Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • CR-V

Honda CR-V 2.0i ES (2002)

Goed begrepen

Honda CR-V 2.0i ES (2002)
  • Autotest
5 maart 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De CR-V is vernieuwd en Honda heeft de opdracht goed begrepen. Vernieuwen is prima, maar de auto moet wel herkenbaar blijven. Veel minpuntjes zijn verholpen, maar nog niet alle. Wij stelden de nieuwe CR-V op de proef.

De vorige CR-V (Comfortable Runabout Vehicle) is vanaf de verkoopstart in Japan in 1996 een regelrecht succes geweest en ook in Amerika heeft hij zijn sporen verdiend als best verkochte SUV in dit segment. Ondanks, of juist dank zij dat succes heeft Honda de opmerkingen van zijn CR-V-rijders ter harte genomen. De belangrijkste eis: meer ruimte. De nieuwe versie is bij een bijna gelijk gebleven hoogte en wielbasis in de lengte 5 cm en de breedte 3 cm gegroeid. Samen met een beter interieurontwerp komen die centimeters ten goede aan de zit- »n de bagageruimte. Verder staan de achterstoelen wat hoger dan de voorstoelen, zodat de passagiers een beter uitzicht hebben.
Niet alleen Ìt interieur is groter geworden, ook de bagageruimte heeft meer inhoud. De achterbank kan naar voren worden geklapt voor meer laadruimte. Net als in de eerste CR-V is het picnicktafeltje verwerkt in de uitneembare laadvloer. Helaas is er nog steeds die rechts draaiende, ruimtevretende deur. Gelukkig m»t opklapbaar achterruitje, zodat je als je strak geparkeerd staat toch iets uit het laadruim kan halen.

Pluim
Binnenin is de CR-V net zo ingetogen, zeg maar rustig saai als voorheen. Alles is wel prima afgewerkt en op de gebruikte materialen is niets aan te
merken. Ze zien er duur uit. De platte Honda-stoelen blijken op den duur toch goed te blijven zitten. Achter het stuur is een goede zitpositie niet moeilijk te vinden. De radio zit n»t te hoog, maar dat komt omdat hij op de (overigens ideale) plaats zit voor het navigatie/audiosysteem, dat als optie leverbaar is. Leuk is de plaats van de handrem die in het dashboard-ontwerp is opgenomen, en heel goed zijn de grote draaiknoppen waarmee verwarming en ventilatie worden bediend. Pluim!
De nieuwe CR-V staat op een compleet nieuwe bodemplaat, die overeenkomsten heeft met dat van de Stream. De uitgangspunten bij de ontwikkeling waren een grotere torsie- en buigstijfheid en een verbeterde veiligheid. Delen van de koets zijn versterkt, evenals de voorbumper, die een beetje de vorm heeft van een bullbar en laag is geplaatst, zodat bij een botsing met een personenauto de CR-V niet over diens bumper heen schiet. De verbeterde stijfheid draagt in theorie ook bij aan een betere wegligging en dat wordt in de praktijk bevestigd. We rijden alsof we niet hoger op de poten staan dan bij voorbeeld een Civic en merken
nauwelijks iets van beweging van de carrosserie als we door een bocht rijden. De besturing is precies en de Honda blijft mooi op koers. Je hoeft er qua bochtsnelheid niet minder aan te doen dan met een normale sedan. Hij helt daarbij vrijwel niet over en daarom deren die platte stoelen absoluut niet. Ook heeft de CR-V bijna geen duikneigingen bij het remmen. Zijn rechtuitstabiliteit is prima en de wegligging in bochten keurig. Daarbij is er aan het comfort weinig opgeofferd: ribbels en kuilen werkt hij netjes weg.
Honda gebruikt in de nieuwe CR-V opnieuw Ìt Real Time 4WD-systeem, waarbij in beginsel de voorwielen worden aangedreven. Als die doordraaien, zoals je bij de acceleratieproef ook merkt, worden automatisch en razendsnel de achterwielen bijgeschakeld. Het werkt uitstekend, maar het systeem kan Ìt nooit winnen van permanente vierwielaandrijving. Toch kan hij best overweg met een grintweg, sneeuw en ijs en een niet al te vet en modderig aardappelveld.
De nieuwe Honda i-VTEC 2-liter motor wijkt qua specificaties niet veel af van de vorige krachtbron. Hij heeft 25 cc en 3 pk meer, terwijl het koppel 10 Nm hoger ligt bij een lager toerental. Meetbaar sneller dan de oude versie is hij niet. De sprint legt de CR-V af in 10,1 s, terwijl hij voor de tussenacceleratie van 50-80 in Î3Ì vijf tellen nodig heeft en in Î4Ì doet hij er net geen 10 seconden over. Qua brandstofverbruik is de nieuwe motor met ÎintelligenteÌ VTEC (variabele kleptiming en lifthoogte) zuiniger dan zijn voorganger. De fabrieksopgave voor de oude 2-liter was 1:10,3, voor de i-VTEC is dat 1:11. In de (onzuinige) praktijk van onze test kwam het verbruik uit op 1:9,4. De waarheid ligt daar
tussenin, maar echte zuinigheid mag je van deze ruim 1300 kg zware auto met groot frontaal oppervlak niet verwachten.
De Honda onderscheidt zich met zijn ruimte, materiaalgebruik, rijkwaliteiten, geavanceerde motor, goede prestaties en laag verbruik. Wie daarop valt, zal misschien met pijn in Ìt hart wat extra euroÌs neertellen voor een kwalitatief perfecte sport-ute.

Signalement

Merk Honda
Model CR-V 2.0i ES
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 32.920

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 192 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.575 mm / 1.780 mm / 1.710 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 600 kg
Banden205/65R16Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 15,6 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 216 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda CR-V
Honda Honda CR-V

Gerelateerde forumtopics

  • Honda CR-V (facelift 2020/Breeze/nieuw: PHEV)

    40
    • 26 september 2020
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda CR-V specificaties
  • Honda CR-V occasions
  • Honda CR-V video's
Advies en informatie
  • Honda CR-V tests
  • Honda CR-V gebruikersreviews
  • Honda CR-V index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle AWD (2019)

    Honda CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle AWD (2019)

    6
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0i LS (2004)

    Honda CR-V 2.0i LS (2004)

    2
    • 16 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010)

    Honda CR-V 2.4 i-VTEC Executive (2010)

    5
    • 10 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD (2013)

    Honda CR-V 2.0 Elegance 4WD (2013)

    3
    • 9 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013)

    Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle 4WD (2013)

    5
    • 25 april 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 i-VTEC Elegance (2007)

    Honda CR-V 2.0 i-VTEC Elegance (2007)

    • 25 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019)

    Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019)

    11
    • 28 juli 2020
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    Honda laat stukjes nieuwe CR-V zien

    29
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V van dichtbij

    Nieuwe Honda CR-V van dichtbij

    8
    • 12 augustus 2021
  • Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    Test: Subaru Outback vs. Honda CR-V

    • 4 juni 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V betrapt

    Nieuwe Honda CR-V betrapt

    15
    • 1 maart 2021
  • Nieuws
    Modeljaarupdate voor Honda CR-V

    Modeljaarupdate voor Honda CR-V

    26
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden