Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2003)
Voordelig kunstwerk
In de Picasso zit je vrij hoog en staat het dashboard relatief laag. Dat geeft een ruimtelijk effect dat wordt versterkt door het centraal geplaatste display met digitale cijfers. Je hoeft niet direct het instructieboekje door te werken om de juiste knopjes te vinden, maar de vele hendels en stengels werken soms verwarrend. Natuurlijk is het fijn als je daarmee de audio-installatie kunt bedienen, of de cruise control, maar je graait vaak mis wanneer je bijvoorbeeld de richtingaanwijzer wilt aanzetten.
Het interieur oogt oerdegelijk. De afwerking van de Picasso is dik voor elkaar, maar op het gebied van het zitcomfort blijft de Picasso een beetje achter. De stoelen zijn zacht en bieden vrij weinig steun; bovendien vinden we de leuningen en de zittingen wat te kort. Wie achter in een Picasso plaatsneemt, kijkt over de voorpassagiers heen en beschikt over voldoende beenruimte. De Picasso heeft achterin drie aparte stoelen, waarvan de middelste iets smaller is. Citroën vond vijf zitplaatsen wel genoeg en dat zie je ook aan de vormgeving. Achterin geldt voor de Picasso hetzelfde als voorin: de zittingen zijn te klein. Door de holte in de zittingen krijgen je benen bovendien weinig steun en dat wordt op den duur vermoeiend.
Die drie stoelen zijn wel handig want je kunt ze per stuk verwijderen, waardoor bijvoorbeeld een fiets net even makkelijker mee kan of je kunt er van één de leuning naar voren klappen waardoor een tafeltje ontstaat. Als je een bed moet vervoeren ben je een autofabrikant reuze dankbaar als je alle achterstoelen van je MPV eruit kunt halen. De stoelen klap je in met hendels, het ontgrendelen aan de onderkant vraagt iets meer inspanning. De Xsara Picasso ontpopt zich met verwijderde stoelen als een ware bestelauto en biedt een laadruimte van maar liefst 2.128 liter!
Gedeelde techniek
Een auto kan over nog zo'n veelzijdig interieur en over legio opbergvakjes beschikken, het is nog altijd erg belangrijk hoe hij rijdt. En er is met het weggedrag van de Picasso maar weinig mis. Hij helt wel over in bochten en heeft wat onderstuur, maar het onderstel biedt voldoende comfort. De Xsara Picasso deelt uiteraard veel techniek met de Xsara. De Citroën voelt overigens vlotter aan dan hij is, de meetresultaten stellen wat teleur. In de Picasso zijn de slagen van de versnellingspook erg lang; zo moet je om de bak in vijf te zetten een ferme slag maken. Je kunt bijna tegelijkertijd het dashboardkastje openen.
Wie puur naar de prijzen kijkt, zal bijzonder geïnteresseerd zijn in de Xsara Picasso. Wij kozen de 1.8i 16V met de meest luxe uitrusting, die 23.730 euro moet kosten. Standaard heeft de Picasso zaken aan boord die we eigenlijk vanzelfsprekend vinden, zoals ABS, een airbag voor de bestuurder en de passagier en cruise control. Zij-airbags zijn eveneens aanwezig. Automatische airco en elek-trische raambediening achter zijn ook standaard op de Exclusive.
Geinige vondst is de Modubox, een inklapbaar bood-schappenwagentje dat in de bagageruimte zit. Bovendien staat de Picasso standaard op lichtmetalen wielen.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara Picasso 1.8i 16V |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 21.815 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.749 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.276 mm / 1.751 mm / 1.637 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.220 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 655 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 17,7 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 187 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 2.0 HDi (2000)

Occasion Test: Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive (2003)

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.