Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V Différence (2003)

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V Différence (2003)

UitvoeringXsara Picasso 1.8i 16V Différence
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017

De beste auto die ik niet wilde hebben

Na het plosteling overlijden van de Scenic kort in een Skoda Fabia gereden, maar om kort te gaan: die was volkomen afgeragd. Op zoek naar een vergelijkbare MPV dus, maar de betrouwbaarheid van de Renault, de bouwkwaliteit van een Tacuma, het gewicht van een Zafira en de prijs van een Touran lieten de Citroen Picasso als optie. Op internet gezocht naar een mooie versie van recent bouwjaar, ze zijn 10 jaar gemaakt!

Om te kijken of de zitpositie bevalt, even de dichtstbijzijnde occasion gezocht, een oude grijze uit 2003 dus deze wilde ik niet zelf. Tot we er in stapten. Mooi interieur in nieuwstaat, 1 eigenaar gehad, alle onderhoud gehad en door het bouwjaar een goede prijs. Vooruit, we kijken wel een jaartje voor dat geld.

De korte versie: na 4 jaar en bijna 100.000km is dit de beste auto gebleken die ik prive ooit gehad heb.
Pefecte (hoge) zit met armsteun, heerlijk klimaatsysteem en altijd ruimte genoeg, zoonlief van 1,95 past er zelfs in. Je kunt achterin zelfs de 3 stoelen er uitnemen, dan heb je een bus met vlakke laadvloer.

Wat uitgebreider: We hebben als 2e eigenaar het stipte onderhoud netjes aangehouden. Dat maakt of een auto goed blijft of niet. Dat betekent dat hij gewoon z'n beurten heeft gehad en bij ruim 2 ton de distributieset.
Gemiddeld elk jaar zo'n 600 euro aan onderhoud, maar per 25.000km is dat niks.
Bij 165.000km: klein onderhoud, aansluitend op dat van de vorige eigenaar. Olie, filters en wat lampjes.
Bij 180.000km: Grote beurt met nieuwe 4 seizoenenbanden rondom en reset want motorlampje brand, de uitlaatsensor wijkt iets af. De meetwaarden zijn echter goed. Dat lampje zou trouwens voortaan terug blijven komen, dus genegeerd. Verder geen bijzonderheden.
Bij 205.000km: kleine beurt, kraakje in de voortrein opgelost met nieuwe rubbers. Motorlampje uitgezet, die komt vanzelf wel weer terug. Niet boeiend.
Bij gebrek aan vervoer zakelijke ritten gemaakt, onder andere naar Frankrijk: met de kilometervergoeding de auto in een jaar bijna terugverdiend...
Bij 225.000km: grote beurt met distributie. De auto bevalt zo goed dat we dat voor hem overhebben. De dagwaarde van zo'n Picasso bestaat uitsluitend nog uit de staat van onderhoud, zo moet je ook rekenen. En door...
250.000km: Een mijlpaal die we niet ingecalculeerd hadden voor deze goedkope, tijdelijke auto. Inmiddels 18 jaar oud heeft hij af en toe een rammeltje en kraakje, en er moet elke 3000km een litertje olie bij, maar het blijft een betrouwbare metgezel. Alles blijft naar behoren werken, de stoelen zitten nog prima en de verhouding tussen afmetingen, gewicht en flexibiliteit zijn ongeëvenaard. Ik heb geen gelijkwaardig alternatief kunnen ontdekken, dus ga binnenkort op zoek naar de jongste beschikbare (2010 denk ik) Picasso met zo weinig mogelijk kilometers, want ik hoef niks anders.
Tot die tijd blijft deze gewoon doorgaan.