Ford Taurus SE (2000) - Test

Ruimteveer

Ford Taurus SE

Omdat het vorige model Taurus nogal controversieel was, is Ford met zijn opvolger op 'safe' gegaan. Niet alleen qua ontwerp, maar ook qua veiligheidsuitrusting. Op dat gebied is de nieuwe gróte gezinswagen uit Amerika voorzien van tal van snufjes.

Functionaliteit stond bij het ontwerp van de nieuwe Taurus voorop. Verdwenen zijn de ovale achterruit en de aflopende achterkant. Daarvoor in de plaats een conventionele belijning met een aan het eind 10 cm hogere achterklep. Voorin groeide het interieur ruim 2 cm en achterin is bijna 5 cm meer hoofdruimte, terwijl inhoud van de bagageruimte met 10% is gestegen tot 480 liter. De grille is verbreed voor een betere koeling van de motorruimte, terwijl de motorkap iets omhoog loopt, zodat de luchtstroom over de ruitenwissers wordt geleid: minder water en minder windgeruis zijn het gevolg. En met grote, heldere reflectorlampen hoort de Taurus weer helemaal bij de moderne Ford-familie.

Veiligheid troef

Ford had al redenen om tevreden te zijn met de veiligheid van de vorige Taurus - die kreeg daarvoor een 5-sterren beoordeling van de Amerikaanse overheid - maar zat intussen niet stil.
De Taurus is het eerste model waarin Ford nu zijn nieuwe Personal Safety System heeft toegepast met bijna een dozijn technologieën die samenwerken om de auto tijdens een aanrijding te laten "denken". Zo wordt niet alleen de kracht van de aanrijding gemeten, maar bijvoorbeeld ook gesignaleerd of bestuurder (en/of passagier) de veiligheidsgordel om heeft en wat zijn afstand is tot het stuur. Aan de hand daarvan wordt bepaald of en zo ja met hoeveel kracht de airbags worden opgeblazen en de (vijf) veiligheidsgordels worden aangespannen en weer worden "losgelaten". Het spreekt vanzelf dat de Taurus is uitgerust met zij-airbags die hoofd en borstkas beschermen. Vreemd is het ontbreken van hoofdsteunen achterin, maar de achterbankleuning is vrij hoog doorgetrokken. Vernieuwde deurpanelen en armsteunen moeten tijdens een botsing beter in staat zijn krachten te absorberen.
Verder heeft de Taurus de primeur van de eerste auto met instelbare pedalen. Zij zijn vooral bedoeld voor korte bestuurders, die vroeger altijd dicht op het stuur moesten zitten om bij de pedalen te kunnen. Met een knopje in de zijkant van de stoel kan je de pedalen 7,5 cm verstellen.
De nieuwe Taurus, met zijn lengte van ruim vijf meter en een wielbasis van 2,75 m, heeft een ruim interieur. Heel ruim, mogen we wel zeggen. De veranderingen aan de carrosserie zijn inderdaad merkbaar ten goede gekomen aan de inzittenden. Op de achterbank riant plek voor drie, voorin veel schouderbreedte en een middenconsole van formaat. Daarin zit overigens in de SE een de CD-wisselaar voor 6 discs "verstopt" en dan is er ook nog opbergruimte. De lege bagageruimte gaapt je aan als een groot grijs gat. Jammer dat de toegang nog altijd een beetje nauw is.
De voor Nederland geïmporteerde Taurus is standaard uitgerust met leren bekleding, automatische airco, zonwerend glas, cruise control met geheugen, 60/40 neerklapbare achterbankleuning en een stereo radio/cassettespeler met de eerder genoemde CD-wisselaar.
Hoewel je bij zo"n ruime familie-auto niet meteen verwacht dat je strepen kunt trekken op het asfalt als je accelereert, komt de 1525 kg zware Taurus best goed weg. Met tractiecontrole, standaard op de Nederlandse SE-uitvoering, sprint hij in 8,6 seconden naar 100 km/h en zonder tractiecontrole doet hij er net 9 tellen over. Daarvoor zorgt de moderne aluminium 3-liter Duratec V6 met 203 pk en een maximum koppel van 272 Nm. Daarmee trekt hij goed op vanuit lagere toerentallen (al laat hij zich dan wel wat horen) en de automatische 4-traps transmissie schakelt daarbij redelijk snel en positief.
Met zijn geventileerde schijven voor en trommels achter, geassisteerd door ABS, remt de Taurus op adequate wijze af.
Aan het rijgedrag van de Taurus stelt een koper bij voorbaat geen sportieve eisen. Wel een comfortabele wegligging en een betrouwbaar weggedrag. Maar met zijn moderne quadralink achterwielophanging kan de Taurus best omgaan met een haastige bestuurder. De afstelling van het onderstel is beslist niet zacht en hij kan dan ook op hoge snelheid door lange bochten. Wordt het krapper, dan vertoont hij een matig onderstuur en is gemakkelijk te corrigeren met het gaspedaal.
Het gevoel in het stuur lijkt aanvankelijk wat indirect, maar dat is schijn. We denken dat de grip beter kan met andere banden dan de 215/60 R16 all weathers, die om de standaard aluminium velgen zijn gelegd. Maar nogmaals, de Taurus voldoet in alle opzichten aan de eisen van de kopers voor wie hij is bedoeld.

  • +Verstelbare pedalen
  • +Bijzonder ruim
  • +Zeer comfortabel
  • -Geen hoofdsteunen achterin
  • -Matige grip
  • -Trommelremmen achter

Signalement

Merk Ford
Model Taurus
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 34.034

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 149 kW / 203 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 272 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 61 l
Lengte / breedte / hoogte 5.020 mm / 1.855 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.755 mm
Massa leeg 1.525 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,6s
Brandstofverbruik 11,0 l/100km