Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

autoreview

Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance (2012)

Signalement

UitvoeringInsight 1.3 i-VTEC Elegance
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf110.646 km
KM-stand laatst173.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 110.735 km

Tot voor kort hadden we de leaseauto van mijn vriendin, een Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 95pk Lease Trend uit 2012.
Voordelen van die auto: bagageruimte, weggedrag en verbruik (gemiddeld 1:22, met een volle auto op vakantie 1:20).
Nadelen: Lompe bak, lelijk interieur, stank en geluid van een vrachtwagen. Bovendien ging er om de halverklap wat kapot, tussen 95 en 115k: 3x dimlicht, 2x accu, koppeling. En reparatie van al die dingen duurde laaaang. Accu reparatie duurde bv een dag.

Dit is de eerste auto die we zelf aanschaffen, dus hebben we er ons grondig in verdiept.
Voordelen van deze auto:
• Hybride automaat: we wonen in Amsterdam en rijden veel in de randstad, dus veel file en 100km zones. Een automaat is comfortabel en icm hybridetechniek zuinig. Kijken of we in de buurt van het verbruik van de Focus komen, ik gok 1:18.
• Veel luxe voor relatief weinig geld: automaat, cruise control, climate control, privacy glass, half leer, parkeersensoren, lichtmetalen velgen, verwarmde stoelen, elektrische spiegels, bluetooth, usb
• Goede zit voorin: ik ben 2 meter lang en in veel 5-deurs zit ik krap, hier ruimte genoeg.
• Voor ons geschikt voor de toekomst, redelijke bagageruimte en 5-deurs is prima voor gezinsuitbreiding
• Goede aanbieding. Ter vergelijk; een VW Polo, benzine, automaat, vergelijkbaar vermogen uit hetzelfde bouwjaar met minder uitrusting en een stuk kleiner kost gemiddeld zo'n 4000 meer. Bovendien kregen we hier 3 jaar volledige garantie, eerste 20k geen onderhoudskosten en all risk verzekering voor €48,50 per maand. Aangezien wij allebei 0 schadevrije jaren hebben is dat voor ons een voordeel.
Nadelen:
• Niet al te snel, maar vergelijkbaar met bv de Focus
• Zowel in- als exterieur niet moeders mooiste. (De ergonomie vind ik wel top trouwens. Ook hier: stukken beter dan de Focus.)

Ik wilde graag de nieuwe uitvoering, aangezien ik die met name van binnen een stuk mooier vind dan de oude. Daarnaast ben ik niet zo'n fan van ingebouwde navigatie. Want vaak niet up to date, hoge kosten om te updaten, geen live traffic updates etc. TomTom die dat alles wel heeft, is voor mij een betere optie. Daarom bewust niet voor een model met navigatie gekozen.

Eerste indrukken: De auto heeft 110k km gereden en dat is er niet aan af te zien. Zowel in- als exterieur zien er vlekkeloos uit. En zo rijdt hij ook. De stilte, het comfort en de soepelheid zijn ongelofelijk vergeleken met de Focus. Niet te geloven dat die uit hetzelfde bouwjaar is en nagenoeg dezelfde nieuwprijs had.
We moeten wel erg wennen aan de achterruit. Die bestaat net als bij een Prius uit 2 delen en het zicht in de binnenspiegel is matig. Hoewel ik privacy glass (zeker van buiten) mooi vind, wordt het zicht er bij deze auto niet beter op. Dit wordt trouwens wel ruimschoots goedgemaakt door de buitenspiegels. Die zijn behoorlijk groot en geven veel zicht. Veel beter dan bij de Focus.
Hoewel het zeker niet de mooiste auto is, vinden we 'm er toch bestwel goed uitzien. De kleur is enigszins bruin, maar neigt naar grijs en dat ziet er in de praktijk best sjiek uit. In combinatie met mooie velgen en privacy glass is het best een elegante verschijning.

