Citroen C5 2.2 HDiF 16V Exclusive (2007)

Vlotte senior

Citroën C5 2.2 HDiF 16V Exclusive
De C5 begint op leeftijd te raken, maar zicht op een opvolger is er nog niet. Dat Citroën nu de gloednieuwe 2,2-liter HDiF-krachtbron in de middenklasser levert, duidt erop dat de auto voorlopig nog wel even mee moet.

Het model uit 2001 dat drie jaar geleden een facelift kreeg heeft nu met 173 pk en 370 Nm één van de krachtigste zelfontbranders met vier cilinders onder de kap die je kunt kopen. Een fijne machine, deze in samenwerking met Ford ontwikkelde 2,2-literdiesel van PSA (Peugeot-Citroën). Je hoeft nauwelijks te schakelen en je kunt het blok gerust met 1.000 toeren laten voorttokkelen. Geef je vanaf dat toerental gas, dan pakt de van twee turbo's voorziene motor verrassend snel op. Bij 1.500 toeren levert hij al zijn maximumkoppel van 370 Nm. In de praktijk betekent het dat je gerust minder dan 40 km/h in z'n drie kunt rijden. Heerlijk, die altijd aanwezige trekkracht!


Stille optreden
Slechts bij de koude start geeft de motor een grom. Voor je de straat uitrijdt, is het chagrijn echter al verdwenen en gaat de 2,2-liter heel rustig aan het werk. Dat stille optreden is heel comfortabel en past bij het anonieme voorkomen van de topdieselversie van de C5. Accelereren van 80 naar 120 km/h duurt in de vierde versnelling slechts 7,0 seconden. Met de pook in zes vraagt deze exercitie 14,3 seconden. Dat laatste zegt wel iets over de trekkracht bij lage toeren. Citroën koppelt
de smeuïge 2.2 HDiF vooralsnog alleen aan 'n handgeschakelde zesbak; blijkbaar is er nog geen automaat die al dat koppel aankan. De pook gaat vrij licht, al voel je bij elke gangwissel een weerstand waar je hem doorheen moet duwen. Bij voornamelijk snelweggebruik haalden wij een brandstofverbruik van 1 op 14,4, volgens de fabriek moet gemiddeld 1 op 16,4 mogelijk zijn.


Complete uitrusting
Wie zichzelf met zo'n dikke diesel verwent, wil er ook graag 'n complete uitrusting bij. Da's geen probleem, want het merk met de double chevron levert de 2.2 HDiF alleen als Exclusive. In het interieur past Citroën zachte materialen toe voor het dashboard. Erg druk is de middenconsole, met een duizelingwekkend aantal knopjes. Het stuur laat zich zowel in de hoogte als in de diepte uitgebreid verstellen. Ook aan ruimte geen gebrek. Lange onderdanen zijn zowel voorin als achterin geen probleem en de C5 bulkt van de opbergruimtes. De zittingen van de stoelen zijn echter erg vlak en bieden geen zijdelingse steun en ook de leuningen houden je maar matig op je plek. Een voordeel van de hatchbackcarrosserie van de C5 is de enorme toegang die de grote achterklep verschaft tot de bagageruimte. Die meet 471 liter en is zeer breed. Dat laatste geldt ook voor de achterbank, waar je gemakkelijk met drie personen kunt zitten.


Waterbed
Door de hydro-actieve vering is de C5 constant bezig met het aanpassen van de wagenhoogte. Je kunt daar ook zelf invloed op uitoefenen met de knoppen tussen de voorstoelen. Die continue aanpassing voel je tijdens het rijden; soms is het alsof je op een waterbed gaat zitten. Dan is er ook nog een sportknop, waarmee je de vering en demping straffer kunt zetten. Het effect merk je nauwelijks, al gaat het onderstel wat bonkiger om met oneffenheden. In zeer snel genomen bochten glijdt de C5 eerst over de voorwielen weg. Voordat 't gewicht zich naar achteren verplaatst en de achterkant dreigt uit te breken, heeft het ESP allang ingegrepen. Dat stabiliteitssysteem is overigens uitschakelbaar, maar alleen onder de 40 km/h.

Signalement

Merk Citroen
Model C5 2.2 HDiF 16V Exclusive
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 38.960

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.197 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 173 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.770 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.551 kg
Laadvermogen 504 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,0 s / 8,8 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum