Hyundai Trajet 2.0 CRDi GLS (2001)

Economy Class

Hyundai Trajet 2.0 CRDi GLS
Flinke ruimte voor de familie en heel wat zakelijke kilometers voor de boeg die dieseleconomisch moeten worden afgelegd? De Hyundai Trajet met nieuwe common rail-diesel lijkt een buitenkans. Gaat de zakenman per Economy Class?

Op het prijskaartje van de meest luxueuze GLS-versie van de Hyundai Trajet staat f 63.456 (e 28.795) als vijfzitter en ruim f 65.275 (e 29.622) met twee extra stoelen. Daarmee is de Trajet fors goedkoper dan klassegenoten als de Seat Alhambra en Renault Espace. Onder de kap van de Trajet vinden we de nog verse 2-liter diesel van eigen merk. Een hypermoderne diesel met zeer prettige specificaties, want we hebben het over een zestienklepper met common rail-inspuitsysteem. Het maximum vermogen van 112 pk valt dan wat tegen, maar de maximale trekkracht van 255 Nm klinkt goed. Nou ja, dat mag ook wel, want de Trajet weegt leeg bijna 1800 kg en dat is echt een heel blok staal. Hoe goed de diesel in zijn soort ook is, het is voor een tweeliter een hele sleep. De CRDi begint al vanaf 1.500 tpm te trekken en kan er de gang in houden. Hij wordt daarbij geholpen door de korte eindoverbrenging van de bak. Zelfs bij maximaal doortrekken zit je bij 100 km/h al in de vierde versnelling. Verklaart het trage cijfer van 16,1 s voor de sprint naar 100, maar verklaart ook de heel redelijke tussenacceleraties. Wat ons wel even van het hart moet, is de tellerafwijking van de Trajet. Bij 100 op de teller vlogen ons de vrachtwagens om de oren: wat is dit nu? Pas bij 114 km/h op de snelheidsmeter rijden we 100 echte kilometers. Een veel te grote afwijking. Kan overigens ook puur aan dit exemplaar liggen. Overigens verwerkt de common rail-motor elke 12 kilometer een liter diesel. Wat geluidsproductie betreft, scoren commo rail-diesels veelal uitstekend. Geldt in zekere zin ook wel voor deze CRDi. Nadeel van de Trajet is dat de motor direct onder het dashboard zit, waardoor de gemeten geluidsproductie toch wat hoog uitvalt. Hoe zit het verder met comfort aan boord? Natuurlijk is hét grote voordeel van de Trajet dat hij zó ruim is dat er makkelijk zeven volwassenen mee kunnen. Jammer dat de stoelen op de middelste rij niet op de achterste plaatsen passen, want dat beperkt de variabiliteit. Overigens heeft de Trajet een aanzienlijke bagageruimte te bieden. Niet alleen zitten de Trajet-passagiers ruim, ze zitten ook goed. Tenminste zolang ze niet groot en zwaar zijn - dan mis je toch wat steun in de rug en zitten de zittingen tijdens een lange rit door. Leuk werkje erin, maar een beetje zweterig is de bekleding wel. Over materialen gesproken: onze Trajet had ernstige last van uitdampende kunststoffen. Gelukkig gaat dit na verloop van tijd over. Het interieur heeft verder handige opbergmogelijkheden als een dubbel dashboardkastje en elastieken in de portieren om kaarten vast te houden. We meldden al dat de Trajet behoorlijk zwaar en groot is. Dat gevoel wordt versterkt tijdens het rijden. De Trajet hangt nogal soepeltjes in de veren en met name de voordempers zijn niet bepaald stevig. Betekent dat hij best wil hellen. Koppel dit aan de indirecte besturing en u weet: de Trajet eist bij bochtenwerk aandacht van de bestuurder m/v. Niet dat het gevaarlijk is, in het geheel niet. Netjes neutraal-tot-onderstuurd neemt hij de ronding, maar je blijft continu corrigeren.

Amerikaanse rijstijl

Daarom past bij de Trajet een Amerikaanse rijstijl: rustig rijden en relaxed in de bochten. Dan de remmen: de Trajet heeft er na een paar noodstops vanuit 100 km/h een hele hijs aan. Je moet bovendien hard trappen. Hyundai voorziet de Trajet ruimschoots van extra's: elektrische ramen rondom, airco, hoofdsteunen voor alle zitplaatsen, elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels. Wel jammer dat zij-airbags extra kosten. Ook spijtig is de afwezigheid van een driepuntsrolgordel op de middenpositie achterin. Verder heeft de GLS zaken als armsteunen op de (draaibare) voorstoelen, automatische lampen en een regensensor. De laatste was wat aan de late kant, maar toch. Een zeven-zitter met dieselmotor: een echt werkpaard voor vele kilometers. Berijders zullen vaak leven in hun auto en niet zelden 50.000 kilometer of meer per jaar wegslokken om de duurdere diesel eruit te rijden. De ruime Trajet lijkt een zeer concurrerende aanbieding. Immers, voor f 63.456 (e 28.795) is dit een volwaardige MPV met moderne dieselmotor. Ondanks de goede eigenschappen van deze diesel, laat het raffinement van de Trajet zelf te wensen over. Materiaalgebruik, besturing, onderstelafstemming en remmen zijn we beter gewend. Op zich heel begrijpelijk, want de prijsstelling voor deze ruime MPV is buitengewoon scherp.

Signalement

Merk Hyundai
Model Trajet 2.0 CRDi GLS
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 255 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.840 mm / 1.760 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.781 kg
Laadvermogen 729 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.550 kg / 700 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 16,1 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 14,7 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 192 g/km