Citroen Evasion Turbo C.T. SX (1996)

Rijk geklede ruimte

Citroen Evasion Turbo CT
Aan de toenemende populariteit van ruimtewagens leveren Citroën, Peugeot, Fiat en Lancia hun bijdrage met eigen versies van één model. Bij Citroën is dat de Evasion, die in deze test hoog van de toren blaast.

Normaal gesproken zijn ruimtewagens in de eerste plaats bedoeld om er een flink aantal mensen makkelijk en snel mee naar hun bestemming te brengen. Bovendien zijn ze ook best geschikt om af en toe een vrachtje te vervoeren, maar in de praktijk werkt dat vaak anders. Dan worden ze hoofdzakelijk gebruikt als lekker ruime personenauto, die alleen in het weekend of bij speciale gelegenheden zijn bijzondere kwaliteiten mag tonen. Zoals een tochtje met de kinderen en hun aanhang naar de camping, met een stel collega's op bedrijfsbezoek en een ritje naar de bouwmarkt.
Weliswaar liggen de criteria voor zo'n kasteel op wielen duidelijk anders dan voor een Mini, maar het blijft toch een auto waarmee je in de drukke stad boodschappen doet, van huis naar je werk moet kunnen tuffen en af en toe met het hele gezin op familiebezoek wilt gaan. Het is duidelijk dat de forse Evasion zich voor het eerste doel minder goed leent, dat hij de tweede opgaaf moeiteloos vervult en dat hij voor de derde proeve met vlag en wimpel slaagt.
Vooral het comfort is natuurlijk onvergelijkbaar. Van geluidshinder heeft de Evasion geen weet, de zachte vering maakt van alle bestratingen een asfaltweg, de elektrisch verstelbare stoelen bieden een weelderige, zij het wat korte fauteuilzit, de bediening vergt slechts terloopse aandacht en de soepele reserves van de 147 pk sterke turbomotor laten zich vrijwel onbeperkt mobiliseren.
Voor al die weelde moet natuurlijk wel stevig in de beurs worden getast. In de geteste uitvoering moet de Evasion CT Turbo met zijn lederen bekleding, een volle slag draaibare 'Captain Chairs', twee zonnedaken en een vanaf het stuur regelbare CD-radio bijna een ton kosten. Dat is zo'n 40 mille duurder dan de eenvoudigste Evasion, die qua comfort en uitrusting nog altijd veel middenklassers naar de kroon steekt en het uiteraard met straatlengten wint als het op binnenruimte aankomt. Wie de CT kiest, wordt overigens ook geconfronteerd met nog een paar financiële bijkomstigheden, zoals de belasting over het gewicht van ruim 1500 kilo en het hoge benzineverbruik.
Want ondanks een vrij gunstige Cw-waarde is de luchtweerstand van de hoge koets met zijn aanzienlijke front-oppervlak niet kinderachtig en de gretig accelererende turbomotor vraagt voor het voortsleuren van zo'n gemotoriseerde huiskamer een forse slok Euro. Vergeleken met zijn concurrenten is de turbo-Evasion volgens de EG-cijfers nog een vrij rustige drinker, maar tijdens de testperiode werden we toch niet vrolijk van een gemiddeld verbruik van 1:7,4. Bij een rustige rijstijl behoort 1 op 9 ... 10 wellicht tot de mogelijkheden, maar wie daar gevoelig voor is, koopt beter geen turbo.

Vooruit, vooruit
Want die mooi gedempte, elastische krachtbron laat voortdurend merken dat hij vooruit wil, ook als je geen zin hebt om veelvuldig vooruit te reiken naar de uit het dashboard stekende, wat stug bewegende schakelpook. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de acceleratie van 80 naar 120, die in '4' en '5' maar een drietal seconden verschilt, terwijl de topsnelheid toch over de 190 km/h reikt.
Verrassend is ook de handelbaarheid van die grote bak: ondanks een ietwat beangstigend overhellen in snelle bochten blijft hij onverstoorbaar op koers en als je rekening houdt met de veerreacties laat hij zich heel geruststellend corrigeren. Tussen twee haakjes: de Evasion lijkt veel groter dan hij is, want afgezien van de hoogte bezit hij vrijwel dezelfde buitenmaten als een Xantia. Na gewenning prik je Citroëns busvoertuig net zo makkelijk in een parkeerhaventje als een willekeurige middenklasser.
Iedereen die een stukje meereed was hogelijk onder de indruk van de weelderige Franse ruimtemobiel met zijn zee‰n van ruimte, zijn prima toegankelijkheid via twee schuifdeuren (met een slimme blokkering om een openstaand benzineklepje niet af te hakken), zijn tot 'conferentiestand' draaibare zetels, zijn hoge reiscomfort en zijn imponerende prestaties.
Maar de vraag blijft of het de zonde waard is om zó veel te investeren in een aantal uitmuntende eigenschappen die de gemiddelde gebruiker slechts sporadisch zal benutten.

Signalement

Merk Citroen
Model Evasion Turbo C.T. SX
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.337

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 235 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.454 mm / 1.812 mm / 1.710 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.543 kg
Laadvermogen 797 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 750 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km