Ford Mondeo Wagon 1.8i Business Edition (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.8i Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 92.000 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Eindelijk weer ruimte!
- 92.000 km
Omdat ik toch vooral een ruime kofferbak nodig heb, heb ik besloten om mijn VW Polo in te ruilen op een schitterende Ford Mondeo Wagon.
Tsja, eerste indruk. Een stuk volwassener auto in vergelijking met de Polo. Zoeft lekker over de weg, stil motortje. Voelt niet snel aan, maar is toch zeker vlot genoeg. Een bak ruimte waar je bang van kan worden.
Zodra de eerste 1000km er op staan komt er een uitgebreidere review.
Waardering hou ik laag omdat ik nog niet echt ervaring heb.
Fijn karretje!
- 95.000 km
Zo, de eerste 3000km zitten erop. Wat een fijne reiswagen!
Allereerst de binnenruimte; voorin zit je echt prima, een beetje onderuit, dus lekker relaxed. Het stuur is in alle standen te verstellen dus dat is ook mooi meegenomen voor de zitpositie. De zittingen van de stoelen zijn wat hard en een beetje te kort voor mij, maar door het geweldige onderstel worden hobbels toch niet te hard doorgegeven. Achterin is het iets krapper maar door een handige uitsparing in de voorstoelen kan je hier ook prima zitten. En dan de kofferbak. Met de bank omhoog is hij al groot, maar gooi je de banken plat....Sjonge jonge, daar gaat veel in!
Het rijden zelf: de 1.8 16v Zetec motor is een heerlijk stille reisgenoot. De kracht, 115pk, is niet bijster veel, maar om vlot mee te komen meer dan genoeg. De 0-100 sprint heb ik geklokt op 10,8 sec. De topsnelheid op de teller bedroeg ongeveer 195km/u. Op GPS was dit 187km/u. Dat is vlot zat in Nederland. Jammer dat ik in België geflitst werd met 150km/u! Eigen schuld, dikke bult!
Bij 100km/u draait de motor 2500 rpm. Bij 120 is dit 3000 rpm. Je hoort de motor dan niet eens! Hooguit wat banden en windgeruis. Prima motorruimteisolatie dus.
Het onderstel is heerlijk comfortabel, maar je hebt geen enkel idee dat je het contact met de weg verliest. Ook in snel genomen bochten blijft het contact met de weg gewoon prima. De besturing is lekker stevig. Niet te licht, niet te zwaar. De auto tordeert af en toe wat op schuin genomen drempels, maar dit leidt niet tot ernstig gekraak.
En dan het verbruik tot nu toe; bij alleen woon/werkverkeer kom ik op een verbruik van ongeveer 1 op 11,5. Met alleen snelwegkm, Amsterdam - Parijs kwam ik op 1 op 14,3. En ik rij aardig door op de snelweg. Tussen de 110km/u en 140km/u.
Kortom: een heerlijke ruime reiswagen, die redelijk zuinig met brandstof omgaat, een veilig weg gedrag heeft en ook zeer goed betaalbaar is.
Hij blijft lekker....
- 107.000 km
Afgelopen febuari moest de auto voor een beurt en apk. En waar ik al bang voor was gebeurde ook. De auto werd afgekeurd op de voorveren. Dus van de nood maar een deugd gemaakt en meteen 40mm laten verlagen. Hij staat nu een stuk mooier op z'n wielen. (die ook meteen vervangen zijn door origineel Ford Scorpio lichtmetaal in de bandenmaat 205/16/55.)
De beurt viel dus wel duur uit, maar dat kwam deels door het verlagen. Maar de auto kan wel weer een jaar vooruit. Hij stuurt nu een stuk strakker terwijl de vering niet abnormaal hard is. Op slechte wegen stuitert ie wel wat meer, maar op snelwegen en glad asfalt, waar hij het meest rijdt, zoeft ie super!
Kosten afgelopen jaar:
Beurt, apk en verlagen: € 900
Banden en velgen: € 400
Uitlijnen: € 57
Totaal: € 1357.
Blijft natuurlijk een smak geld, maar tot nu toe had ik nog geen enkele onderhoudskosten gehad. En de verlaging, velgen en banden waren niet nodig, dat wilde ik zelf!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.