Fiat Stilo Multi Wagon 1.8 16v Dynamic (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo Multi Wagon 1.8 16v Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Fiat Stilo 1.8 Multi Wagon
- 65.000 km
Na vier heerlijke jaren rondgereden te hebben in mijn Alfa Romeo 156 Berlina, begon het tijd te worden voor iets anders. De 156 had ik gekocht in 2005, bouwjaar 1998, met toen 126.000 op de teller. Inmiddels was ik bijna precies 4 jaar verder. De teller van de 156 stond 248.000 kilometer. Er kwam het een en ander aan duur onderhoud aan onder de motorkap, de banden waren aan vervanging toe en ik was toch op zoek naar iets anders. De 156 kon ik vrij snel verkopen, particulier. Ik ving er een leuk bedrag voor.
Mijn vrouw en ik hadden besloten om een stationwagon te kopen. Altijd makkelijk, ook gelet op het feit dat wij 3 honden hebben. Dat was in de 156 altijd problematisch. We keken rond en er bleef een selectie van 3 modellen over. De Ford Focus en Fiat Stilo waren de grootste kanshebbers, met op iets grotere afstand de Nissan Primera. Nadat de keuze op de Primera leek te vallen, schitterend exemplaar, bleek deze auto net te zijn verkocht. Verder zoeken en toen kwam ik de volgende kandidaat tegen. Een zwarte Fiat Stilo Multi Wagon. Bouwjaar 2004, 42.000 kilometer, grijze lederen bekleding, ingebouwde navigatie met telefoon, nagenoeg alle fabrieksopties zaten op deze auto. Een proefrondje was snel gemaakt en de auto voelde goed.
Een week later was de Stilo van ons. Dit was in mei 2009. Inmiddels zijn we 8 maanden en 23.000 kilometer verder, en we kunnen alleen maar zeggen dat we heel erg tevreden zijn. De Stilo is een heerlijke auto om in te rijden. Binnenin genoeg ruimte en comfort, de stoelen zitten perfect. Het interieur is enigzins gedateerd, maar ziet er nog prima en overzichtelijk uit. De radio/navigatie/telefoon doet zijn werk naar behoren, evenals de dual climat control. Het lederen stuur ligt lekker in de hand. De achterbak heeft een zee aan ruimte en mensen die achterin zitten, hebben ook niets te klagen.
De buitenkant van de Stilo ziet er ook nog prima uit. Hoewel hij alweer 6 jaar oud is, is het een mooie, strakke auto. De 1.8 motor is geen geweldenaar, maar doet zijn werk gewoon naar behoren. De wegligging was niet optimaal. De Stilo stond voor op 2 low budget banden en achter 2 verschillende Pirelli's. Ik heb deze laten vervangen door 4 Dunlop Fast Response (205/55/16/H), balanceren+uitlijnen. Wegligging was daarna weer uitstekend. De motor is niet een van de zuinigste, maar is met heel normaal rijgedrag wel zo rond de 1 op 14 te krijgen.
Al met al zijn wij ontzettend tevreden over ons Stilo. Een mooie, goed rijdende auto, met een hoop luxe en ruimte.
Weer eens een update
- 125.000 km
Inmiddels alweer een poos verder. Tijd voor een update. Wat kan ik zeggen.......ik kijk met gemengde gevoelens terug naar de 2,5 jaar dat mijn vrouw en ik met de Stilo rijden. Inmiddels is de teller over de 125.000 kilometer gegaan en dit is allerminst zonder problemen gegaan. Er is toch het een en ander kapot gegaan, dit samen met behoorlijke onkosten.
Wat ging er allemaal fout:
-Al vrij snel, uiteraard buiten garantie, gingen de hoofd en de hulp cilinder van de koppeling kapot. Preventief meteen de koppeling mee laten vervangen.
-Niet lang daarna ging er een soort van kunsstof geleidertje kapot wat onder het koppelingspedaal zat. Hierdoor ging het pedaal heel stroef en kwam moeizaam terug. Laten vervangen.
-Thermostaat kapot, laten vervangen
-Hoes stuurkogel lek. Stuurkogel is door de Fiat dealer helemaal schoongemaakt en was nog goed.
-Wiellager linksvoor kapot, ontdekt tijdens het uitlijnen. Laten vervangen.
-Draagarmen (links en rechts) kwamen niet de APK door. Laten vervangen.
-Stelmotortjes van beide koplampunits kapot. In een keer..... Onderdeeltjes kosten 35 euro per stuk, kwam wel 300 euro arbeidsloon bij.
-Draagarm rechtsvoor kapot, laten vervangen.
Dit zijn de mankementen en dan komt er nog het reguliere onderhoud bij. Hierdoor is de Stilo voor ons een dure auto. Ook het elke 60.000 km vervangen van de distributieriem (ok, dit hadden we zelf moeten uitzoeken van te voren) is voor ons, met 35.000 km per jaar, een dure hobby. Vorig jaar zomer zijn rondom de remschijven en blokken vervangen en in maart is de Stilo weer voorzien van 4 nieuwe banden, wederom de Dunlop Fast Response.
Dan zit er ook nog het een en ander aan te komen. Het onderstel aan de voorkant is nu goed, maar sinds kort doet de achterkant weer vreemd. Binnenkort gaat hij weer de brug op. Doordat er elke keer wat met het onderstel is, heb ik zelden een goed rijdende auto gehad. Vooral binnen de bebouwde kom is dit heel vervelend. Ook het olieverbuik is hoog te noemen. Elke 1000 km zo'n liter olie.
Is alles dan slecht en kommer en kwel? Nee, dat niet. Motorisch doet de Stilo het gewoon heel goed. De 1.8 benzinemotor is een gedateerde motor, maar er zit nog best power in. De motor loopt soepel, trekt goed door en pas nog in Duitsland een mooi stuk snelweg gehad, waar de teller net over de 200 ging. Op de navigatie werd toen 192 aangegeven. Hier doen we het natuurlijk helemaal niet voor, maar motorisch gezien kan ik prima door een deur met de Stilo.
Binnen nog steeds een prima wagen. De lederen zetels blijven goed en zitten nog uitstekend. De Airco doet het na een goede airco beurt weer als nieuw. Connect nav gebruiken we niet. De radio doet het prima. Mooi geluid en de cd speler speelt alles probleemloos af. Buiten heeft de auto hier en daar wat schade. Ik moet mezelf eens een schop geven en de Stilo van binnen en buiten weer eens te gaan poetsen.
Al met al ben ik niet tevreden met de Stilo. Ik weet dat je met een 2e hands auto altijd problemen kan krijgen, maar toen ik de Stilo kocht, 5 jaar oud en 42.000 op de teller, had ik al deze problemen niet verwacht. Het plan is om nog zo'n 2 jaar te blijven rijden in de Stilo. Wat we dan gaan kopen????? Geen idee..... Verlanglijstje waarvoor we nu sparen bestaat uit: Ford Focus (station), Volvo V50/70, Renault Laguna (station) en als outsider de Honda Accord (station). Het zal hoe dan ook weer een 2e hands worden. Na 2 Fiat Punto's, een Alfa Romeo 145 en een 156 en deze Stilo ben ik aan wat anders toe. Even niet meer een Italiaan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.