Ferrari Superamerica (2005)

Historisch erfgoed

Ferrari Superamerica
Kleine, exclusieve series met extra pit; dat maakte in de jaren '50 en '60 Ferrari's met het label Superamerica tot ware verzamelobjecten. De naam en de geest keren terug met de cabrioversie van de 575.

Hij is al uitverkocht, de nieuwe Superamerica. Op de hele wereld zijn er slechts 559 mensen die er eentje hebben. Waarvan zes in Nederland. Het opvallendst is de glazen cabrioconstructie met de naam 'Revocromico', een samentrekking tussen revolutionair en chromatisch. Een ingenieuze zonnehemel (1,13 x 0,84 meter), die binnen tien seconden elektrisch naar achteren roteert. Het paneel is 5,8 centimeter dik en bestaat uit twee glasplaten met daartussen een kunststof folie. Eén van de delen is gecoat met een meervoudige elektrochromatische film. Met een schakelaar op de middenconsole kun je het glas in vijf tinten instellen. De lichtste stand is vergelijkbaar met een conventioneel zonnedak, in de donkerste wordt nog slechts één procent van de zonnestalen doorgelaten.
De lijn van het dak loopt fraai over in de twee driehoekige pilaren op de achtersteven, een herkenbaar stijlelement van vroeger. Eigenlijk vinden we de Superamerica in gesloten toestand dan ook mooier dan open. Omdat glas niet zo flexibel is als metaal, is er extra veel aandacht geschonken aan de verstevigingen van het chassis en de structuur rondom het dak. Want je wilt natuurlijk niet dat er door overdadige torsie spontaan een scheur ontstaat in die fraaie zonnehemel. De verstevigde voorruitstijl en de pilaren fungeren bovendien als roll-bars ter bescherming van de inzittenden.
Nadat je het dak handmatig hebt ontgrendeld, roteert het met één druk op de knop pakweg 180 graden naar achteren, waar het met behulp van twee klemmen verankerd wordt. Binnen tien seconden is de Superamerica getransformeerd van coupé naar cabriolet. Omdat het achterruitje ook 180 graden draait, blijft het verticaal staan en fungeert daarmee als windvanger.


Transformatie
De 540 pk's zijn er 25 meer dan in de 575M Maranello. Verkregen door finetuning van het inlaattraject en een aangepast uitlaatsysteem. De acceleratie is waanzinnig: van nul tot honderd in 4,2 seconden, van honderd tot tweehonderd in iets meer dan negen tellen. Tel daarbij de top van 320 km/h en de Superamerica is een van de snelste cabriolets ter wereld. De koersvastheid op hoge snelheden is fenomenaal. Hoewel Ferrari claimt dat de torsie- en flexwaarden door de diverse verstevigingen nauwelijks onderdoen voor die van de Coupé, zijn er opvallend veel vibraties voelbaar in de stuurkolom. Mede te wijten aan het GTC-pakket (inclusief keramische remmen) waarmee ons testexemplaar is uitgerust. Keerzijde daarvan is het vlijmscherpe stuurkarakter.

De motor, de laatste versie van de F1-versnellingsbak (0,18 seconden schakeltijd), de besturing en het onderstel vormen een zeer homogeen geheel. De Superamerica voelt lichtvoetiger dan de 1.790 kilo's doen vermoeden. Dankzij het sperdifferentieel en de ruim dertig centimeter brede Bridgestones heeft ook de achterkant een surplus aan grip. Pas echter op als je de traction control uitzet, want áls de grens bereikt wordt, kan de kont verraderlijk snappy zijn.

De Ferrari Superamerica transformeert niet alleen moeiteloos van coupé tot cabriolet. Met hetzelfde gemak verandert deze cavallino rampante van een exclusieve boulevardcruiser in een volledig losgeslagen scheurijzer. Een uniek stuk historisch erfgoed, dat waarschijnlijk nu al meer waard is dan wat de eigenaars
ervoor neergeteld hebben.

Signalement

Merk Ferrari
Model Superamerica
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 329.816

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.748 cc
Maximaal vermogen 379 kW / 515 pk bij 7.250 tpm
Maximaal koppel 589 Nm bij 5.250 tpm
Inhoud brandstoftank 105 l
Lengte / breedte / hoogte 4.549 mm / 1.935 mm / 1.277 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.730 kg
Banden voor255/40ZR18Prijzen
Banden achter295/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 325 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,2 s (fabrieksopgave: 4,3 s)
Brandstofverbruik 22,9 l/100km
CO2-uitstoot 547 g/km