitblik

Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?
