Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 1.8 16V Caractère |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 260.250 km |
Aanschaf
- 220.000 km
Van m'n broertje kon ik deze C5 overnemen voor een familieprijsje.
Het is een actiemodel; Athena
Dus leren bekleding, en wat elektrische hulpjes aan boord.
Voor de overname eerst wat reviews doorgenomen, en daarin wordt de 125pk 1.8 16-klepper als 'ondermaats' neergezet...dat belooft wat..
Meteen een nieuwe D-riem erop, en een verse APK...
Vakantie '21
- 225.000 km
Na de eerste 5k en een vakantie met het gezin, kan ik maar één ding zeggen..;
Wat een heerlijke auto is de C5!
Ruimer en groter dan de Xantia, dus ook 100kg zwaarder...maar dat wordt gecompenseerd met een 15pk sterkere motor.
Die heeft onderin wat minder pit dan de 1.8 uit de Xant en eerste serie C5, maar is wel wat minder rumoerig.
Verbruik schommelt tussen 1: 12,5-13,5.
Herfst
- 230.000 km
Na 10k sinds aanschaf nog helemaal happy met de C5.
Ik snap werkelijk het commentaar niet op de vermeende tekortkoming van deze motor; IK heb niet het idee vermogen tekort te komen...
Maar ik rij dan ook niet met caravans door de Pyreneeën..
Verbruik 1 : 12,9 gemiddeld..prima.
Gewoon de CC vast op 110 en gaan, niks geen gemekker..
Er is een motorsteun die soms wat bonkt, dat was bij mijn broertje al zo, daar wil ik even naar laten kijken.
Verder; niks.
Ook het olieverbruik waar sommigen
met een 2-L over klagen heb ik niet.
Voorjaar 2023
- 240.500 km
Twee jaar verder...
Vier nieuwe banden eronder, en een beurtje bij de APK.
Verder niks nieuws: gewoon gaan, geen gemekker.
Ding doet wat er gevraagd wordt
Het afgelopen jaar niet veel gereden, en dan voornamelijk rondjes 'om de kerk' (boodschapjes, koters wegbrengen, dat soort gekeutel).
Dat zie je in het verbruik terug: dat zakt van 1 op ~13 naar 1 op 11...nog steeds geen drama.
Tank vrijwel altijd E5 bij onze oosterburen, hoewel madame E10 mag hebben.
Van de zomer weer naar Engeland, we gaan het zien
Vakantie '23
- 244.060 km
Vakantie in Engeland gedaan, volle bepakking en het hele gezin erin.
Heuveltje op, heuveltje af, CC vast op 110km/ 70 mls en gewoon gaan.
Lange afstanden, dat vindt ze fijn en dat liet ze duidelijk zien; ruim 1 op 14...!
En och och...wat had die 1.8 het er moeilijk mee die 2500+ kms.....NOT.
Ik snap al die drama-verhalen om deze motor niet; nergens kom ik ook maar iets tekort..
Zomer 2024
- 249.849 km
Airco even bijgevuld, werd minder koud dan gebruikelijk.
Klachten verder? Geen enkele.
Nog 100km, dan tikt ze de 1/4 miljoen aan.
Van mijn vorige Citroëns weet ik dat ik de dealer dan moet bellen voor de eerste beurt... 😉
Deze 'ouderwetse' motoren (groot en ongeblazen) draaien hun kilometertjes zonder al te veel problemen, en hoge tellerstanden zijn ze niet vreemd...diesel of benzine eender.
Komend jaar mag ze weer wat meer de weg op: ik heb wat werk op een andere locatie gekregen wat ik met de motor en auto wil gaan doen.
Eerst op vakantie met het gezin, vive la France..dan zien we wel weer verder.
Gemiddeld verbruik rond de 1 op 13,2
Zomer 2025
- 260.250 km
We zijn een jaar verder, valt er iets te melden..?
Verbruik schommelt nog steeds tussen de 1 op 12,5~13,5..met uitschieters naar 14 als ze meer op de lange baan rijdt.
Afgelopen winter werd duidelijk dat een motortje van de kachelklep niet meer werkt, het schijnt een bekender probleem te zijn.
Hierdoor wordt de passagierskant niet meer van warme lucht voorzien.
Helaas moet het dashboard er uit om dit kleinood te vervangen, dus ik stel het even uit (lees: ik zie er tegen op..).
De C5 doet verder wat er gevraagd wordt, zonder drama: ze heeft kort na de koude start soms even een inhou-moment, ook dat schijnt vaker voor te komen, maar ik ervaar het niet echt als hinderlijk.
Gewoon even wat langer wachten voordat je wegrijdt na de start.
Ramen doen soms niet wat bij een eerste drukpoging, maar nogmaals drukken of even 'spelen' met de knop geeft soelaas... volledig te wijten aan het CANBUS-systeem.
Zolang ze niet platgereden wordt, blijf ik met haar rijden.
Dat zei ik ook van haar voorganger de Xantia (Millesimme), maar die verkocht ik puur om deze C5 aan te schaffen.
De volgende wordt óf een C5 P2, de laatste versie met HP... óf een C6 benzine.
Ik blijf het een gemiste kans vinden dat Citroën is gestopt met HP; wat moet je als liefhebber dán kiezen..?!
Voorlopig nicht im Frage: de C5 rijden we af.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.