Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Honda
  • Civic

Honda Civic 1.6 ESi (1995)

Compact sportwagenplezier

Honda Civic 1.6 ESi (1995)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij de verschillende Civic-uitvoeringen die Honda in de winkel heeft staan, kan de klant kiezen uit vier modellen met motoren van 75 tot 160 pk. Zo gezien bewandelt de pittige 3-deurs 1.6 ESi de gulden middenweg.

Afgezien van het altijd ietwat intrigerende model zit de grootste charme van de wat krachtiger Civic-typen in de motoren, die met hun VTEC-systeem over aparte eigenschappen beschikken. Die letters staan voor Variable Timing and Elevation Cam-shaft ofwel: een kleppenmechanisme waarvan zowel de openings- en sluittijden als de lichthoogte veranderlijk zijn. Door een 'intelligente' besturing van die techniek kan het motorkarakter bij verschillende toerentallen aan de rij-omstandigheden worden aangepast en dat levert voordelen op ten opzichte van een niet-regelbaar kleppenmechaniek.
Deze voordelen - gecombineerd met de betere ademhaling van de eveneens toegepaste meerkleppentechniek - kunnen door de elektronische regeling naar keuze worden 'verschoven' naar het domein van vermogen, trekkracht, milieuvriendelijkheid en/of zuinigheid. Het aardige van het VTEC-systeem is, dat de bestuurder daarbij een belangrijke vinger in de pap heeft. Want als hij het toerental niet boven de -pakweg- 3500 à 4000 tpm laat komen, gedraagt de krachtbron zich rustig, soepel en uiterst gezeglijk, maar met wat toertjes erbij verandert hij plotseling in een vinnige sportkrachtbron met een uitgesproken piekig karakter.
Voor de liefhebbers van techniek is dat om te smullen: het is alsof je een schakelaar omdraait, zo plotseling zet de verandering in. Met VTEC heb je dus in feite de beschikking over twee autotypen, die je al naar gelang je stemming kunt laten opdraven. Overigens heeft Honda is dit opzicht nog meer smaken gecreëerd, want de afstelling kan desgewenst ook op brandstofverbruik en een uiterst geringe uitstoot worden gericht.
Dat is bij voorbeeld het geval bij de VEi-uitvoeringen, waarbij twee van de vier kleppen in het lage toerenbereik nauwelijks meedoen, hetgeen bij 90 km/h in een spectaculair verbruik van 1:22 resulteert.
Het andere uiterste is de VTi-motor, die maar liefst 160 pk bij 7600 tpm uit 1600 ceeceetjes perst en zijn maximum koppel van 150 Nm eveneens in de hoogste toerenregionen heeft zitten. Zo bont wilden we het met de testauto niet maken en daarom kregen we van de importeur een ESi hatchback te leen, die bij 6500 tpm een res-pectabele 125 pk ontwikkelt en zijn hoogste koppel bij 5200 toeren tevoorschijn brengt. Met een gewicht van 975 kilo zorgt dat bij flink doortrappen voor heel boeiende prestaties, terwijl deze Civic een wat rustiger behandeling beloont met een uit-gesproken vriendelijk gedrag.
In tegenstelling tot de van 2 nokkenassen voorziene VTi is de ESi uitgerust met één exemplaar. Dat legt wel wat beperkingen op aan de maximale prestaties, maar doet toch voldoende recht aan de bijzondere eigenschappen van het systeem. Sinds de uitvoerige kennismaking met de ESi kunnen we dat van harte onderschrijven, want de kleine hatchback sprint in minder dan 9 seconden door de versnellingen naar de 100 en bereikt vlot een echte eindsnelheid van 191 km/h. Dat is een fractie minder dan de fabriek opgeeft, maar de testauto was nog jong en na een paar duizend kilometer zal hij best aan zijn specificaties voldoen.

Niet moeilijk
Hoewel het plotseling aan de voorwielen verschijnende vermogen wel een aangepaste rijstijl nodig maakt, is de Civic toch geen 'moeilijke' auto. In snelle bochten is het grensgebied goed te overzien en met een gevoelige voet op het gaspedaal is corrigeren geen probleem. De vrij directe besturing draagt daar wezenlijk aan bij, maar er zit wel wat te veel bekrachtiging op.
Daardoor wordt de Civic op de grote weg wat vaag en zoekerig en vergt hij meer aandacht dan strikt nodig zou zijn.
Een pittig vermogen vereist een aangepast onderstel en in dat opzicht stelt deze Civic niet teleur. De reacties op wegdekoneffenheden zijn prompt en adequaat, maar voor bestuurder en inzittenden is dat wel eens te veel van het goede.
De nogal krappe, vrij harde stoeltjes zitten niet echt lekker en dan gaat zo'n stug onderstel al gauw het algemene comfort bepalen.
Aan de andere kant zorgt de goed doordachte uitrusting van de kleine hatchback voor een heel leefbaar interieur. Weliswaar heeft de sterk aflopende driedeurs-carrosserie de achterpassagiers niet veel te bieden en is ook de kofferruimte minimaal, maar dat weegt bij zo'n sportief gifkikkertje minder dan bij een uitgesproken gezinswagen. Wie zijn oog op een 1.6 ESi laat vallen, doet er goed aan dat alles in zijn overwegingen te betrekken. Rationeel gezien zijn er in voor het geld ruimere, comfortabeler en praktischer auto's te koop, maar niet één toont het karakter dat Honda's VTEC-systeem zo uniek maakt.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 1.6 ESi
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.558

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.590 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 5.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.080 mm / 1.695 mm / 1.345 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 985 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 480 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
Honda Honda Civic

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic | v.a. €35.680

    95
    • 28 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    8
    • 10 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2006)

    3
    • 11 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (2014)

    2
    • 10 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i City (1998)

    Honda Civic 1.4i City (1998)

    2
    • 22 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Executive (2017)

    27
    • 20 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus (2017)

    12
    • 15 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    Honda Civic 1.8i-VTEC Silverstone (2009)

    2
    • 24 augustus 2021
meer reviews
Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

55

Op het oog lijkt dit misschien een doodgewone Honda Civic, maar we hebben het hier mooi wel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    186
    • 28 juni 2022
  • Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    Honda Civic 1.6 VTi - Op de Rollenbank

    55
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
Merk
Merk
  • Autosport
    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    'Honda zint op terugkeer in Formule 1'

    13
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    Hybride Honda Civic e:HEV: vanaf €35.680

    186
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Pilot: designstap terug

    Honda Pilot: designstap terug

    6
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    Nieuwe Honda Accord: bijna Honda's belangrijkste

    33
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    Nieuwe Honda CR-V: weinig verrassend interieur

    31
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    Honda Legend (1998) - Facelift Friday

    20
    • 17 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden