Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Civic Aero Deck

Honda Civic Aero Deck 1.4i S (1998)

Lifestyle-wagon

Honda Civic Aero Deck 1.4i S (1998)
  • Autotest
8 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Je kunt je bijna afvragen of Honda er goed aan doet om een station-variant van de Civic uit te brengen, nu het model al op leeftijd is gekomen. Wij kijken of de lifestyle-achtige Aero deck zich toch kan meten met de concurrentie.

Honda gaat met de Civic Aero deck voor sportieve stijl, met spoilerrandjes boven- en middenop de achterklep en een soort 'combi-coupé' achterbouw. Het geheel wordt geaccentueerd door trendy dakrails. Ten opzichte van de vijfdeurs Civic heeft Honda de Aero deck 11 cm verlengd.
Voor deze test kozen we de 'instapper' van het bescheiden gamma, de 1.4i S. Honda biedt verder nog één andere mogelijkheid, de 1.5 VTEC-E. Zoals bekend van Honda is het met die 1.4 niet behelpen. Gezegend met zestien kleppen perst die er 90 pk uit.
In de praktijk gaat de Honda er met een wat metalig-rauw geluid duidelijk pittig vantussen. De motor protesteert niet tegen laagtoerig rijden, maar trekt dan niet best. Wil je de gang erin houden, dan moet je de Civic dus op toeren houden. En dan krijgt hij er wel zin in, al is de acceleratie van 0-100 km/h in 13,7 s natuurlijk niet asfaltverschroeiend. Hij klinkt wel snel, maar dat is een beetje een psychologisch effect - veel geluid - waardoor de Honda zo pittig aandoet.
Want hij produceert een stevig motorgeluid, dat aanmerkelijk sterker is dan bij andere concurrenten. Vanaf 120 km/h maakt de machinerie zoveel toeren, 4000 of meer, dat het niet prettig meer klinkt. Dat de Honda zoveel toeren maakt bij een redelijk gangbaar tempo verklaart ook wellicht dat 'ie niet zo zuinig met de brandstof omgaat; gemiddeld 1: 12,2.
Het rijgedrag van de Honda valt ons iets tegen. Met mooie wielophanging en vrij strakke vering stuurt een vijfdeurs Civic heel verdienstelijk. De Aero deck lijkt met wat extra gewicht achteraan net over de grens te gaan. Bij scherp sturen voel je in korte bochten de achtersteven nakomen en doorzetten. Eerst wil de Aero deck niet zonder lichte tegenzin de neus wenden, doet 'ie het licht ondersturend toch maar, dan krijgt zijn staart helemaal de geest en moet de stuuruitslag in de bocht verminderd worden.
In het stuurgevoel is de Honda Civic sportief, direct en precies. Daarbij heeft de Honda ook nog eens een stevige vering, voor een zuiver gevoel van wegcontact. Desondanks is de Aero deck niet oncomfortabel, al geeft hij korte hobbels duidelijk door.

Geen fantasie

Het interieur kent geen uitbundige luxe of fantasie, al loopt over het dashboard een streep houtdecoratie. Maar die is erg donker, in een geheel grijs en zwart interieur. Met de degelijke, nette afwerking die we van Honda gewend zijn,
dat wel. Twee airbags voorin zijn standaard. De zit voorin is gelijk aan de vijfdeurs Civic, dus goed.
Achterin een vijfdeurs Civic hoef je over beenruimte niet direct te klagen en dat hoeft in de Aero deck ook niet. Wel biedt de station meer hoofdruimte en dat is voor volwassen achterpassagiers een echt pluspunt. Hoofdsteunen achterin ontbreken overigens. Hij heeft wel voorbereide gaten om hoofdsteunen z- in te schuiven, maar ze staan niet op de extra-lijst bij dit model; ze zijn er in een pakket (met elektrische raampjes voorin) voor de vijfdeurs Civic, en die moeten hier zo in passen...
Het bagageruim van de Civic Aero deck is regelmatig van vorm en mooi afgewerkt. Daarbij horen fraaie verchroomde ogen om lading aan vast te binden. Ook aardig: deksels achter de wielkasten, met flinke ruimten voor kleingoed erachter. Tevens kun je die deksels eruit halen om tot aan de wielkasten extra breedte te kweken voor bijzonder gevormde lading. Maar de bruto inhoud tot aan achterbank of voorstoelen is niet indrukwekkend voor deze klasse. Niet bepaald doordacht is dat wel de leuning maar niet de zitting achterin de Aero deck deelbaar is. Nog een bewijs dat Honda niet voor maximale ruimte ging, is het verlaagd plafond bij de achterklep. In deze plafondbalk huizen twee (lege) luidsprekervakken en een extra binnenlicht. Te prijzen: een greep om de achterklep van buitenaf te ontgrendelen. Te laken: de broodnodige wisser achterop heeft een mooi groot bereik, maar kan niet met interval wissen.
Al met al is de Honda Civic Aero deck een optisch geslaagde verschijning, die meer bestemd is voor licht sportieve lifestyle-kopers, dan voor echte ruimtebenutters.

Signalement

Merk Honda
Model Civic Aero Deck 1.4i S
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.967

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.396 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.695 mm / 1.410 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s (fabrieksopgave: 13,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,4 s / 18,1 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 181 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Honda Civic

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.4i S

    Honda Civic 1.4i S

    • 1998
    • 251.937 km

    € 999

    Honda Civic Aerodeck 1.5i VTEC-E AIRCO - TREKHAAK - APK 6-23

    Honda Civic Aerodeck 1.5i VTEC-E AIRCO - TREKHAAK - APK 6-23

    • 2000
    • 172.248 km

    € 2.495

    Honda Civic 1.6i LS airco inruil mogelijk nap

    Honda Civic 1.6i LS airco inruil mogelijk nap

    • 2001
    • 256.255 km

    € 1.199

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic | v.a. €35.680

    95
    • 28 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    8
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    27
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    187
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden