Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Xsara Picasso

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)

Overtreft de leerling de meester?

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)
  • Autotest
1 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de wereld van de kunst komt het regelmatig voor dat een leerling z'n meester overtreft. Citroën heeft voor haar midi-MPV goed kunnen kijken naar tal van 'voorbeelden'. Hebben ze met de Picasso een meesterwerk afgeleverd?

De naam van Citroëns nieuwste model verraadt dat het gebaseerd is op de Xsara. Maar goed dat ze dat erbij zeggen, want er valt geen enkele overeenkomst met de vijfdeurs hatchback te ontdekken. Zo is de wielbasis van de Picasso 22 centimeter langer, is de carrosserie 10 cm langer en is hij een halve decimeter breder.
Doet het uiterlijk van de Xsara Picasso al helemaal niet aan een 'gewone' Xsara denken, met het interieur is het net zo. Als je achter het stuur gaat zitten zou de gedachte makkelijk in je op kunnen komen dat je in een Renault bent gestapt. Want midden op het afgeronde dashboard zie je een digitaal instrumentenpaneel. De snelheid wordt met grote cijfers weergegeven. Ook de meters voor de brandstofvoorraad en de koelvloeistofstemperatuur zijn digitaal uitgevoerd, maar dan als pictogram. Een toerenteller is er niet. Op het rechter deel van het fors uitgevallen paneel kun je zien of de portieren vergrendeld zijn en of de kindersloten op de achterportieren zijn ingeschakeld. En er valt ook andere informatie af te lezen: tijd, datum en buitentemperatuur bijvoorbeeld, maar ook op welke zender de radio staat en op welk volume je hem hebt gezet. Maar dan moet wel een bijpassend audiosysteem zijn gemonteerd. Op het display verschijnen ook waarschuwingen, bijvoorbeeld voor gladheid of niet gesloten portieren. En: alles keurig in het Nederlands. Multifunctioneel als het display is, kun je er ook de informatie van de boordcomputer op aflezen.

Bergruimte te over
Bestuurder en passagier zitten op comfortabele fauteuils, die toch nog wel zo stevig zijn dat ze het lichaam opzij voldoende steunen. Citroën heeft de pook in de middenconsole geplaatst om de ruimte tussen de voorstoelen vrij te kunnen houden, zodat je van voren naar achteren kunt stappen. Ook de handrem staat niet in de weg, die zit pal naast de bestuurdersstoel.
Er is veel werk gemaakt van het creëren van bergruimte. Er is aflegruimte links en rechts op het dashboard, we vonden een muntenvakje links onder het stuur, een uitklapbaar vak onderaan de middenconsole en een lade onder de stoel van de bijrijder. En dan hebben we nog de forse portiervakken; ze zijn zo ruim dat je er een volwassen fles frisdrank in kunt leggen. Daarvóór zit nog 'n uitsparing voor 'n blikje.
Achter de vinden we drie stoelen van gelijk formaat op een rij. De middelste kun je een stuk naar voren schuiven, waardoor elk van de drie achterpassagiers meer ruimte op schouderhoogte krijgt. De mensen die op de twee buitenste stoelen zitten, kunnen gebruik maken van vliegtuigtafeltjes - met bekerhouder - die aan de rugleuningen van de voorstoelen zijn gemonteerd. Er zijn achter ook weer diverse plekken waar je spullen in kwijt kunt, inclusief twee vakken onder de vloer. Met het zitmeubilair valt heel wat te goochelen. Klap je de leuning van de middelste stoel voorover, dan krijg je een tafeltje met twee bekerhouders. Ook de leuningen van de twee andere stoelen laten zich omklappen. Wil je de stoelen helemaal voorover klappen? Dat gaat ook. En je kunt ze elk afzonderlijk verwijderen.
De Picasso biedt met z'n lange wielbasis achterpassagiers genoeg beenruimte bieden. Maar met de hoofdruimte is het maar matig gesteld. Dat komt door de aflopende daklijn achter. Voor elke zetel is er een in hoogte verstelbare hoofdsteun en een driepunts rolgordel. De bagageruimte is goed toegankelijk. En met alle stoelen in gebruik, kan de Picasso veel bagage aan
Denk je aan Citroën, dan denk je aan comfort. Vering en demping van de Picasso zijn ook beslist ontworpen om dat te bieden. Ze zorgen voor gerieflijke ritten. Maar ze laten Citroëns monospace in bochten ook wel overhellen. Niet echt hinderlijk, maar toch. En op slecht wegdek kan het comfort wat tegenvallen. Hobbels en kuilen gaan niet altijd ongemerkt onder de wielen door. De besturing doet z'n werk onopvallend en volgt de bevelen van de chauffeur 'vanzelfsprekend' op. Schakelen gaat probleemloos. De pook laat zich zonder mankeren verzetten. En je staat er eigenlijk niet bij stil dat hij uit de middenconsole steekt en niet op de vloer staat.
Al met al kan de Picasso zich goed meten met de Scénic. Hij is minstens zo praktisch, maar overtroeft hem niet.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara Picasso 1.8i 16V
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 21.815

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.749 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.276 mm / 1.751 mm / 1.637 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.220 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 655 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 17,7 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km
CO2-uitstoot 187 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara Picasso
Citroën Citroën Xsara Picasso

Uitgelicht aanbod

    Citroën Xsara Picasso 1.8i-16V Plaisir

    Citroën Xsara Picasso 1.8i-16V Plaisir

    • 2003
    • 270.972 km

    € 850

    Citroën Xsara Picasso 2.0i-16V DIFFERENCE 136 PK AUT. + CRUISE / CLIMATE CONTROL / TREKHAAK

    Citroën Xsara Picasso 2.0i-16V DIFFERENCE 136 PK AUT. + CRUISE / CLIMATE CONTROL / TREKHAAK

    • 2003
    • 238.125 km

    € 995

    Citroën Xsara Picasso 2.0i 16V Différence CLIMA AUTOMAAT TREKHAAK

    Citroën Xsara Picasso 2.0i 16V Différence CLIMA AUTOMAAT TREKHAAK

    • 2003
    • 163.730 km

    € 2.250

Meer Citroën Xsara Picasso occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara Picasso specificaties
  • Citroën Xsara Picasso occasions
  • Citroën Xsara Picasso video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara Picasso tests
  • Citroën Xsara Picasso gebruikersreviews
  • Citroën Xsara Picasso index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Exclusive (2007)

    Citroen Xsara Picasso 1.6 HDiF 110pk Exclusive...

    23
    • 10 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V Différence...

    6
    • 23 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Picasso 1.6i (2002)

    Citroen Xsara Picasso 1.6i (2002)

    4
    • 25 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk Image (2004)

    Citroën Xsara Picasso 1.6 HDI 110pk Image...

    2
    • 24 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V Caractère (2006)

    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V Caractère...

    5
    • 29 september 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Attraction (2005)

    Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Attraction...

    6
    • 8 augustus 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2002)

    Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2002)

    • 8 maart 2015
meer reviews
Klokje rond Citroën Xsara Picasso

Klokje rond Citroën Xsara Picasso

2

Guus van Kampen werkt als vertegenwoordiger bij de Boomsma-distilleerderij en is als zodanig...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Klokje Rond - Citroën Xsara Picasso (2006 / 360.689 km)

    Klokje Rond - Citroën Xsara Picasso (2006...

    57
    • 22 februari 2016
  • PREMIUM
    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V

    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V

    • 16 februari 2016
  • PREMIUM
    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V / Dacia Logan MCV / Renault Kangoo Family 1.6 16V

    Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V / Dacia...

    • 6 mei 2008
  • PREMIUM
    Citroën Xsara Picasso Caractère 1.6 - Citroën C4 Picasso 1.8 Prestige

    Citroën Xsara Picasso Caractère 1.6 - Citroën...

    • 1 mei 2007
  • Klokje rond Citroën Xsara Picasso

    Klokje rond Citroën Xsara Picasso

    2
    • 17 januari 2007
  • Autotest
    Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive (2004)

    Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive...

    • 6 maart 2006
  • Nieuws
    Dieselnieuws voor Xsara Picasso

    Dieselnieuws voor Xsara Picasso

    1
    • 11 januari 2006
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden