Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 107.500 km |
KM-stand laatst | 213.719 km |
Ervaringen sinds 2006
- 107.500 km
20-Dec-2006: (~67000 miles / ~107500 km)
Aanschaf
Vanwege gezinsuitbreiding zijn we in 2006 op zoek gegaan naar een nieuwe gezinsauto als vervanger van de 3-deurs Astra 2.0 DTi Edition 2000 van bj. 2000.
We waren bewust op zoek gegaan naar een MPV op diesel van het liefst eind 2002 en relatief lage km stand. Uiteraard was de prijs de voornaamste factor.
We kwamen uit op een keuze tussen de Opel Zafira, Renault Megane Scenic en de Citroen Xsara Picasso.
De Zafira viel af omdat deze wat soberder was en na 3 jaar Astra rijden minder nieuws te bieden had plus het feit dat de achterbank een minder flexibele indeling van de achterruimte bood.
De Scenic had duidelijk minder ruimte dan de Picasso en viel daarom ook af.
We zijn woonachtig in Engeland en we hebben deze (rechtsgestuurde) Picasso in December 2006 aangeschaft, dus net over 4 jaar oud en met een beginstand van omgerekend bijna 108000km op de teller en 1 vorige eigenaar voor een prijs van 4200 Britse ponden.
Vooraf hadden we besloten dat donkerblauw de beste kleur was voor de Picasso.
Dan hadden we nog keuze tussen de SX en Exclusive uitvoering.
De Exclusive had vergeleken met de SX o.a. een schuifdak, climate control, elektrische ramen áchter en velours bekleding als extra's.
We zijn uiteindelijk voor de lage km stand in combinatie met onderhoudshistorie en een lage prijs gegaan en dat vonden we in een SX.
We wisten dat op moment van aankoop de Picasso toe was aan een onderhoudsbeurt. Dit was de reden waarom we een betere aankoopprijs konden bedingen.
Om kosten alsnog te beperken hebben we hoognodige vervanging van de remschijven vóór uit laten voeren en nader onderhoud hebben we destijds uitgesteld.
Eerste ervaringen:
De hogere zitpositie en daarmee het overzicht op het verkeer beviel ons direct en voldeed aan onze verwachtingen. Het gemak om een peuter in de kinderstoel te zetten zonder halsbrekende toeren, vergeleken met de voorgaande 3 deurs Astra, was een verademing.
Het behoefde enige gewenning bij het vooruit inparkeren, omdat afstand tot de voorkant van de auto lastiger in te schatten is, omdat je er geen zicht op hebt.
Wat in negatieve zin opviel, was het feit dat de verwarming van de beenruimte erg summier was. De eerste ervaringen waren immers in de winter.
Stap je met koude voeten in dan stap je ook met koude voeten uit. Niks lekker je voeten opwarmen tijdens het rijden als je uit de kou gekomen bent.
Dit was me bij geen enkele vorige auto ooit opgevallen, dus dat bevreemde mij.
Qua prestaties deed de Picasso wat ik verwachtte. Een eerste verbruik kwam uit op 1 op 18.
Het digitale dashboard vonden we ideaal en aan de centrale positie waren we snel gewend. Het ontbreken van een toerenteller was wel een gemis. 'Vroeg opschakelen' werd een te subjectief begrip op die manier.
Typisch een designkeuze met geval van 'style over substance'.
Het kostte wel tijd om de stoelen af te stellen om een comfortabele zit te vinden.
Uiteindelijk lukte dat na een aantal verschillende standen en verschillende stoelhoogtes te hebben geprobeerd. De kwaliteit van de stoelen vond ik niet zo goed als ik ervaren had in Opels en Ford met betrekking tot steun, maar waren zeker wel zachter en de uiteindelijke zit was comfortabel genoeg.
Positief:
- Hoge zitpositie
- Uitneembare stoelen
- Ruime kofferruimte
- Gunstig verbruik
Negatief:
- Stoelen bieden beperkte steun
- Geen toerenteller
- Verwarming summier in beenruimte
Onderhoudsgeschiedenis tot aankoop:
07-Oct-2002: 0 miles / 0 km
Tenaamstelling
09-Dec-2002: 2066 miles / 3325 km
Eerste inspectie na aflevering
09-Oct:2003: 11908 miles / 19164 km
Beurt
23-Aug-2004: 28857 miles / 46441 km
Beurt
09-Jun-2005: 35190 miles / 56633 km
Beurt
24-Mar-2006: 55480 miles / 89287 km
Beurt
Onderhoud na aanschaf:
Tussen 2006 en 2008:
2 nieuwe remschijven en -blokken
2 nieuwe Michelin Energy Saver banden
03-Jan-2008: 74626 miles / 120099 km
Grote beurt laten uitvoeren door de Citroën dealer.
Dit was de eerste beurt na iets meer dan een jaar na aanschaf.
09-Jul-2010: 89300 miles / 143715 km
APK
08-Jul-2011: 101160 miles / 162802 km
APK
Verder tussen 2008 en 2012:
In deze periode is de Picasso voor verschillende redenen in de garage beland en hebben we enkele mankementen ervaren zonder dat we verder enig regulier onderhoud hebben laten uitvoeren:
- De standaard speakers áchter vervangen. In het algemeen was de kwaliteit van de speakers ronduit slecht. Ik had nog 13cm DLS speakers die zonder moeite in de achterdeuren pasten. Vermogen en kwaliteit was hierdoor al stukken verbeterd.
- Koppeling begeven. Deze hebben we door een budgetgarage laten vervangen.
- Lek bij stuurbekrachtiging reservoir geconstateerd. In de eerste instanties hebben we dit bij laten vullen. Tevens werd ons aangeraden om de pomp te laten vervangen, maar dat aanbod hadden we afgeslagen. Later hebben we hier nooit meer naar omgekeken. Wel zijn we iets voorzichtiger geworden wanneer stuur volledig gedraaid is. Dan wordt het probleem hoorbaar. Alles bij elkaar is dit voor ons een hoofd-in-het-zand verhaal.
- Buitenspiegel vervangen na aanraking met lantaarnpaal. Exemplaar van Ebay gekocht en door dezelfde budgetgarage laten plaatsen.
- Achterlichtunit vervangen. Voortaan bij het achteruit manoeuvreren eerst kijken of de auto van overbuurman niet in de weg staat. Exemplaar van Ebay gekocht en zelf vervangen.
- Tijdelijk een gebruikte band áchter later plaatsen. Na het lekrijden, beseften we dat we geen reservewiel hadden. Toevallig stonden we bij een bandenboer.
- Reservewiel, krik en toebehoren moeten ooit bij een garage zijn achtergebleven. Pas veel later zijn we hier achtergekomen en hebben deze nooit meer kunnen achterhalen. Ook hebben we geen vervanging aangeschaft.
- Armleuning van de passagiersstoel afgebroken. We hebben een gebruikt exemplaar van Ebay gekocht en zelf vervangen. Achteraf gezien was een nieuw plastic bevestiging tussen stoel en leuning voldoende.
- Knoppen van de afstandsbediening versleten. We hebben ooit een offerte gekregen voor een nieuwe sleutel met afstandsbediening voor rond £100. We hebben het destijds niet vervangen.
- Veel krasjes en deukjes rondom door gedwongen parkeren in te kleine parkeervakken
27-Jul-2012: 108016 miles / 173835 km
Naar Kwikfit gebracht voor APK. Dit resulteerde in een waslijst aan 'urgente' reparaties. Door Kwikfit werd het onverantwoord geacht om nog met de Picasso op de weg te begeven.
De offerte die werd gepresenteerd was in de hoogte van £650 exclusief beurt en APK. Gezien de waarde van Het werk hebben we niet laten uitvoeren en hebben we de Picasso aan huis gestald om later nog eens te bezien om APK-waardig te maken.
31-Mar-2013: 108023 miles / 173847 km
Een kennis-van-een-kennis gevraagd om naar de Picasso te kijken die inmiddels onder een laag stof onder de carport stond.
Voor hem is alleen nodig geweest om aan huis 1 remschijf, remcilinder en een nummerbordlampje te laten vervangen. Daarna werd de APK succesvol uitgevoerd door een garage van een kennis van de kennis-van-een-kennis. Alles bij elkaar gebeurde dit voor minder dan £200 et voilà de Picasso was weer de oude. We hebben toen besloten om onze nieuwe monteur later voor de volledige beurt te gebruiken.
3-Jul-2013: 112091 miles / 180393 km
Grote beurt en distributieriem vervangen. Als voorbereiding op de autovakantie naar Portugal hadden we de Picasso volledig onder handen laten nemen. Wederom was al het werk bij ons op de oprit uitgevoerd.
Verder hadden we de airco bij de Kwikfit willen laten bijvullen. Echter werd er een lek geconstateerd. Omdat het vlak voor vertrek was, was de airco slechts met vloeistof bijgevuld op hoop van zege dat we tenminste gekoeld in Portugal zouden aankomen.
Al met al waren we voor minder dan £400 klaar voor vertrek.
Tevens voelde het alsof de Picasso nog een 20-tal paardenkrachten in het vooronder had gevonden. Dat kon ook wel na bijna 65000 km praktisch zonder onderhoud.
Voor de vakantie hadden we verder nog de voor Picasso op maat passende zonwering voor alle ruiten áchter. Van Ebay gekocht voor £70.
IDEAAL. Dit houdt alle licht en warmte buiten.
Ik had ook nog een bekerhouder aangeschaft. Eén die je in het ventilatierooster steekt. £3 investerin dik de moeite waard, omdat er standaard in de Picasso geen praktische plek om je blikje binnen handbereik te plaatsen.
Ook destijds nieuwe kentekenplaten aangeschaft, nu met GB logo, zodat we geen magnetisch logo meer hoefden te gebruiken als we over de grens gingen. Ik had altijd vermeden om een grote GB sticker te plakken. Op de oude plaat áchter was roest ontstaan en het kenteken werd steeds minder leesbaar. Uiteindelijk zou dit een punt voor de APK worden, dus destijds maar aangepakt.
1-Sep-2013: ~119000 miles / ~191500 km:
De autovakantie naar Portugal (met tussenstop in Malaga) verliep probleemloos. In totaal hebben we 6000 km afgelegd. De Picasso was tot de nok toe bepakt inclusief 3 volwassenen en 2 kinderen. Het gemiddeld verbruik voor de hele vakantie was 1 op 16.5, gemeten aan de pomp.
Waar we konden hebben we constant 140 km/uur aangehouden.
De Picasso gaf geen krimp tijdens de gehele vakantie.
Waar we bleven hopen dat de airco het zo lang mogelijk zou uithouden, was de vloeistof al op in Spanje en hadden we nog een aardige rit voor de boeg.
Dus zo bevonden we ons op een gegeven moment in de file bij Sevilla met 41 graden Celsius zonder airco. Maar dat kon de pret desalniettemin niet drukken.
De zonwering was een enorm succes en is sinds de vakantie permanent aanwezig.
6-Dec-2013: ~120500 miles / ~194000 km
Wiellager linksvoor laten vervangen
31-Mar-2014: 122545 miles / 197218 km
APK
31-Dec-2014: 130300 miles / 209698 km
In de weken voorafgaand is een trilling aan het stuur steeds erger geworden.
De linkervoorband was beschadigd en het voelde alsof er een 'flat spot' ontstaan is.
Tijdelijk hebben we de voorbanden naar achter laten plaatsen. De trilling was minder merkbaar en de auto trok niet meer zo sterk naar één richting. De garagehouder kon niet concurreren met de prijzen van Kwikfit, dus was ons geadviseerd om nieuwe banden te laten monteren en te laten uitlijnen.
Tevens hebben we afgesproken om terug te komen voor een grote beurt.
Tot die tijd was ons aangeraden rustig te rijden.
10-Jan-2015: 130703 miles / 210347 km
4 nieuwe Michelin Energy Saver Plus banden laten monteren voor £73.50 per stuk, incl montage & BTW.
Uitgelijnd.
Na het ophalen hebben we de Picasso getest en deze was weer de oude. Echter in de loop van de dag nam het vernomen af. Op het laatste was volledig plankgas in elke versnelling nodig om tot 70km/u te komen in ongeveer een minuut. Genoeg om zorgen over te maken.
13-Jan-2015: 130934 miles / 210718 km
Grote beurt.
Nieuwe einddemper.
Clips voor de afdekkap op de motor. Deze zat nog maar met 1 clip vast en lag voortaan helemaal los.
Gelukkig betrof het een kleinigheid met betrekking tot het vermogenverlies. Het bleek dat een clip bij de kabel van het gaspedaal los was en de regeling van pedaal tot motor verstoord was. Wellicht technisch niet verfijnd begrepen, maar belangrijkst dat voor een paar £ dat probleem verholpen was.
Heden
- 213.719 km
9-Mar-2015: 132799 miles / 213719 km
We hebben de Picasso nu langer dan 8 jaar. In die jaren hebben we veel plezier gehad van de betrouwbaarheid en praktische veelzijdigheid.
De Picasso is ingezet voor woon-werk verkeer, als gezinsauto, verhuisauto, vakantieauto, voor verscheidene trips naar de vuilstort.
Ondanks de enigszins kleurrijke onderhoudshistorie heeft de Picasso ons nooit in steek gelaten. Altijd gestart en, afgezien van het probleem met de koppeling, hebben we nooit aan de kant van de weg hoeven staan.
Voor ons gevoel hebben we verder geen uitzonderlijke mankementen ervaren.
Sinds November 2014 is de Picasso ingezet voor dagelijks woon-werkverkeer in Londen. Dit betekent een enkele route van 20 km met een duur van 45-60 minuten.
De hele route is filerijden wat een behoorlijke belasting is.
Ik ben van plan om de kosten en onderhoud vanaf dit moment nader te volgen.
De Picasso heeft nieuwe banden en heeft net een beurt achter de rug. Vergelijkend met de waarde van de auto blijft de vraag opkomen of elke gang naar de garage het nog waard is.
In ieder geval weten we wat de mogelijke kosten zijn of kunnen worden:
- Koppeling is sinds montage nooit goed gefunctioneerd. Van slechte kwaliteit en alleen met beheerste koppel-gas controle is zonder schokken van stilstand weg te rijden
- Stuurbekrachtiging niet optimaal. Pomp wellicht aan vervanging toe, maar al jaren geen hinder.
- Airco werkt niet. Onbekend of het alleen een lek betreft
- Reservewiel ontbreekt
- Afstandbediening defect
- Lakschade. Geen plannen om hier iets aan te doen
Het is een feit dat de combinatie van de kosten voor verzekering, wegenbelasting en brandstof de Picasso voor ons een ideaal vervoermiddel maakt in Londen.
De stijgende kosten van het openbaar vervoer kunnen dit alleen maar helpen.
Als aangegeven, in welke mate gaan de onderhoudskosten dit gunstige kostenplaatje vanaf nu beïnvloeden?
De eerste mijlpaal is eind maart 2015 wanneer het tijd voor de volgende APK (hier MOT) is.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 2.0 HDi (2000)

Occasion Test: Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive (2003)

Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2003)

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

Lezersreacties (0)
Reageren