Ford Mondeo HEV Hybrid (2018) - Test

Kiloknaller

33 reacties

Video
AutoWeek 43 2018
AutoWeek 43 2018

Je leest het in AutoWeek 43 2018

Het Mondeo-gamma is uitgekleed en de HEV, de Hybrid, staat sinds begin dit jaar als instapmodel op de prijslijst. Dat is bijzonder! Wij gaan op pad met de Mondeo-versie die je in Nederland maar zelden tegenkomt om te zien of die prijsverlaging de Mondeo Hybrid in 2018 nog tot een aantrekkelijke aanbieding maakt.

De Mondeo is ook vier jaar nadat de auto te laat op de Nederlandse markt verscheen (wegens het sluiten van Ford Genk in België) een slagschip om te zien. Met zijn lengte van 4,87 meter behoort hij tot de grotere jongens in zijn segment en is hij qua formaat vergelijkbaar met auto’s als de Opel Insignia en de Mazda 6. Met deze Mondeo is iets bijzonders aan de hand, want het is een variant die je op de Nederlandse wegen zelden tegenkomt. Onderhuids gaat namelijk geen EcoBoost schuil, maar een hybride aandrijflijn waar- voor Ford een patentovereenkomst met Toyota heeft gesloten. De hybride-badges en het bescheiden lichtmetaal wijzen er al op, maar het grote optische verschil zit hem in de achterkant. Kenners zien direct dat deze Mondeo een sedankont heeft. Fords Mondeo sedan-aanbod is in Nederland altijd minder compleet geweest dan dat van zijn hatchback- en wagon- broertjes. Tot vorig jaar kon je de sedan nog krijgen met twee benzine- en een stel dieselmotoren, al betrof het dan altijd de Vignale-uitvoering. Momenteel is de sedanversie alleen leverbaar als hybride. Sterker, het is ook de enige Mondeo die leverbaar is als hybride. Het leverings- gamma van de hatchback en de wagon is de afgelopen maanden vakkundig uitgekleed en de Hybrid is nu met afstand de goedkoopste Mondeo die je kunt bestellen. Je betaalt er grofweg 35 mille voor, zo’n zesduizend euro minder dan voor de hierna goedkoopste Mondeo, de hatchback met 1.5 EcoBoost die is aangekleed als ST-Line. Zit er een addertje onder het gras?

De opzet van deze aandrijflijn komt de Prius-rijder ongetwijfeld bekend voor. Voorin ligt een atmosferische benzine- motor die volgens het Atkinson-principe loopt, een 2.0 die 143 pk sterk is en die wordt bijgestaan door een 48 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 187 pk en 300 Nm, vermogen dat via een planetair tandwielstelsel, dat Ford eCVT noemt, naar de voorwielen gaat. Die elek- tromotor put zijn levensvreugde niet uit de benzinetank, maar uit een accupakket. Die opslagunit heeft een bescheiden capaciteit van 1,4 kWh, het is tenslotte geen plug-in hybride, dat in de bagageruimte een plek heeft gekregen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum