Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insight 1.3 i-VTEC Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 109.000 km |
Betrouwbaar, goedkoop - en comfortabel ook
- 109.000 km
De Honda was gedurende 7 jaar onze tweede auto, en nu is het onze enige auto. Eigenlijk verdient de Insight méér een review dan alle andere auto's die we ooit hebben bezeten, simpelweg omdat-ie nooit enig probleem heeft gegeven en altijd een comfortabel vervoermiddel is geweest, in ieder geval voor de korte en middellange afstand.
Waarom kom ik dan pas na 8 jaar met een review voor deze auto ? Omdat ik zelf meer van de Boys Toys ben, de opvallende of spannende auto's. Mijn plan was - de afgelopen 15 jaar of zo - om een nieuwe SUV of stationcar met 4x4 en een leuke 2e-hands sportcar te hebben staan, denk Mercedes GLC, BMW 5 x-drive of de aloude, dikke Nissan Pathfinder, plus een 2e hands Audi TT of Mercedes GLK. Heeft u het plaatje, leuk toch ? M'enfin, al die tijd zijn we ingehaald door de realiteit en de beperkingen van alledag: studerende kinderen, hypotheek, en inmiddels de noodzaak om flink hard voor mijn pensioen te investeren (als zzp-er die tegen de 60 loopt). Dan heb ik wel een aardig inkomen sinds een jaar of wat maar ook dan moet je kiezen waar je het aan besteedt. Auto's zijn de leukste en tegelijk de ergste kapitaalverslinders die je maar kunt bedenken. Een stationcar of SUV is alleen nodig voor de ca. 6 weken per jaar dat we per auto op vakantie zijn. De rest van de tijd kan ik mijn werkplek bereiken per fiets of tram..
Dus, over naar de Honda. We schrijven het jaar 2009. Deze Insight was één van de eerste hybrides. Een soort 'soft-hybrid' concept: een 18 pk elektromotor op de krukas, die een 1300 cc benzinemotor van 88 pk helpt vooruit te komen en wat minder te verbruiken. Gekoppeld aan, hoe kon het anders, een CVT. En het geheel weegt een kilo of 1100. Een leuk uiterlijk, een ruime cabine, een overzichtelijk, wat futuristisch dashboard en een praktische indeling maken het geheel af. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het wigvormige model van veel hybrides uit die tijd en over de opzet van een dergelijk dashboard, maar wij vinden onze Honda qua model en zeker ook qua kleur (een soort van taupe metallic) heel geslaagd. Ik zal een paar foto's plakken.
Laatst hebben we er zo'n 2.500 vakantiekilometers mee gereden. Met de hond in de achterbak en een stapel bagage op de achterbank, tot het plafond. Een jaar of 5 terug zijn we - zonder hond - door Oostenrijk en Italië gereden met deze auto. Inmiddels dus heel goed zicht op de voor- en nadelen gekregen.
Wat heeft-ie niet ?
- Indrukwekkende prestaties.
- Veel snelheid
- Stilte wanneer op snelheid
- Dat-ie alle hobbels soepel slikt..
... ik moet hier echt nadenken. Het vreemde is dat ik bij deze kleine (nou ja, C-segment geloof ik..) auto van 23 mille (in de duurste, Elegance-uitvoering) eigenlijk minder nadelen vind dan bij sommige premium-auto's van 3x die prijs die we ook hebben gereden. Nou is dat geen vergelijk want in die klasse krijg je meer en verwacht je nòg meer, daarom zie je eerder nadelen. Maar toch: de Mercedes ML 320 (modeljaar 2000) met 90.000 op de klok slorpte olie en diverse onderdelen lieten het afweten. De BMW 525d (2005) deed alles fantastisch, maar de Halogeen lampen van die auto gaven minder licht dan van het Hondaatje. En voor 63 mille catalogusprijs ex opties  in 2005, mag je toch wel veel verwachten, vind ik. (Xenon kreeg je toen ook bij de BMW alleen tegen flinke meerprijs).
Qua prestaties; in de stadsomgeving is het een vlotte auto, dan helpt het elektromotortje aardig mee. Maar bij een 70, 80 per uur is het wel op. Tijdens de vakantie konden we (afgeladen en wel) fijn kruisen met zo'n 130km/u. 160, 170 (wat we met de grotere auto’s rijden op vakantie) kan ook nog… met vette aanloop en zeker niet bergop ;-) en boven de 130 wordt het echt lawaaiig. Accelereren is sowieso een typische CVT-ervaring: eerst veel lawaai bij hoge toeren en dan pas wat gang erin. Overigens is de truc om meer gedoseerd gas te geven, dan ga je net zo snel -mede dankzij de elektrohulp – maar met minder misbaar. Recent heb ik overigens een paar hybride Toyota’s gereden en die blijken, ondanks veel meer elektro-power, eigenlijk veel meer dan het Hondaatje in de toeren te klimmen bij flink gas geven. Dus alles is relatief…
Wat heeft-ie wel ?
- Enorme betrouwbaarheid
- Heel lage kosten
- Solide gevoel
- Enorm praktische indeling
- Ruim van binnen t.o.v. buiten
- Strak chassis
- Lekker zittende stoelen – heel belangrijk als je uren onderweg bent…
De andere, meest bekende hybride rond 2009 was uiteraard de Toyota Prius.
Door het andere concept, verwacht je van de Honda minder prestaties en meer verbruik t.o.v. een Prius van dezelfde leeftijd. Dat klopt ook wel, aangezien de Prius een aparte elektromotor van 80 pk en een wat potentere benzinemotor heeft. Maar ook 7.000 tot 10.000 euro meer kostte, afhankelijk van de uitvoering. Qua verbruik doen we tussen de 5,5 en 6,2 l/100 km. En dat vinden wij bij gevarieerd gebruik heel aardig.
De Honda ligt strak op de weg en stuurt strak, je krijgt het gevoel dat het chassis wel 100 pk meer zou kunnen hebben. Door de korte veerwegen voel je het wel wanneer je over hobbelwegen of verkeersdrempels gaat – niet te snel is het devies. Anderzijds kan het chassis het wel hebben. Wij hebben er Vredestein Quatrac 4-seizoenenbanden op laten zetten en de grip daarvan is perfect onder alle omstandigheden !
De bagageruimte is een wonder, dankzij een dubbele bodem (letterlijk ja) en nog wat foefjes kunnen we er veel meer in kwijt dan je zou verwachten.
En verder ? Tja, ik zei het al in de inleiding. Het model ziet er sneller uit dan het is, maar verder is er niks mis mee. Je vindt alle bedieningselementen vrij makkelijk, in ieder geval de klimaatcontrole en de radio op de middenconsole, en alle indicaties zijn duidelijk zichtbaar. Dat heb ik ook wel eens anders gezien bij duurdere auto’s. De stoelverwarming is uiteraard lekker als het koud is. Aan actieve en passieve veiligheid hebben we 4 airbags, ABS en ESP standaard (in een B-of C-segmenter uit 2009, niet slecht denken wij)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.