Honda Civic 1.6 VTi (1993)

autoreview

Honda Civic 1.6 VTi (1993)

Signalement

UitvoeringCivic 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht, aankoop, transport en toekomstplannen.

  • 160.000 km

Tijdens het dieselen met de Peugeot 307 besefte ik dat ik een hoop rijplezier mis. De Peugeot was er indertijd gekomen uit noodzaak, ik moest veel dagelijkse kilometers doen en Honda's die rijden op de "Gouden brandstof" zijn economisch niet haalbaar dan.

Kwa rijplezier was ik er dus op uitgekeken en ik wou op zoek gaan naar iets anders. Mijn hart kleurt zoiezo wit/rood als het over wagens gaat, dus werden de opties Lexus IS220D, Honda Accord, Subaru Legacy allemaal bekeken. Stuk voor stuk goede wagens, maar bovenal ook 'papa wagens'. Vermits ik me nog te jong voel om me in een luxe wagen te nestellen ging ik op zoek naar een jongensdroom. Een honda Civic EE9 of EG6. Pocket rockets zeg maar. De Civic VTi versies die standaard geleverd werden met een B16A1 (EE9) of de 10 pk sterkere B16A2 (EG6). Die laatste rolde dan met 160pk uit de fabriek. Voor zo'n kleine wagen met slechts dat gewicht kan je wel al raden dat menig wagen met een veel grotere cilinderinhoud zich mispakt aan zo'n Civic.

Ik maakte de zoektocht niet makkelijker voor mezelf, want ik wou persé een (zo goed als mogelijk) originele wagen hebben. In Nederland vind je genoeg EG6'en met een andere motor in die reeds aangepast zijn, maar daar moet je hier in België niet mee naar de keuringmeester gaan (als je het allemaal een beetje legaal wil houden tenminste).

Na even zoeken kreeg ik een gouden tip van iemand omtrent een EG6 uit Duitsland die op de velgen na in originele staat staat. De hele biedinghistorie op ebay onthoud ik u. Om een lang verhaal kort te maken, op woensdag 11/4 ben ik de wagen nabij Essen gaan ophalen. Na enige rompslomp met papieren en platen kon ik de wagen naar huis rijden. Na een rit van 300 km kan je toch min of meer al ondervinden wat je nu echt gekocht hebt.
Alhoewel de wagen enorm goed beschreven stond en zich in uitmuntende staat bevond (volgens de verkoper) zijn er hier en daar zoiezo punten waar aan gesjoemeld is. Dat zie je aan kleine details, of soms grotere dingen die niet helemaal goed zijn afgewerkt. Er is geklooid met de elektriciteit, en iets zegt mij dat dit gedaan is door mensen die er niet genoeg van af wisten (dat zie je aan de manier waarop).
Het belangrijkste misschien wel, is de motor. En daar valt niets op aan te merken. Draait goed en rijdt lekker. Stond bij aankoop trouwens 'stofferig', dus niet opgekuist om eventuele olielekken te maskeren. Een goed onderhouden (en dan bedoel ik nog niet maniakaal, maar gewoon een oliewissel om de 10k) B16 blok is bij normaal tot sportief gebruik gewoon niet kapot te krijgen.

Het is niet mijn bedoeling om te beginnen rijden met de wagen. Ik wil er eigenlijk terug een uitmuntende wagen van maken, zoals hij ooit uit de fabriek gereden is. De plannen zijn dus om de wagen volledig te herspuiten, in een originele honda kleur (waarschijnlijk het huidig R81 Milano Red). Verder worden de bodem en de wielkasten helemaal opgeschoond en ingekit om er weer 20 jaar tegenaan te kunnen gaan. Het onderstel ga ik nakijken en vernieuwen waar nodig. De motor gaat er dankzij de spuitwerken toch volledig uit moeten. Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om alle toleranties na te meten en om het blok terug fris te zetten (koppen vlakken, nieuwe pakkingen). Ook de elektriciteit ga ik helemaal opnieuw aanleggen, want daar is (zoals eerder vermeld) mee geklooid.

Dit wordt dus geen 'autoreview' waar ik iedere maand kan zetten hoe goed de wagen rijdt, hoe snel de banden slijten, of hoe raar de elektronica tegenwerkt. Misschien wordt dit wel een a-typische review en iets dat meer gelezen wordt door de liefhebbers (maar liefhebbers zijn we toch allemaal een beetje vanaf we op deze site onze ervaringen delen?).

Ik zal zorgen voor links naar foto's, plaatjes bij de praatjes maakt het allemaal wat leuker om lezen.

Tot de volgende!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens