Daewoo Tacuma 1.6 Style (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tacuma 1.6 Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn auto is deel van m’n werk: mijn mobiele kantoor, woon-en leefruimte. Ik rijd al meer 30 jaar tussen de 40- tot 60.000 km km per jaar in de meest uiteenlopende merken. Van Austin Princess, via Lada Niva, Volvo 460 en Skoda Octavia tot Renault Laguna. Al met al meen ik de rij-ervaring te hebben om te mogen oordelen. Daarbij besef ik goed niet aan status e.d. te hechten maar wel heel veel aan betrouwbaarheid. En ik moet over veel, flexibele ruimte beschikken.
Vanwege de perfecte prijs/pret-verhouding werd het dit keer een Tacuma op LPG: het is dan november 2004.
Dankzij de prima dealer in Emmen kon ik al na enkele weken de weg op. Vanwege commentaar van familieleden niet helemaal zonder spanning: zou dit zijn wat ik zocht, hoe is de kwaliteit etc.
Nu na 30.000 km in ruim 9 maanden is m’n oordeel: prima.
Alles is verstelbaar zodat je ook op lange afstand, bijv. naar Denemarken of Oostenrijk, comfortabel zit. De standaard snufjes als airco, CD-wisselaar, veel bergvakjes en de opklapbare stoelen maken het gebruik voor vervoer van mensen&materialen aangenaam en een makkie. Er kon zelfs een uitgeleende 2x14 ladder mee worden vervoerd !
Natuurlijk zijn er ook zaken die nog beter kunnen.
De versnellinsgbak is geen warm-mes-door-de-zachte-boter type maar, na het inlopen, wel goed. De motor laat zich, tijdens optrekken, goed horen, wat rauwer dan verwacht. Het brandstof verbruik is niet dorstig maar ook geen summum van zuinigheid, terwijl mijn rijden veel lange afstanden op constante snelheid omvat.
De wegligging, die voor mij overigens niet doorslaggevend is, is goed. Wel laat de hoge opbouw zich, meer dan bij een Renault Laguna, voelen als er zijwind staat.
Remmen, stuurbekrachtiging e.d. kunnen een vergelijking met merken zoals Renault, Skoda en Volvo zonder blikken of blozen aan.
Voor mij een auto-keus die voor herhaling vatbaar is. Daarbij speelt de prima ervaring met de dealer natuurlijk ook een rol. Sinds jaren voel ik mij weer Koning Klant, terwijl dit toch geen peperdure bolide is met bijbehorende marges.
De dag dat LPG werd ingebouwd - de installatie zat in de actieprijs - stond gratis een leenauto klaar. Een misverstand over de cd-wisselaar werd zonder kik opgelost door er een gratis in te bouwen. Elke afspraak rond het bestellen en leveren werd correct nagekomen.
PROBLEMEN
Na ± 500 km een band stuk gereden op zo’n bierflesje dat Denen graag in de goot achterlaten. Gelukkig kon ik een volwaardig reservewiel monteren en naar huis rijden.
De dealer sprak zijn verontschuldiging uit, dat dit helaas niet onder de garantie viel.
Na het fors uit de vering krikken voor het vervangen van genoemde ´platte pijp´ trad een schurend geluid op bij de silentblocks voor. Is direct verholpen, met als commentaar: dat heeft u niet besteld, dus dat moet weg.
Verder nog helemaal niks aan problemen gehad. Houden zo.
Na enige weken was het zo ver: na 15.000 km, de 1e service beurt. Mijn klachten bleven beperkt tot: muffe lucht uit de airco en van de winter weer een schurend geluid bij het ver inveren. Alles is probleemloos verholpen. Tegelijk is er een trekhaak onder geschroefd. Met angst en beven de rekening afgewacht, want bij m’n vorige trekhaak-escapade kostte dat stuk ijzer ruim 1.100 gulden voor een Skoda Octavia. De hele rekening nu, servicebeurt-PLUS-trekhaak was Euro 630,-! En alles keurig gespecificeerd. Waarbij mij opviel dat de prijzen voor olie e.d. normaal waren en de hoeveelheid precies dat was wat er in kan. Meetal zien garages kans om bijna een liter meer in rekening te brengen en ook nog eens tegen de prijs van vloeibaar goud.
Alweer een positieve ervaring; het kan niet op.
Nu na 30.000 km, waaronder veel snelweg met 140 km/u, landwegen in Drenthe en Denemarken en bergen in Oostenrijk, ben ik alleen nog maar meer tevreden: wat een verademing na alle gehannes met Franse auto’s in het verleden. Even een servicebeurt afspreken en weer blazen.
Bij 30.000 km zijn de Tacuma en de Twingo van mijn vrouw gelijktijdig naar hun garage geweest en weer terug. Dat was schrikken, zowel positief als negatief.
Waar Daewoo voor een complete beurt slechts 149 Euries vraagt, kost de Renault bijna het dubbele. Met ook nog eens het moeten vervangen van een voorveer. Dat wordt dus ook een Daewoo/Chevrolet als 2e auto.
Meteen na het verlopen van de garantie - in mijn geval de 100.000.km grens - viel ik in de prijzen. Met een diepe zucht die weinig goeds voorspelde viel alles stil. En dat nog wel op een veredelde zandweg in Drenthe waar de overdaad aan Koos von Spee zijn struikensnuivers het tempo op max. 80 houden. Dubbel pecht ook want op zo’n lokatie ben je de, nu eindelijk onder concurrentievuur liggende ANWB/Wegenwacht eigenlijk onvindbaar; erger nog, voorbij Zwolle heb je feitelijk geen levensvatbaar bestaansrecht voor de koene ridders in het geel. Na enige moeite en met veel hulp van het thuisfront - waar zou je zijn zonder gsm? - toch gevonden en, eerlijk is eerlijk, ook goed geholpen. De diagnose was bloedstollend van compactheid en impact: da’s een gebroken distributieriem, een klein onderdeel met grote schade. Direct smadelijk afgesleept naar Emmen, door een angstaanjagende sleepwagen met sympathieke en behulpzame redder-in-nood die voor het eerst de joystick van de sleepwagen mocht bedienen. Het heft 5 jaar van m’n leven gekost om te zien hoe de gewonde Tacuma op een soort hooivork werd geprikt om op de achterwielen te worden afgevoerd. Reparatie na enkele dagen rond en de factuur ook: 1.938,-- Euries, bruhhhhhhhh.
Dat bedrag is na 1 telefoontje waarin ik kon vertellen dat al het onderhoud volgens het boekje was geweest en de riem ver binnen de opgegeven termijn was geknapt omlaag bijgesteld (zo heet dat in Den Haag, maar dan is omlaag wel omhoog) tot de prijs van een reguliere vervanging van de riem. Dus valt er slechts 500,-- af te dragen. Niet leuk maar wel erg solide van de dealer. Daar moet ik vaker naar toe, bij wijze van spreken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.