2e verslag

  • 112.881 km

Inmiddels hebben iets meer dan 2000 km met de auto gereden en we zijn er erg tevreden over.
We zijn erg te spreken over het comfort. Dat is een interessant verschil met de Focus. Daarmee kreeg je als je net wegreed of in stadsverkeer het idee dat je op een dieselaggregaat (met bijbehorende stank) was gaan zitten. Hier is het in de stad en in de file een en al rust en stilte. Van de hybride automaat ga ik heel ontspannen rijden. Alleen bij hogere snelheden is het comfort wat minder. Het stuur is vrij gevoelig en bij een kleine beweging aan het stuur ga je al snel een beetje slingeren. Bovendien is deze auto behoorlijk gevoelig voor spoorvorming, dat komt misschien door de smalle banden. Bij de Focus reed ik bij 150 ontspannen met één hand aan het stuur, hier moet je bij 140 echt beide handen aan het stuur houden om de auto recht te houden. Hij voelt zich duidelijk meer thuis op lagere snelheid. Als je er eenmaal aan gewend bent, is het weggedrag trouwens erg veilig. De auto helt weliswaar behoorlijk over in snel genomen bochten, maar hij blijft wel heel lang neutraal. Als je hier wat meer handigheid in krijgt, kun je andere weggebruikers hiermee verrassen.

De auto wordt steeds soepeler en daardoor ook vlotter. En het verbruik wordt ook steeds beter. Gemiddeld zitten we nu op 1 op 18,5. Daarmee moet aangetekend worden dat wij behoorlijk doorrijden. Als je 130 mag, dan rij ik ook 130 of iets erboven. Dat heeft invloed op het verbruik. Cruise je voornamelijk rond de 100 dan is 1 op 20+ makkelijk mogelijk.

3e verslag

  • 173.000 km

Inmiddels hebben we er zo'n 62.000 kilometer op zitten, tijd voor een update.

We zijn nog steeds zeer tevreden over de Insight.

Op kwaliteitsvlak zijn we deze auto meer en meer gaan waarderen. Sinds de aanschaf is er slechts 1 ding aan kapot gegaan: het glas van één van de led-dagrijlampen. Verder is er naast regulier onderhoud niets mee gebeurd. We horen het ook van andere mensen, er wordt soms verbaasd gereageerd dat deze bijna 10 jaar oude auto er nog zo goed uitziet.

Ook over het verbruik zijn we heel tevreden, gemiddeld rijdt ie 1 op 18,5, wat sinds de invoering van max 100km p/u naar 1 op 19,5 gezakt is.

Sowieso voelt de auto zich meer thuis op lagere snelheden, dan is het heerlijk comfortabel cruisen. De auto is vrij zijwindgevoelig en bochten snel nemen voelt al snel onveilig aan. Overigens is dit drastisch verbeterd sinds de aanschaf van nieuwe zomerbanden. De overstap van de Michelin's die er bij aanschaf opzaten naar Hankook's Ventus Prime 3, maken heel veel verschil. De auto rijdt zekerder, maar toch minstens zo comfortabel. Ik heb de indruk dat het verbruik ook omlaag gaat, maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Ik ben benieuwd of nieuwe winterbanden ook zo'n verschil maken.

Het ruimteaanbod valt inmiddels wat tegen, door de komst van een kindje. Wij zijn allebei lang (2.00 & 1.85m) en vóór de kinderstoel zitten is eigenlijk alleen nog comfortabel op korte afstanden. Dit wordt mogelijk beter als we het stoeltje omdraaien. Ook in de kofferbak blijft er wat weinig plaats over als er ook een kinderwagen mee moet. Op vakantie moet je wat meer passen en meten, maar het lukt wel.

Ik had eigenlijk verwacht dat dit inmiddels onze tweede auto zou zijn, maar door thuiswerken is een extra auto totaal niet nodig gebleken. Ook zou een grotere auto met meer ruimte welkom zijn, maar financieel is dat nu niet logisch. We rijden door corona veel minder en aangezien deze auto heel goedkoop en vrijwel probleemloos is, is er voorlopig geen enkele reden om een andere auto te kopen. Anders zou ik waarschijnlijk een Kia Niro Hybrid overwegen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens