Fiat Stilo Multi Wagon

Multiklepper

Fiat Stilo
AutoWeek 2002 nummer 47
AutoWeek 2002 nummer 47

Je leest het in AutoWeek 2002 nummer 47

Dat het bouwen van een stationwagon iets meer is dan wat extra staal aan de achterkant van een hatchback lassen, bewijst Fiat met de Stilo Multi Wagon. Het geslaagde ontwerp is een mélange van een 'good old' stationwagon met flink wat snufjes MPV.

Het métier van auto-ontwerper klinkt een stuk romantischer dan het in werkelijkheid is. Hij moet met duizend en één dingen rekening houden en ziet z'n creativiteit meer dan eens gestuit worden door praktische of financiële hobbels. Ga maar na: zijn ontwerp moet om te beginnen mooi zijn, nou ja, in ieder geval niet lelijk, want de klant gaat niet voor joker rijden, hoe praktisch de auto ook moge zijn. Want daarmee komen we op punt twee: wat praktische, multifunctionele binnenruimte is wél een must vandaag de dag. Da's nou eenmaal de trend. En als de kosten ook nog een beetje in de smiezen worden gehouden, begint het al ergens op te lijken. Dan is het nog maar afwachten hoe het publiek zal reageren. Want een mooi ontwerp alleen staat nou eenmaal niet garant voor verkoopsucces. Het is op de designafdeling continu een kwestie van compromissen sluiten om iedereen tevreden te stellen. Bij de Italiaanse merken staat design van oudsher wat hoger in achting dan functionaliteit (of, in een tijdperk dat nog niet eens zo heel ver achter ons ligt: kwaliteit) en dus ook bij Fiat, hoewel dat merk zich altijd het meeste op Mario Met De Pet richt. Fiat laat zich met de nieuwe Stilo Multi Wagon van z'n beste kant zien en combineert een geslaagd uiterlijk aan veel interieurruimte en, jazeker!, multifunctionaliteit.

'Poten op de bank'
Hoewel de MW er uitziet als een gewone stationwagon, heeft 'ie zoals gezegd de nodige MPV-trekjes. Om te beginnen is de zitpositie iets hoger dan in de 3- en 5-deurs varianten, waardoor het instappen wat gemakkelijker gaat. Het instrumentarium is identiek aan die van z'n kleinere broertjes, maar het MPV-verhaal gaat vervolgens verder bij de passagiersstoel, waarvan je de leuning om kunt klappen en er een tafeltje annex voetenbank ontstaat. De uit twee delen bestaande achterbank is namelijk over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar (in Nederland is dat een optie) en de leuning ervan kun je een stuk naar achteren kantelen. Met de passagiersstoel omgeklapt creëer je zo een heerlijke 'zondagavond-poten-op-de-bank'-positie. De Nederlandse importeur heeft ervoor gekozen die verschuifbare achterbank niet standaard te monteren; alleen dán is het namelijk mogelijk om een compleet vlakke laadvloer te krijgen. Mét schuifsysteem kun je de achterbankleuningen niet helemaal plat leggen. Tijdens de persconferentie werd de vraag gesteld of het niet mogelijk was om een derde zitrij te monteren. Het antwoord van de designchef luidde dat dat wel mogelijk zou zijn, maar dat uit oogpunt van de esthetiek was gekozen om dat niet te doen. De achterkant zou dan verticaler moeten en het dak hoger. Blij dat ze dat achterwege hebben gelaten want de Stilo Multi Wagon smoelt prima zo, naar onze mening. Er borrelden zelfs wat Lancia Kappa SW-mémoires boven...

Multiklepper
Geinigheidje en tevens praktisch voor als je wat krap geparkeerd staat, is het los van de achterklep te openen achterruitje. Maak je vervolgens de hele klep open, krijg je toegang tot een zeer riant laadruim met aangenaam lage tildrempel. Al naar gelang het volume of de lengte van de lading, kun je 510 tot 1.480 liter aan spullen kwijt. Als de achterbank overeind blijft, valt er door te schuiven met die achterbank van de 510 liter een nog forsere 550 te maken. Fiat beweert dat er in totaal vijftig verschillende configuraties voor het interieur mogelijk zijn en dat er twintig vakjes en/of bekerhouders aan boord zijn – een echte multiklepper dus. We hebben het wegens tijdgebrek niet voor u nageteld. In het kader van de multifunctionaliteit werd er aan de leuning van de passagiersstoel een 'vliegtuigtafeltje' gemonteerd. Handig om je laptop op te zetten, volgens Fiat. Raden we u niet aan als u uw schootcomputer lief hebt; het plankje is niet de stevigste in z'n soort en bovendien te kort. En een laptop heet niet voor niets laptop.
De Multi Wagon is logischerwijs met dezelfde motoren leverbaar als de hatchbacks, met uitzondering van de 170 pk sterke 2.4 vijfcilinder uit de Stilo Abarth (komt wellicht later) en de basisbenzine van 80 pk. Blijven over de 1,6- en 1,8-liter benzinemotoren van respectievelijk 103 en 133 pk en de 1.9 JTD common rail-turbodiesel, die als 80 pk of als 115 pk-variant leverbaar is. Fiat hanteert in Nederland twee uitrustingsniveau's: Active en Dynamic, waarvan de laatste de meest luxueuze is - uiterlijk herkenbaar aan een iets andere achterklep. Standaard wordt elke MW uitgerust met veiligheidsbevorderende zaken als ABS, EBD (remkrachtverdeling), ASR (anti-doorslipregeling), MSR (zorgt dat de aangedreven wielen niet blokkeren bij terugschakelen) en zes airbags. Van huis uit krijgt 'ie bovendien een boordcomputer, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare ramen mee. Voor de meest betaalbare Multi Wagon, de 1.6 16V Active, rekent Fiat € 18.625 (indicatieprijs) en dat is zeker concurrerend te noemen. Voornaamste tegenstrever is de Peugeot 307 Break, die als 1.6 leverbaar is vanaf € 18.910. Fiat zet met de Stilo MW in ieder geval een prettige, stevige, ruime en fraai ogende nieuweling neer, waarvan ze er in ons land zo'n 2.000 tot 2.500 stuks denken af te zetten. In februari staat 'ie bij de dealer.