Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2003)

Voordelig kunstwerk

Citroën Xsara Picasso 1,8i 16V
De eigenwijs vormgegeven MPV doet het in de verkoop goed, een teken dat een bijzonder design wel degelijk kan aanslaan. De Citroën heeft eigenlijk geen neus, en profil oogt de auto daardoor ovaal. Maar ja, als er Picasso op staat, mag het er natuurlijk best een beetje bijzonder uitzien.

In de Picasso zit je vrij hoog en staat het dashboard relatief laag. Dat geeft een ruimtelijk effect dat wordt versterkt door het centraal geplaatste display met digitale cijfers. Je hoeft niet direct het instructieboekje door te werken om de juiste knopjes te vinden, maar de vele hendels en stengels werken soms verwarrend. Natuurlijk is het fijn als je daarmee de audio-installatie kunt bedienen, of de cruise control, maar je graait vaak mis wanneer je bijvoorbeeld de richtingaanwijzer wilt aanzetten.
Het interieur oogt oerdegelijk. De afwerking van de Picasso is dik voor elkaar, maar op het gebied van het zitcom­fort blijft de Picasso een beetje achter. De stoelen zijn zacht en bieden vrij weinig steun; boven­dien vinden we de leuningen en de zittingen wat te kort. Wie achter in een Picasso plaatsneemt, kijkt over de voor­passagiers heen en beschikt over vol­doende beenruimte. De Picasso heeft achterin drie aparte stoelen, waarvan de middelste iets smaller is. Citroën vond vijf zitplaatsen wel genoeg en dat zie je ook aan de vormgeving. Achterin geldt voor de Picasso hetzelfde als voorin: de zittingen zijn te klein. Door de holte in de zittingen krijgen je benen bovendien weinig steun en dat wordt op den duur vermoeiend.
Die drie stoelen zijn wel handig want je kunt ze per stuk verwijderen, waardoor bijvoor­beeld een fiets net even makkelijker mee kan of je kunt er van één de leuning naar voren klappen waardoor een tafeltje ontstaat. Als je een bed moet vervoeren ben je een autofabrikant reuze dankbaar als je alle achterstoelen van je MPV eruit kunt halen. De stoelen klap je in met hendels, het ontgrendelen aan de onder­kant vraagt iets meer inspanning. De Xsara Picasso ontpopt zich met verwijderde stoelen als een ware bestelauto en biedt een laadruimte van maar liefst 2.128 liter!

Gedeelde techniek
Een auto kan over nog zo'n veelzijdig interieur en over legio opbergvakjes beschikken, het is nog altijd erg belangrijk hoe hij rijdt. En er is met het weggedrag van de Picasso maar weinig mis. Hij helt wel over in bochten en heeft wat onder­stuur, maar het onderstel biedt voldoende comfort. De Xsara Picasso deelt uiteraard veel techniek met de Xsara. De Citroën voelt overigens vlotter aan dan hij is, de meetresultaten stellen wat teleur. In de Picasso zijn de slagen van de versnellings­pook erg lang; zo moet je om de bak in vijf te zetten een ferme slag maken. Je kunt bijna tegelijkertijd het dashboardkastje openen.
Wie puur naar de prijzen kijkt, zal bijzonder geïnteresseerd zijn in de Xsara Picasso. Wij kozen de 1.8i 16V met de meest luxe uitrusting, die 23.730 euro moet kosten. Standaard heeft de Picasso zaken aan boord die we eigenlijk vanzelfsprekend vinden, zoals ABS, een airbag voor de bestuurder en de passagier en cruise control. Zij-airbags zijn eveneens aanwezig. Automatische airco en elek-trische raam­bediening achter zijn ook standaard op de Exclusive.
Geinige vondst is de Modubox, een inklapbaar bood-schappen­wagentje dat in de bagageruimte zit. Bovendien staat de Picasso standaard op lichtmetalen wielen.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara Picasso 1.8i 16V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.815

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.749 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.276 mm / 1.751 mm / 1.637 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 655 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 17,7 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.