Fiat Stilo Multi Wagon 1.9 JTD 115 Dynamic (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stilo Multi Wagon 1.9 JTD 115 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
wat bezielde mij
- 163.000 km
In 2008 was het dan zover. De bravo moest vervangen worden aangezien hij al op leeftijd kwam en de 300.000km naderde. Tevens speelde mee dat er een uitbreiding van mijn gezin op komst was.
Na het nodige leeswerk op internet bleek toch echt dat de Stilo het beste aan onze wensen voldeed.
We wilden namelijk een station met een dieselmotor, niet te oud, niet teveel kilometers en de nodige luxe.
Nu 2 jaar en 40.000km verder vraag ik me af waarom er zoveel mensen zijn die de Stilo nog zo positief beoordelen in hun review.
In de afgelopen twee jaar heb ik de volgende zaken al aan de auto moeten vervangen/repareren.
- Stekkerverbinding onder de linker voorstoel. Is een bekend
kwaaltje van de Stilo.
- 2 maal een olielekkage gehad van de kleppendeksel
- linker en rechter voorveer gebroken. Er zitten dan schotels
onder, maar de veren liepen komen dan nog steeds tegen de
banden aan.
- cd-wisselaar kreeg kuren en speelt geen cd's meer af.
- 3de remlicht was kapot.
- stelmotor rechter koplamp was kapot.
- gasveren van de kofferklep zijn aan vervanging toe. Deze zakt
nu door zijn gewicht gewoon naar beneden.
Buiten de bovenstaande reparaties waren er ook nog gewoon de kosten van het normale onderhoud. Hij moet binnenkort weer voor de 160.000km beurt en ik houd mijn hart vast.
Wat me nog het meeste verbaasd is dat ik met de Stilo meer problemen/reparaties heb gehad dan met zijn voorganger, de Bravo.
Ik durf ook wel te stellen dat de Bravo beter in elkaar zit dan de Stilo.
Bij de Stilo hoor je continu rammeltjes, resonanties etc.
Bij iedere hobbel/drempel zit je bij een iets hogere snelheid dan stapvoets met je bumper en/of bodemplaat aan de grond.
De veren/schokdempers zuchten bij iedere drempel. Volgens de garage was er verder niets mis mee.
Als je 120/130 op de teller heb zie je niets in je binnenspiegel, want die trilt als een rietje.
Rijd je met koude motor dan rammelt en piept het dashboard als in de jaren 80.
De motor is krachtig en reageert goed op het gas, maar zijn loopcultuur is niet meer van deze tijd.
De 105 pk jtd die in de Bravo lag liep een stuk rustiger.
In het veergedrag is ook geen balans. De voorkant is te zacht en de achterkant te stug. De achterzijde is pas lekker als je de kofferbak lekker vol hebt zitten met spullen.
Waar ik met de Bravo amper de garage zag ben ik met de Stilo kind aan huis.
Het is dat je niets meer terugkrijgt bij een inruil, maar anders was hij gisteren al weg.
De volgende auto wordt dan ook geen Fiat meer aangezien er ook geen waardige opvolger is van de Stilo Station.
Bravo is er alleen als 5 deurs en de Croma is te groot en te duur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.