Honda Civic Aero Deck 1.6i LS (1999)

autoreview

Honda Civic Aero Deck

Signalement

UitvoeringCivic Aero Deck 1.6i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Civic Aerodeck

De aanschaf
Nadat mijn Sierra min of meer overleden was, ben ik op zoek gegaan naar een auto die groot genoeg was om mee op vakantie te gaan of een paar mountainbikes in te gooien. 2e eis; hij moest betrouwbaar zijn. Mijn Sierra(GT 3d) had ik gekocht omdat ik dit een leuke auto vond, en er wat aan wilde sleutelen, maar eigenlijk heb ik er thuis niet de faciliteiten voor. Bovendien heb ik voor het leuk nu een motor, dus sportief was geen noodzaak.
Het model vind ik best aardig gelukt. In de kleur zilvergrijs is het wat saai, maar vooruit. De vorige eigenaar heeft er 15inch wielen onder gezet, wat geslaagd is.
Een andere eis was Airco. Deze auto is daarnaast ook voorzien van cruise control en navigatie (blaupunkt CD's) Ook is er een mooie hout-look in het dashboard gemonteerd. De eveneens gemonteerde handsfree set heb ik verwijderd.
Bij aanschaf had de auto al een tijd niet gereden, en vreemd genoeg zat er een flinke plas water in de bak van het reservewiel. Dit kon gelukkig makkelijk weg door een rubbertje eruit te trekken, en sindsdien is het niet weer teruggekomen. De onderhoudshistorie was bekend tot 160.000 kilometer (honda dealer), dus dat was prettig.

Het rijden:
De wegligging van de auto is uitstekend te noemen. Weinig onderstuur en weinig bodyroll. De motor is niet zo krachtig als ik gewend was van de 2 liter ford en dient flink op toeren te worden gehouden om wat snelheid te krijgen. De auto is ook vrij licht gegeared, wat daarbij wel helpt. Dat betekent helaas wel dat de motor vrij veel lawaai maakt op de snelweg. Wel een minpuntje, en hier blijkt dan weer dat de auto in oorsprong toch een civic is en een treetje lager op de ladder staat dan de vectra / mondeo klasse. Daar staat tegenover dat de auto ook minder dan 1150 kilo weegt, wat prettig is voor de wegenbelasting. En voor het verbruik. Uiteraard is de 1.5 flink zuiniger, maar met 1 op 14 ben ik best tevreden

Onderhoud
Een half jaar na aanschaf moest de auto voor APK en heb ik ook direct een grote beurt laten uitvoeren. Voor de apk diende de achterdemper vervangen te worden, en een enkel lampje. Verder geen issues, zoals verwacht. Recentelijk deed de kachelventilator het niet meer in standje 1 en 2. Een bekende civic kwaal, die eenvoudig opgelost kon worden met een nieuw weerstandje. Ook rammelde het hitteschild rond de katalysator, dus die is gelijk verwijderd.
Vreemd genoeg heeft de deurbekleding aan de binnenkant de neiging los te laten, maar dat kan met een tube lijm worden opgelost, en dan zie je er niets meer van. 2 minuten werk, dus heel ernstig is het allemaal niet. Tot nu toe weinig ernstigs dus en ik hoop en verwacht dat dit nog wel even zo blijft. Onder de motorkap ziet alles er netjes uit. Van olieverbruik is nagenoeg geen sprake.

Kortom; prima auto die uitstekend voldoet aan mijn eisen en waarvoor ik hem gebruik. Zeer allround, redelijk ruim, comfortabel, luxe(oa airco, AB voor deuren, afdekhoes achterbak, airbags, elektrische ruiten rondom, goede stoelen (die van de Sierra GT waren nog beter)) en toch aardig zuinig.
Overigens staat op de specificaties in de autoweek database dat er achter remtrommels zouden zitten. Dit klopt niet, het zijn schijven. Ook maakt iemand anders de opmerking dat er geen interval op de achterruitewissers zou zitten, maar dit klopt ook niet. Als je de wisser aanzet gaat hij eerst 5 keer snel, en daarna automatisch over op interval..

