Hyundai Accent 1.3i GL vijfdeurs (2003)
Véél waar voor je geld
De Hyundai heeft in deze uitvoering elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling, twee airbags en airconditioning. Niet minder dan veertig procent van de Accent-kopers kiest dan ook voor dit model, want je krijgt gewoon heel veel waar voor je geld. De plastisch chirurgen van Hyundai hebben het mes knap gehanteerd. Daarbij stond er naast de operatietafel vast een Coupé. Slim dat ze daarnaar hebben gekeken, want die is wat betreft design veruit de best geslaagde Koreaan. Vooral de voorkant van de Accent is geïnjecteerd met het Coupé-DNA. De koplampen liggen wat hoger en hebben dezelfde scherpe lijn. De dikkere bumper en de vorm van de grille – hoewel hoger dan die van zijn sportieve familielid – verwijzen ook naar de Coupé. De achterkant spreekt ook meer aan, door de dikkere bumper, de minder 'soft' gevormde lichtunits en de knik in de kofferklep. Kortom, deze Accent ziet er stukken beter uit dan z'n voorganger.
Compleet
In de compacte middenklasse draait het vooral om veel waar voor je geld. Hyundai heeft dat gegeven ter harte genomen. De auto groeide in alle richtingen. De inzittenden hebben in de lengte en breedte respectievelijk vijftien en tien millimeter meer Accent tot hun beschikking vergeleken met het vorige model. En, we meldden het al, in deze klasse hebben we zelden zo'n compleet uitgerust basismodel gezien. Voor de veiligheid van de inzittenden zorgen gordelspanners met spankrachtbegrenzers en twee airbags. Dat is tegenwoordig niet echt overdadig. Wel helemaal van deze tijd is de overvloed aan opbergmogelijkheden voor kleine spullen. Wat te denken van twee vakkundig weggewerkte bekerhouders in de middenconsole, een opbergvak met bekerhouder in elk voorportier en ook nog een in de middenconsole voor de achterpassagiers. Als het gaat om het aantal bekerhouders per euro dan doet de Accent mee in de allerhoogste klasse. Terwijl we bedenken in welke we ons blikje zullen neerzetten, vallen de stoelen op. Die zijn vrij hard, maar zitten dankzij hun uitgekiende pasvorm goed. Over de bekleding zijn we minder te spreken. En in deze klasse moeten we het nog altijd doen met weinig inspirerende materialen voor het dashboard. Hoewel Hyundai met een metaalkleurige kunststof een dappere poging doet om de middenconsole op te vrolijken.
Grote Amerikaan
De zestienklepper voldoet goed. Wil je echter enigszins opschieten, dan kun je beter van de airco afblijven. Toen wij die aanzetten, leek het wel alsof er ineens een onzichtbare vouwwagen achter de Accent was gehangen. De versnellingsbak functioneert goed en de remmen ook, maar in het rijden stelt hij ons teleur. De besturing is vaag en de vering te zacht. Hierdoor lijkt het wel alsof we in een logge Amerikaan op pad zijn. Door die zachte vering helt de carrosserie bij insturen eerst flink over voordat de bedoelde weg wordt ingeslagen. Dit gebeurt weliswaar in een fractie van een seconde, maar het voelt niet lekker. De Accent wil het liefst rechtdoor. De snelweg is dan ook meer aan hem besteed. Positief aan het zachte karakter van de Hyundai is dat we van venijnige, korte hobbels niet veel merken. Hoewel de Accent ons op het actieve vlak niet bekoort, is hij toch een lichtend voorbeeld van veel waar voor je geld.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Accent 1.3i GL |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.341 cc |
Maximaal vermogen | 62 kW / 84 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 117 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.215 mm / 1.680 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.440 mm |
Massa leeg | 1.010 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 453 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,7 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,2 s / 10,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,8 s / 18,9 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 150 g/km |