Jeep Cherokee 4.0i Sport (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 4.0i Sport |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het oude model van de Cherokee is een lust voor het oog en de boxy look straalt een tijdloze klasse uit. Het interieur van de Sport uitvoering is vrij basic, met stoffen bekleding en geen electrisch verstelbare stoelen. Ook het dashboard is een beetje uit de tijd, maar het ziet er allemaal oerdegelijk uit en is beslist niet lelijk.
De auto rijdt als een echte Amerikaan, dansend op de weke vering. Daar hou je van of niet! De 4.0L motor heeft voldoende vermogen en maakt een mooi geluid. Zuinig is hij allerminst, je blijft werkelijk tanken ook al neem je de rijstijl van een oude opa aan. De automatische transmissie past zich goed aan op de rijstijl van de bestuurder. Voor een ruim 1500 kilo zware SUV is de Cherokee lekker wendbaar door een perfecte stuurbekrachtiging. Uiteraard moet je niet al te hard door die bochten i.v.m. overhellen.
Ook is deze instapversie behoorlijk comfortabel. De voorstoelen zijn uiterst riant en zitten heerlijk. Achterin is het comfort voor volwassenen aanzienlijk minder, maar voor kinderen prima. Zowel de verwarming als de airco treden beiden direct in werking wanneer je ze nodig hebt, er zitten electrische ramen en spiegels op, je beschikt over cruisecontrol en een handig informatiecentrum met zaken als buitentemperatuur, kompas en het benzineverbruik. Binnenin de auto is het niet stil: je vangt veel wind en het geluid van de aandrijving komt door het dashboard heen en zingt een beetje. Dit laatste hoort echter wel zo, de Amerikanen noemen dit powertrain-resonance. De audioinstallatie die standaard is geleverd, heeft een perfect geluid, dus een lekker muziekje overstemt de bijgeluiden zonder dat je de boxen eruit hoeft te blazen.
Ik heb behoorlijk wat onkosten aan deze auto gehad. In de twee jaar dat ik deze auto bezit, is de multi riem al twee keer vervangen en moesten de pulleys gezandstraald worden, ben ik van nieuwe remschijven en -blokken voorzien, moest er een nieuwe antivriesplaat in, en moest een voorwiellager worden vervangen. Volgens de garage staat een nieuwe uitlaat volgend jaar op het programma. Niet echt een hoge kwaliteit dus, en de reparaties zijn behoorlijk prijzig. Als je behendig bent met sleutelen, is de Cherokee volgens de kenners een leuke en relatief eenvoudige auto om zelf aan te werken.
Deze bolide is echt voor de liefhebber. Je kent zijn krachten en kwaliteiten en neemt de gebreken voor lief. Wil je een zorgeloze SUV, neem dan een Japanner. Kijk echter niet raar op, àls je een keer de blubber ingaat, dat ding hopeloos faalt. Iets wat je met een Cherokee nooit zal overkomen!
PROBLEMEN
-
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren