Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Picasso 2003 1.8 16v LPG G3
- 150.000 km
Geweldige auto, hij is ruim en rijdt erg comfortabel.
Enige (kleine) minpunt is dat op drempels de vering wel eens doorslaat als je iets te snel rijdt.
Betrouwbaarheid is nog niet zoveel van te zeggen, de eerste 15.000 kilometers gingen probleemloos.
Hopelijk blijft dat zo.
We hebben hem gekocht in juli dit jaar en hij reed al op gas.
Bevalt goed, de motor loopt prima op lpg hoewel ik het idee heb dat ie op benzine nog net iets beter oppakt.
Nadeel is dat de gastank vrij klein is, namelijk 40 liter en je dus bij een verbruik van 1 op 10 elke 400 kilometer bij de pomp staat.
De vorige auto was een diesel en die had een actieradius van goed 600 km.
Dat is even wennen in de praktijk.
De tank is onderbouw en het reservewiel ligt nu plat in de koffer, dat klinkt onhandig maar in de praktijk valt dat reuze mee.
Sowieso biedt deze auto erg veel ruimte, met de achter stoelen eruit kan er een vracht spullen in en met de stoelen er gewoon in paste een oude grote televisie er zonder meer in (naast het reservewiel).
Verder het vermelden waard : elke 5000 km een litertje olie erin gegoten, stemt me niet vrolijk maar schijnt wel wat mee te vallen.
De auto heeft erg veel opbergvakjes, tot onder de vloer aan toe, dat is erg handig.
Voordat we deze auto kochten heb ik uiteraard myreviews op deze site gelezen en er wordt vaak geschreven over (zij)windgevoeligheid), inherent aan de hoge carrosserie.Ik weet wat bedoelt wordt maar het is meer een kwestie van gevoel dan dat je echt merkt in het stuur dat de auto reageert op (harde) wind vind ik zelf.
Ik kan me voorstellen dat mensen er van kunnen schrikken, hoewel het uitstekend te controleren is naar mijn mening.
lpg pomp draait door
- 162.000 km
Na een rit naar Tsjechië bleef de lpg pomp doorlopen nadat we de auto uit hadden gezet.
Vreemd en uiteindelijk hebben we maar de accu losgekoppeldwanneer we niet reden.
Zo ermee thuisgekomen en thuis de auto naar een LPG-boer gebracht : een relais vervangen a 16 euro, plus bijna honderd euro voor onderzoek en werktijd !
Probleem wel opgelost.
lpg pomp vervangen
- 165.000 km
Omdat we een week na de vervanging van een relais het probleem hadden dat de auto inhield, hebben we hem laten nakijken bij Postma in Damwouden, ook een LPG expert.
Conclusie : pomp kaduuk, vervangen voor een nieuwe incl. plaatsen kost 500 a 600 euro.
plus : wat de vering betreft en het feit dat je wel eens de grond raakt bij een flinke drempel, er zitten wel hulpveren onder i.v.m. de gastank, maar toch wil hij wel de grond raken als je iets te hard gaat.
Het is helaas de tank en niet de trekhaak die de grond raakt, dus we rijden voorzichtiger over drempel tegenwoordig.
Inmiddels staat de teller op 165.000 km en hebben we hem een jaar vandaag.
Gereden kilometers in dat jaar 33.000, kosten :
grote beurt a 250 euro (bij kleine garage)
relais vervangen a 110 euro
lpg pomp vervangen a 500 euro
totaal 860 euro
we houden de vingers gekruist in de hoop weer een tijd probleemloos te kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 2.0 HDi (2000)

Occasion Test: Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Exclusive (2003)

Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2003)

Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V (2000)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco
