Klokje Rond: Honda Insight 1.3 i-Pilot (2010) - 321.726 km

Rijden voor de goede zaak

101 reacties

Video
AutoWeek 07 2019
AutoWeek 07 2019

Je leest het in AutoWeek 07 2019

De Honda Insight is een bijtellingsknaller van weleer. Onder het 14-procent-bijtellingsregime kwam er een jaar of tien geleden een hele vloot van deze hybrides op de Nederlandse weg. Ook de baas van Kurt Schumacher kocht er eentje. Het idee was om hem in vijf jaar af te schrijven. Kurt weigerde echter afstand te doen van zijn Honda. Na negen jaar rijdt hij nog steeds.

‘In 2010 mocht ik van mijn werkgever een auto uitkiezen. Die werd niet geleased, maar gekocht. Toch moest het er een auto zijn in de groene categorie en mocht hij niet meer dan € 20.000 kosten. Er was in die tijd keuze uit een heleboel kleine diesels, maar deze Honda trok mij veel meer aan. Het viel niet mee om er eentje te vinden die onder de twintig mille zat. Deze kochten we jong gebruikt met ongeveer 10.000 kilometer op de teller. Hij is nieuw geleverd in Italië, vandaar dat hij de rare typeaanduiding i-Pilot heeft. Die kennen we niet in Nederland. Hij is vergelijkbaar met de Elegance, maar dan mét navigatiesysteem. Dan weet je meteen waarom je zo heet.”

Kurt Schumacher heeft een nobele baan. Bij revalidatiecentrum stichting Heliomare helpt hij mensen die een handicap hebben opgelopen aan een geschikte baan. “Daar hoort natuurlijk een heel netwerk aan bedrijven bij en daarvoor rijd ik door het hele land; zo kom ik aan mijn kilometers. Na vijf jaar was de auto afgeschreven en mocht ik een andere. Dat heb ik echter geweigerd. Die Honda heeft in al die jaren nog nooit een steek laten vallen. Waarom zou je zo’n auto wegdoen? Nu ben ik bijna vijf jaar verder en hij doet het nog steeds perfect. Bovendien: onze stichting kan elk dubbeltje goed gebruiken, dus we zouden wel gek zijn om dat aan auto’s te besteden. We kopen geen auto’s om de winst mee af te romen. Bij ons is vervoer puur functioneel.”

Privé rijdt Kurt overigens in een BMW X5. “Vergeleken bij die auto functioneert de Honda echt feilloos en rijdt hij voor heel weinig geld. Het enige wat er ooit aan de Insight kapot is gegaan, is de aircopomp. Vervanging was meteen óntzettend duur. We hebben toen dus voor imitatie ter vervanging gekozen; een originele van Honda kostte € 2.400 en nu zit er eentje in van €  1.300.”

De grote vraag is hoe het zit met de werking van de hybride-accu nu de auto wat op leeftijd komt. “Ik heb het idee dat die in kracht afneemt, al kan ik dat niet aantonen met de actieradius. Hij kan natuurlijk niet louter op elektro rijden, de benzinemotor helpt mee voor extra pit. Ik heb het idee dat het balkje van vol naar leeg nu sneller terugloopt, al merk ik daar bij het verbruik niets van.”

ONBESCHREVEN

Onze techneut Joep Schuurman keert terug van zijn proefrit en snakt naar een kop koffie. “Onderweg ben ik namelijk bijna in slaap gevallen. Wat rijdt deze auto sáái, zeg!” Wat ook tegenvalt, is dat zijn beruchte notitievel nog onbeschreven is. “Het is een Honda, dus heel spectaculair zal de keuring niet worden. Die auto’s steken ontzettend goed in elkaar.” Kurt moet om die reactie lachen. “Deze auto is inderdaad totaal niet spannend. Toch had in de beginjaren iedereen een mening over deze Insight. Ik werd regelmatig begroet met opmerkingen als ‘Daar heb je hem weer in zijn strijkbout’. De laatste jaren hoor ik dat echter nooit meer. Je merkt echt dat de opinie over hybrides en elektrisch rijden in de afgelopen tien jaar flink is veranderd.”

Iets later zwaait Joep de motorkap open en ontdekt al meteen iets opmerkelijks. “Rond het slot heeft de auto al last van de typische Honda-uitslag”, zegt hij. Roest dus. “Best opmerkelijk voor een auto die nog geen tien jaar oud is. Je merkt bij Honda dat het duidelijk meer aandacht heeft voor de techniek dan voor het koetswerk.”

Speuren naar technische gebreken, laat staan naar lekkages, heeft natuurlijk geen enkele zin. De motor schrikt echt niet van deze kilometerstand en laat nergens een druppel of de minste oliezweterij zien. Hoewel Joep niet erg van zijn rit heeft genoten, heeft hij wel bewondering voor de techniek. “Moet je dit zien. Hij heeft twee sensoren voor het registreren van onderdruk op de rembekrachtiging. Dat heb ik nooit eerder gezien. Het kan niet anders dan dat die tweede sensor er voor de veiligheid zit, zoals een vliegtuig voor de veiligheid ook alles dubbel heeft.”

GEEN TWINTIG JAAR

Als we onder de auto door lopen, komt er toch wat kritiek. “Er zijn slangenklemmen die verroest zijn. Als er eentje kapot gaat, ben je in een mum van tijd alle koelvloeistof kwijt en sta je stil. Als je de bodem van deze auto bekijkt, zie je dat hij opmerkelijk hard aan het roesten is voor zo’n jonge auto. Ik denk dat dit exemplaar de twintig jaar niet gaat halen. Maar is dat erg? Dan heb je lachend ruim een half miljoen kilometer gereden. Dan wordt het wel eens tijd voor iets anders, nietwaar? Verder zou ik namelijk niet weten waarop deze auto stuk zou moeten gaan. Tectyleren heeft in dit geval ook geen zin, want de roest komt echt van binnenuit.” Mijmerend loopt Joep onder de nagenoeg perfecte Honda Insight door: “Voor de thuisklusser met een roterende staalborstel is dit het walhalla ...”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Hij is saai en spannend tegelijk, want de techniek is wel heel interessant en ontzettend degelijk. Ik ben altijd erg sceptisch over elektrische ondersteuning, maar deze auto bewijst dat het goed kan werken. Ik denk dat over een jaar of vijf de roest wel problematisch wordt. Het valt me tegen van de dealer dat die niets aan de verroeste slangenklemmen heeft gedaan. Het is een kleine moeite en voorkomt grotere problemen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (101) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.