Hyundai Trajet 2.0i GLS (2000)
Eerste of tweede klasse?
Hyundai heeft met de Trajet duidelijk afstand genomen van de Satellite. Moderne vormgeving, waarbij we de ontwerpers ervan verdenken dat ze boven hun bed een poster van de Ford Windstar hebben hangen. Geen verkeerd voorbeeld en de Trajet ziet er dan ook aantrekkelijk uit. Stoere neus en een vrij sterk hellende voorruit. Chroomversierselen rondom garneren de carrosserie.
De Koreanen zijn niet erg handig omgesprongen met het plaatwerk van de Trajet. Vooral in de deuren en de sponningen zitten wat veel en vreemde lasnaden. Als dat maar voldoende tegen roest beschermd is. Ook laat de Trajet hier en daar wel 'n kraakje of kreuntje horen.
De machinist van de Trajet kan het stuurwiel op z'n Amerikaans kantelen, en de stoel is in hoogte verstelbaar. De meningen over het resultaat lopen sterk uiteen. Kleinere personen vinden positie en meubilair prima, maar forse posturen van meer dan 1 meter 90 hebben nogal wat problemen. Zij bekritiseren de korte zittingen en kunnen moeilijk een prettige zitpositie vinden. Op langere ritten is zelfs een pijnlijke rug niet uitgesloten.
Voor de passagiers geldt in principe hetzelfde, maar de Trajet heeft een belangrijk voordeel: ruimte. Op de tweede zitrij met drie stoelen kunnen lange personen goed terecht. De derde zitrij met twee stoelen is 'n optie. Ook hier biedt de Trajet relatief veel plaats.
Variëren kan naar hartelust. Alle achterstoelen zijn op verschillende plaatsen te bevestigen, uitneembaar en opklapbaar. Alleen de rugleuning neerklappen zodat een tafeltje ontstaat kan ook. De Trajet GLS heeft zelfs voorstoelen die draaibaar zijn, met armsteunen en vliegtuigtafeltjes op de rugleuning. Door het woud van hoofdsteunen is het uitzicht beperkt. Vakjes en bakjes zijn er in overvloed. Bijzonderheden? De Trajet heeft handige elastieken in de kaartvakken om het stratenboek vast te klemmen, en een zonnebrilhouder. De zwarte bekleding met een kleuraccentje is best aardig, maar het kunststof en de afwerking zijn niet van topniveau.
We kiezen het ruime asfalt. De Trajet mist meteen wat raffinement.
Futloze motor
De motor kantelt in zijn steunen en voelt futloos aan. Is dit wel 136 pk? Ja, want als je goed doortrekt, komen er beslist redelijke prestaties uit. Probleem is echter dat de motor niet zo soepel is en liefst 1720 kilo moet mobiliseren. Daarvoor is de motor net-aan. Voldoende om de Nederlandse snelheidslimieten te bereiken en onze sterkste snelweghellingen te overwinnen, maar als je hem met zeven personen en belading tot zijn maximale gewicht van 2400 kilogram volstouwt, is het kantjeboord. Bij inhaalmanoeuvres of hellingen moet je al snel 'n trapje terugschakelen. En dat is geen akoestisch genoegen. De motor zit bijna in het interieur en laat goed merken dat hij moet werken in deze grote kar. Het gemiddeld testverbruik bedraagt 1 op 8,8.
Als het heftig gaat, schuiven de voorwielen weg, maar dat is heel onschuldig. Er moet wel veel aan het stuur worden gedraaid; de stuurinrichting werkt wat indirect. Betekent ook dat op de autobaan steeds ietsje gecorrigeerd moet worden. Dat maakt de Trajet een 'Amerikaans' rijdende auto: relaxed laten rollen en het stuur losjes in de hand houden. Daar past het veergedrag bij. 'n Beetje zacht gedempt, zodat de carrosserie wat meer overhelt en nadeint bij oneffenheden. Op een betonplatenwegdek heeft de Trajet het moeilijk; de richels worden fors doorgegeven.
De Trajet heeft onder meer standaard draaibare voorstoelen, ook achter elektrisch te bedienen ruiten, een regensensor en automatisch inschakelende verlichting als het donker wordt. Ook is er airco, elektrisch te bedienen spiegels en zijruiten vóór en twee airbags.
Hyundai heeft met de Trajet een flinke ruimteauto met een aantrekkelijk prijskaartje en heel behoorlijke eigenschappen in de aanbieding. Is het een volwaardig èn voordelig alternatief in dit segment? Op binnenlandse intercity-trajecten scoort de Trajet voldoendes met zijn forse binnenruimte en leuke uitrusting. Er is ook voorzien in voldoende variatiemogelijkheden. Toch zullen grotere personen bezwaar hebben tegen het zitcomfort. Het raffinement van motor, onderstel en besturing is voldoende voor de gemiddelde transporteur, maar verwende automobilisten zijn veeleisender. Om in treintermen te blijven: tweedeklasse.
Neemt niet weg dat voor grote gezinnen die op de kleintjes (en de groten) moeten letten en niet overdreven veel kilometers maken, Hyundai met de Trajet een sterke aanbieding heeft.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Trajet 2.0i GLS |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 183 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.840 mm / 1.760 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.712 kg |
Laadvermogen | 688 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 700 kg |
Banden | 215/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,8 s (fabrieksopgave: 13,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,6 s / 23,9 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 223 g/km |