Jeep Cherokee 4.0i Sport (1997)

autoreview

Jeep Cherokee

Signalement

UitvoeringCherokee 4.0i Sport
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het oude model van de Cherokee is een lust voor het oog en de boxy look straalt een tijdloze klasse uit. Het interieur van de Sport uitvoering is vrij basic, met stoffen bekleding en geen electrisch verstelbare stoelen. Ook het dashboard is een beetje uit de tijd, maar het ziet er allemaal oerdegelijk uit en is beslist niet lelijk.

De auto rijdt als een echte Amerikaan, dansend op de weke vering. Daar hou je van of niet! De 4.0L motor heeft voldoende vermogen en maakt een mooi geluid. Zuinig is hij allerminst, je blijft werkelijk tanken ook al neem je de rijstijl van een oude opa aan. De automatische transmissie past zich goed aan op de rijstijl van de bestuurder. Voor een ruim 1500 kilo zware SUV is de Cherokee lekker wendbaar door een perfecte stuurbekrachtiging. Uiteraard moet je niet al te hard door die bochten i.v.m. overhellen.

Ook is deze instapversie behoorlijk comfortabel. De voorstoelen zijn uiterst riant en zitten heerlijk. Achterin is het comfort voor volwassenen aanzienlijk minder, maar voor kinderen prima. Zowel de verwarming als de airco treden beiden direct in werking wanneer je ze nodig hebt, er zitten electrische ramen en spiegels op, je beschikt over cruisecontrol en een handig informatiecentrum met zaken als buitentemperatuur, kompas en het benzineverbruik. Binnenin de auto is het niet stil: je vangt veel wind en het geluid van de aandrijving komt door het dashboard heen en zingt een beetje. Dit laatste hoort echter wel zo, de Amerikanen noemen dit powertrain-resonance. De audioinstallatie die standaard is geleverd, heeft een perfect geluid, dus een lekker muziekje overstemt de bijgeluiden zonder dat je de boxen eruit hoeft te blazen.

Ik heb behoorlijk wat onkosten aan deze auto gehad. In de twee jaar dat ik deze auto bezit, is de multi riem al twee keer vervangen en moesten de pulleys gezandstraald worden, ben ik van nieuwe remschijven en -blokken voorzien, moest er een nieuwe antivriesplaat in, en moest een voorwiellager worden vervangen. Volgens de garage staat een nieuwe uitlaat volgend jaar op het programma. Niet echt een hoge kwaliteit dus, en de reparaties zijn behoorlijk prijzig. Als je behendig bent met sleutelen, is de Cherokee volgens de kenners een leuke en relatief eenvoudige auto om zelf aan te werken.

Deze bolide is echt voor de liefhebber. Je kent zijn krachten en kwaliteiten en neemt de gebreken voor lief. Wil je een zorgeloze SUV, neem dan een Japanner. Kijk echter niet raar op, àls je een keer de blubber ingaat, dat ding hopeloos faalt. Iets wat je met een Cherokee nooit zal overkomen!

PROBLEMEN

-

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.