Daewoo Tacuma 1.6 Style (2004)

De prijs die je betaalt

Daewoo Tacuma 1.6 Style
Met een budget van twintig mille voor een flinke MPV is het lastig winkelen. Een Daewoo Tacuma lijkt dan ideaal; veel ruimte voor je geld. Maar misschien betaal je de prijs voor 'n gebrek aan raffinement.

In dit verhaal speelt Daewoo een glansrol als prijsvechter. En dan hebben we zelfs te maken met een duurdere uitvoering van de Koreaan. De geteste 1.6 Style kost € 19.295, een basis-Tacuma 1.6 Spirit € 16.495. Daarmee bevindt deze auto zich in het speelveld van de Berlingo-achtige semi-bestelauto's en kleinere MPV's als de Fiat Idea. Wat je extra krijgt bij de Style ten opzichte van de Spirit zijn bijvoorbeeld de airco, elektrische ramen achter en mistlampen. Helaas heeft de Tacuma geen hoofdairbag, kennelijk is het ontwerp te oud om die nog te kunnen integreren; verder mist hij geen essentiële zaken.
Deze MPV maakt beslist geen kale indruk en de afwerking is verzorgd. De materialen ogen en voelen wel aangenaam, maar de styling is gedateerd. De designers hebben goed begrepen wat de beste plek voor een radio is – hoog in het dashboard – maar ze zijn helaas nog niet toegekomen aan het ontwerpen van een ingebouwde audio-installatie. Het instrumentarium bevat duidelijk afleesbare meters.

Instappen gaat prima en als je eenmaal zit, kan Het Grote Instellen beginnen. De bestuurdersstoel telt liefst vier knoppen: één voor de rugleuning, één voor de lendensteun en twee voor de zithoogte, op bips- en knieniveau. En hoewel het stuur alleen in hoogte verstelbaar is, kun je best 'n goede zitpositie vinden. Er is meer dan genoeg plek in deze Koreaan, ook volwassenen hebben voldoende bewegingsvrijheid. Twee althans, die op twee normale (buitenste) stoelen plaatsnemen. De middelste stoel is smaller dan de andere twee. Achterin staan drie stoelen, die opklap- en uitneembaar zijn. Een echt vlakke laadvloer ontstaat er na het wegklapwerk evenwel niet. Staat het meubilair weer rechtop, dan kan de middelste rugleuning dienst doen als tafeltje en bekerhouder. De Tacuma heeft vakjes in de wagenvloer. Opbergruimte voorin in het interieur is verder in ruime mate voorhanden.


Trage motor
De benzinemotor vormt het minst aantrekkelijke aspect van de Tacuma. Daewoo monteert een 1.6 zestienklepper van 105 pk en 143 Nm. Zet je alles op alles in de 0-100-sprint, dan neemt de Daewoo 13,6 seconden de tijd. Bij het accelereren in de derde en vierde versnelling is de Tacuma toch wel erg traag. Het brandstofverbruik valt ook al niet mee; we scoorden 1 op 10,0. Een pluspunt is dat de Daewoo-motor bij constante snelheden relatief stil is. Bij 120 km/h overstemt het minder vermoeiende wind- en bandengeruis de motor.
De Tacuma schakelt zwaar en de achteruit laat alleen kraakloos inschakelen als je héél voorzichtig bent. Hinderlijk is de kantelneiging van de motor; je moet omzichtig met gas en koppeling omgaan om vervelend schokken van de aandrijflijn te voorkomen. Liefhebbers van hoogwaardige rij-eigenschappen moeten de Daewoo maar negeren. Natuurlijk zijn het geen hete hatchbacks, maar ook een MPV moet strak kunnen sturen en lekker op de weg liggen. Maar de Koreanen hebben ingezet op een maximum aan comfort. Het onderstel absorbeert korte oneffenheidjes goed, maar de auto deint te veel over langere oneffenheden. Helaas heeft de Tacuma ook een sterke neiging tot overhellen, een vrij indirecte besturing die rond de middenstand akelig vaag is. Het bochtgedrag is goedmoedig.

Signalement

Merk Daewoo
Model Tacuma 1.6 Style
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.350 mm / 1.755 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.247 kg
Laadvermogen 581 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden195/60R15Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,5 s / 9,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,0 s / 22,0 s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 208 g/km