prima

  • 217.000 km

Na goed anderhalf jaar bevalt de honda uitstekend. Apk betekende het vervangen van één rubberen hoes bij de aandrijflijn, maar met een totaal van 110 Euro incl. apk ben ik voor toch een redelijk oude auto erg tevreden. Het ziet ernaar uit dat de auto nog een tijdje mee kan.
Omdat de auto her en der toch wat lichte schade heeft opgelopen door derden, ben ik recentelijk aan het schuren en spuiten gegaan. Nog niet geheel tevreden, maar ik zal dat in een later stadium verder afwerken.
Ook in de kou van afgelopen winter en tijdens de wintersport heeft de auto geen kick gegeven. Er zijn voor die tijd wel vier nieuwe banden ondergegaan (m+s. Het zijn all-season banden en ik mag niet klagen. Ik rijd er niet zoveel mee de laatste tijd omdat ik van baan ben veranderd, dus gebruik de auto eigenlijk alleen nog voor lange afstanden of gelegenheden waarbij ik veel spullen mee moet nemen. De honda mag voorlopig nog blijven.

het begint saai te worden

  • 225.000 km

Het gaat niet zo hard met de kilometers, maar de auto wordt wel ouder. Daarom recentelijk de distributieriem laten vervangen, de laatste keer dat dat gebeurd is, was alweer 10 jaar geleden. Ook de waterpomp, rollers en overige snaren laten vervangen. Kost een paar centen, maar het rijdt weer met een gerust hart.
Uit de APK kwamen geen dingen naar voren die een dergelijk uitgave niet rechtvaardigen. Wel de remleidingen vervangen. Verder zo goed al geen roest. Ik ben nog steeds erg tevreden. Om goedkoper met een vergelijkbare auto te rijden moet je goed zoeken.

Heel spannend is het niet en dat is goed

  • 236.000 km

In september weer voor de apk geweest. De andere remleiding naar achteren en een ashoesje moesten worden vervangen. Verder geen klachten, al denk ik dat de accu voor de winter moet worden vervangen. De auto start altijd snel, maar de startmotor klinkt niet erg enthousiast.
In de zomer heb ik de airco laten bijvullen, al moet ik zeggen dat dat weinig verschil heeft gemaakt. Ik weet niet of de capaciteit van de airco op dit model beperkt is, of dat er iets anders is wat niet optimaal werkt. Overigens is dat al zo sinds aanschaf, maar het is niet ernstig genoeg om er verder onderzoek naar te doen.
Laatst met bijna alleen maar lange afstanden 1 op 14,5 gehaald waarbij ik gewoon netjes met het overige verkeer ben meegereden. Niet slecht!

update 260.000

  • 260.000 km

Tijd voor een update. De Honda wordt nog steeds gebruikt voor weekendjes weg en bezoeken, dus de kilometerstand stijgt langzaam maar gestaag. Gisteren is de auto opnieuw APK gekeurd, waar hij glansrijk doorheen is gekomen. Hoewel, glansrijk, inmiddels begint er wel enige roest te ontstaan, zowel op het dak bij de aansluiting van de voorruit als aan de achterklep bij het slot en de nummerplaat. Nog geen krokante lagen, maar omdat de auto grijs is wel zichtbaar. Als lapmiddel heb ik er tectiel op gespoten. Ook onder de motorkap ben ik her en der preventief met roestwerende middelen aan de slag geweest.

Onderhoud
In de tussentijd heb ik de olie en filters nog eens laten vervangen en heb ik zelf de complete voorremmen vervangen. Nieuwe schijven, klauwen en blokken. Aan één kant was een remklauw aangelopen, waardoor zowel de blokken als de schijf zelf waren versleten. Ik had de remklauw aan de andere kant strikt genomen nog niet hoeven vervangen, maar als die aan de ene kant vast gaat zitten is de andere vast niet beter. Het prijsverschil tussen een nieuwe en zelf reviseren is zodanig klein dat ik daar niet voor wilde gaan prutsen.
Oja, ik heb ook de airco laten bijvullen, wat overigens weinig effect heeft gehad op de effectieviteit van de airco. Die is nog steeds matig, zeker bij weinig toeren (in de file) Daarnaast is opnieuw de uitlaat vervangen, zowel het middendeel als de achterdemper. Ik vond dat nogal snel want er worden bijna alleen maar langere stukken met de auto gereden. Blijkbaar slechte kwaliteit staal die is gebruikt. Er is ook een nieuwe accu in gekomen, het starten begon eern beetje zielilg te klinken en haalde dan ook de 12 volt niet meer.

Verwachting voor de komende tijd:

Mijn project auto is nog steeds niet klaar, dus voorlopig rijd ik supergoedkoop door in mijn Honda. Roest begint een zorgpuntje te worden, al lijkt dat tot nu toe uitsluitend cosmetisch. Daarnaast vind ik de koppeling wel erg hoog aangrijpen in vergelijking met andere auto's.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens