Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Honda CR-V

Goed begrepen

Honda CR-V
  • Damiaan Hage
  • Eerste rijtest
11 december 2001 om 09:32
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 50
AutoWeek 2001 week 50

Je leest het in AutoWeek 2001 week 50

Honda heeft de opdracht goed begrepen. Vernieuwen is prima, maar de auto moet wel herkenbaar blijven. Veel van de ongemakken van de oude CR-V zijn verholpen, maar nog niet alle. We reden als állereersten met de nieuwe CR-V.

Om de nieuwe CR-V te ontwerpen ging Honda te rade bij de huidige klanten. Wat vinden jullie van de auto en wat moet er beter? Tijdens interviewsessies - gezellig op de bank in de Honda-showroom - kwam naar voren dat de klanten wel de nodige wensen hadden. Zo vonden ze hun CR-V underpowered. Meer pit past beter bij het stoere voorkomen. En op het eerste gezicht zou je het niet zeggen: maar ze vonden de CR-V te klein. Er was te weinig ruimte voor volwassen passagiers en voor een beetje bagage.

Met deze info gingen in de ontwerpstudio's van Honda in Japan de dames en heren ontwerpers aan tafel zitten en kwamen met de nieuwe CR-V. De belangrijkste herkenningspunten zijn gebleven: de grote, min of meer vierkante koplampen en de rechtopstaande achterlichten. Daaraan herkende je de oude CR-V, daaraan herken je ook de nieuwe CR-V.
Maar eigenlijk is er geen schroefje of moertje hetzelfde. De nieuwe CR-V staat op een nieuw onderstel, heeft een nieuwe motor en is een maatje groter. In Japan stapten we in voor een eerste proefrit in Honda's nieuwe vrijetijdsmobiel.

Bizarre handrem
De handrem! Je vergeet 'm continu. Dat komt ook omdat 'ie er zo bizar uitziet. Het lijkt wel gewoon een handgreep aan de middenconsole! Geinig. Honda deed het om de vloer tussen de voorstoelen vrij te houden, zodat je eventueel van voor naar achteren zou kunnen lopen. De behoefte is niet bij ons opgeborreld, dus dat hebben we even achterwege gelaten.
Groot verschil met de oude CR-V nummer 1: hij is veel stiller. De oude was ronduit rauw in z'n motorgeluid, de nieuwe is prettig stil en klinkt daardoor in het interieur veel minder goedkoop. Groot verschil met de oude CR-V nummer 2: hij rijdt nóg meer als een personenauto. Die typische SUV-kenmerken - hellen en slappe vering - heeft Honda in z'n tweede CR-V aardig weten te onderdrukken.
De prestaties van de nieuwe motor komen aardig in de buurt bij die van de oude. Hij heeft 150 pk (drie meer) vermogen een koppel van 192 Nm bij 4000 tpm (10 Nm meer). Exacte opgave van acceleratie en top heeft Honda nog niet, maar je moet onder de tien tellen op de honderd kunnen zitten. Maar ja, dat deed de oude ook al - dus wat dat betreft hebben de oude klanten niet echt hun zin gekregen. De nieuwe motor heeft een i-VTEC-intelligent klepbedieningssysteem voor een effciëntere verbranding en dus minder verbruik.
De nieuwe CR-V heeft het Real Time 4WD-systeem van de oude overgenomen. Dat wil zeggen dat de CR-V in principe voorwielaangedreven is, maar als die grip verliezen, worden automatisch de achterwielen bijgeschakeld. Dit systeem kent geen hoge en lage gearing en is daarom niet echt geschikt voor zwaar terreinwerk.

Verkeerde deur
De opvallende picknicktafel die de oude CR-V had als bodem van de bagageruimte is gebleven. Net als helaas de vijfde deur die naar rechts toe opent. Blijft in het Nederlandse verkeer onhandig. Ook bleef de achterruit die je los van de deur kunt openen, voor kleine spullen. Bij de nieuwe CR-V kun je wel de gehele deur openen, zonder het ruitje eerst op te klappen. Scheelt weer een handeling.
Als de nieuwe CR-V aanstaand voorjaar de Nederlandse kade heeft bereikt (hij gaat gebouwd worden in de Honda-fabrieken in Swindon in Engeland), is hij te bestellen in twee versies: de LS en ES, waarbij de laatste de meest luxueuze is met onder andere automatische airco. Een viertraps automaat is ook leverbaar - heb je ook geen pook op de vloer en dus nog meer ruimte om naar achteren te lopen.

  • Houd me op de hoogte over de Honda CR-V
Honda Honda CR-V

Uitgelicht aanbod

    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD Automaat | 1500 kg trekgewicht | dealeronderhouden

    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD Automaat | 1500 kg trekgewicht | dealeronderhouden

    • 2007
    • 224.099 km

    € 7.450

    Honda CR-V 2.0i Elegance - All-in rijklaarprijs | trekhaak | cruise!

    Honda CR-V 2.0i Elegance - All-in rijklaarprijs | trekhaak | cruise!

    • 2009
    • 160.953 km

    € 10.500

    Honda CR-V 2.0 4WD Elegance Edition | Climate Control | Navigatie | Cruise Control | PDC VERKOOP TELEFONISCH BEREIKBAAR 040-2240080

    Honda CR-V 2.0 4WD Elegance Edition | Climate Control | Navigatie | Cruise Control | PDC VERKOOP TELEFONISCH BEREIKBAAR 040-2240080

    • 2017
    • 64.568 km

    € 23.900

Meer Honda CR-V occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda CR-V (facelift 2020/Breeze/nieuw: PHEV)

    40
    • 26 september 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda CR-V specificaties
  • Honda CR-V occasions
  • Honda CR-V video's
Advies en informatie
  • Honda CR-V tests
  • Honda CR-V gebruikersreviews
  • Honda CR-V index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle AWD (2019)

    Honda CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle AWD (2019)

    5
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0i LS (2004)

    Honda CR-V 2.0i LS (2004)

    2
    • 16 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010)

    Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010)

    5
    • 10 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD (2013)

    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD (2013)

    3
    • 9 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013)

    Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013)

    5
    • 25 april 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 i-VTEC Elegance (2007)

    Honda CR-V 2.0 i-VTEC Elegance (2007)

    • 25 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019)

    Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019)

    11
    • 28 juli 2020
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    29
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V van dichtbij

    Nieuwe Honda CR-V van dichtbij

    8
    • 12 augustus 2021
  • Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    • 4 juni 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V betrapt

    Nieuwe Honda CR-V betrapt

    15
    • 1 maart 2021
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Honda CR-V

    Modeljaarupdate voor Honda CR-V

    26
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden