Citroen Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

Eigen gezicht

Citroen Xsara 1.6 16V Ligne Prestige
Met zijn 'nieuwe' neus kijkt de Xsara een stuk eigenwijzer uit zijn koplampen dan vroeger. Citroën is duidelijk weer op zoek naar een eigen gezicht. En dat lijkt te lukken. Kijk maar naar de C5 en de nieuwe C3 en eigenzinnigheid keert weer terug.

Eigenzinnig, spraakmakend, futuristisch, karakteristiek, extravagant: Citroën heeft legio auto"s in het museum waarop het allemaal van toepassing is. Denk maar aan de DS, CX, GS en BX: zelden brengen twee letters autoliefhebbers zo in vervoering. Helaas, volgens de commerciële mensen van het Franse merk zijn er onvoldoende kopers voor karakteristieke middenklassers en dus werden de Citroëns algemener van vorm. Hoewel dat geluid nog steeds niet helemaal is verstomd, hebben de verkoopcijfers inmiddels het tegendeel bewezen. Maar is de face van de Xsara voldoende gelift om bij Citrofielen een glimlach op het gelaat te toveren?
Kijk eens naar de Xsara. Een mooie compacte middenklasser waar zo op het oog niets op is aan te merken. Met de grote, driedimensionale koplampen waarin de mistlampen standaard zijn opgenomen is de Xsara duidelijk sprekender geworden en met de flinke double chevron in de grille ook nog eens beter als Citroën herkenbaar. Toch: in een regenachtige herfstnacht is een BX in één oogopslag als Citroën herkenbaar, maar de Xsara nog steeds niet. We geven de moed niet op. De nieuwe C5 heeft dezelfde neus en wellicht dat we over een tijdje toch weer iets eigenzinnigs in Citroëns gaan zien. In ieder geval oogt de Xsara een stuk robuuster.iet alleen het gevolg van het design, de linker- en rechterwielen staan iets verder uit elkaar en zijn met 15Ó ook een maatje groter. De twee centimeter bredere banden ronden het stoerdere beeld af. Als we de deur van de Xsara opentrekken, kunnen we een gevoel van teleurstelling niet onderdrukken: hier is weinig gebeurd. Spijtig, want een opfrisbeurt was op zijn plaats geweest. Beetje kleur erin, hoogwaardigere kunststoffen en de knoppen van de elektrische raambediening opruimen. Vooral die laatste zijn storend, zo midden op het dashboard. Opvallend is dat het omhulsel van het klokkenpaneel van glad, goedkoop en ongespoten plastic is: dat was bij de vorige Xsara zelfs nog grijsmetallic ge-spoten. Vreemd. Aan bergruimte is er niet veel: grote portiervakken onder de armleuningen en een afsluitbaar dashboardkastje.
Waar het uiteindelijk om gaat in een interieur is ruimte en comfort. Citroën kiest voor zachte stoelen, maar bijna ieder redactielid heeft dezelfde klacht: geen steun onderin de rug. Vooral zware personen hebben er in de zachte stoelen van de Xsara last van. Jammer dat een verstelbare lendensteun pas bij de allerduurste 2-liter Xsara"s beschikbaar is. Bovendien komen de hoofdsteunen van de Xsara niet ver genoeg omhoog. Je zakt wel iets verder weg in de Xsara-stoel, maar niet zoveel. Citroën heeft wel een interessante optie op zijn prijslijst staan: hoofdairbags voor zo"n 600 piek. Verder steken we hem een pluim op de antenne omdat hij vier airbags, vijf verstelbare hoofdsteunen en vijf driepunts rolgordels heeft.
Bij de verdere uitrusting laat de duur klinkende Ligne Prestige-naam ons een beetje in de steek. Oké, elektrisch bediende ramen vóór en een elektrisch verstel-bare rechterspiegel zitten erop maar is dat nu zo prestigieus? De Xsara laat achterpassagiers lijden onder de aflopende daklijn. Maar grote personen kunnen wel hun benen kwijt. De 1.6 16V-motor is met 110 pk een pittig ding. Citroën belooft een sprint naar de 100 in slechts 9,7 s! Dat is ons niet gelukt: 10,9 s. Blijft staan dat de Xsara met deze motor gewoon rap is. En zuinig: 1 op 12,6. Vliegend tapijt? Mis! Het Xsara-onderstel lijkt ontworpen door techneuten die nog net op de achterbank van een DS zijn grootgebracht, maar hebben leren rijden met een Peugeot 205 GTI. Bij normaal rijden is dat nog niet te merken: comfortabel, gemoedelijk onderstuurd en geen bijzonder scherpe besturing - rond de middenstand zelfs iets aan de vage kant. Geef echter gas en de GTI in de Xsara wordt wakker. Het onderstel reageert gretig op stuurbewegingen en is ó zo blij dat de weg eindelijk kromt. De neus duikt de bocht in en de achterkant volgt snel. De grenzen liggen veel verder weg dan bij de eerste Xsara"s en ook de overstuurneiging bij gas-los-in-bocht verstopt zich goed. Hij is er nog wel: wie het bont maakt, moet wel snel tegensturen. Citroën zet deze Xsara 1.6 16V Ligne Prestige voor zo"n f 37.500 (e 17.015) in uw garage. Hij heeft zijn goede kanten (motor, onderstel) en zijn minder goede (hoofdruimte achterin, kale uitrusting). Maar zijn uiterlijk is lekker opgeknapt. Al met al zeker het proberen waard.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.225

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.188 mm / 1.705 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.116 kg
Laadvermogen 547 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 575 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 16,7 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km